اختتامیه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار / تقدیر از برگزیدگان بخش «مستند» و فیلم «داستانی»

مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار همراه با پاسداشت حاج نادر طالب‌زاده و استاد جمال شورجه و تقدیر از برگزیدگان بخش مستند و داستانی، با حضور خانواده‌های شهدا و اصحاب هنر و رسانه، با پخش ویدیویی از قرآن‌خوانی شهید سید فریدالدین معصومی«شهید دانشمند جنایت تروریستی شاهچراغ» و اجرای سرکار خانم فضه‌سادات حسینی در سینمافلسطین آغاز شد.

به گزارش عمار فیلم با پایان سیزدهمین جشنواره مردمی عمار آیین اختتامیه‌ی این رویداد در سالن شماره یک سینما فلسطین با حضور مردم برگزار شد.پس از تلاوت قرآن مجید توسط شهید سید فریدالدین معصومی«شهید دانشمند جنایت تروریستی شاهچراغ» ،سرود جمهوری اسلامی پخش گردید. سپس در قالب ویدئویی خاطرات گذشته ی جشنواره و برندگان سالهای قبل به تصویر کشیده شد. در بخشی از این کلیپ بخش هایی از صحبت های افخمی و جلیلی و مرادیان مستند ساز پخش گردید. مجری برنامه خانم با سرودن شعری در ستایش مادران، برنامه را آغاز کرد.

در بخش دیگر برنامه، با پخش کلیپی نامزدهای دریافت جایزه بخش مستند«آرمان روح‌الله» معرفی شدند. سپس از داوران این بخش دعوت شد تا به روی سن بروند . در کنار داروان از دو خانواده ی شهید صیاد خدایاری و علی اصغر بیگو مدافع شهید امنیت نیز دعوت شد تا به روی سن بروند . و درکنار داوران قرار بگیرند.

برگزیدگان بخش مستند «آرمان روح‌الله»:

هیئت داوران در بخش مستند «آرمان روح‌الله»»؛ متشکل از آقایان محمدرضا بورونی-حسن صنوبری-ابوالفضل اقبالی-محمدحسن یادگاری-سیدعلی سیدان، ضمن تقدیر از اثر«اسم رمز مهسا» به کارگردانی آقای«یقموری» ،اثر «به بهانه آزادی» به کارگردانی آقای«مهدی نقویان» ،اثر «موقعیت فرید» به کارگردانی آقایان«سهیل درویشی-علی گودرزی» و اثر«غیبت موجه» به کارگردانی« ستاره کوهکن-علی سرو»

لوح افتخار این بخش را به علت«به دست دادن نگاهی جامع درباره‌ی فاجعه‌ی تروریستی شاهچراغ» اهدا می‌کند به اثر«پاییز حرم» به کارگردانی آقای«علی خسروی» و لوح افتخار دوم به علت«روایت دقیق دو نسل از مردم مظلوم ایران که در میدان شهادت به هم رسیدند» تقدیم می‌شود به اثر«خوبان عالم» به کارگردانی آقایان«امید مدحج و حمیدرضا بهوندی»

لوح افتخار سوم به علت«روایت حماسه‌ای ناگفته از مردم ایران» اهدا می‌شود به اثر«برای بیرق» به کارگردانی آقای«محمود شهبازی»

و فانوس این بخش به علت«پژوهش جامع و مستند درباره‌ی بحران‌های اخیر ایران و منطقه و انسجام روایی قابل قبول» تعلق می‌گیرد به اثر«نقابدارها» به کارگردانی آقای«محسن سلیم».

 

برگزیدگان بخش مستند «حافظه ملی»:

هیئت داوران در بخش مستند « حافظه ملی »؛ متشکل از آقایان امیر مهریزدان، محمدرضا کائینی، سیدحامد ترابی، محمدحسن روزی طلب، مهدی نقویان ضمن تقدیر از اثر«وارونه‌خوانی حقیقت » به کارگردانی آقای« میثم پوررشیدی» ،

لوح افتخار این بخش را به دلیل «برخورداری از پژوهش مناسب در راستای نمایان‌سازی استیصال شاه در واپسین فصل حیات » اهدا می‌کند به اثر « کابوس نیمه شب» به کارگردانی آقای«علی عارضی».

 

اهداء جایزه ویژه موزاییک مرگ بر آمریکا به سرکار خانم رضوانه فتحی

در بخش دیگری از این برنامه و پس از پخش کلیپ معرفی جایزه ویژه موزاییک مرگ بر آمریکا که هرساله به عنوان یک جایزه مردمی به بهترین اثر با موضوع ضدآمریکایی تعلق میگیرد،این جایزه به سرکار خانم رضوانه فتحی، برای مستند سفارت سیاه اهداء شد. (خلاصه مستند مستند سفارت سیاه)

اهدای جایزه ویژه چفیه شهید رسول خالقی‌پور به استاد جمال شورجه «پیش‌کسوت سینمای انقلاب»
جایزه ویژه چفیه شهید رسول خالقی‌پور که در سال‌های پیش در دست ابوالقاسم طالبی، سید محمود رضوی و … بوده و سال قبل نیز در دستان مسعود جعفر جوزانی اهدا شده بود، به مدت یکسال مهمان خانه استاد جمال شورجه خواهد بود.

در این قسمت از برنامه از جمال شورجه پیش‌کسوت سینمای انقلاب تقدیر شد. به احترام جمال شورجه محمد خزائی به روی سن آمد تا چند کلمه ای در پاسداشت این کارگردان کهنه کار ایراد کند .
محمد خزائی
پشت تریبون رفت وگفت ضمن تبریک ولادت بانوی درو عالم حضرت زهرا صحبت های خود را آغاز کرد و گفت: خوشحالم که در اختتامیه ی جشنواره عمار حضور دارم و خود را شاگرد جمال شورجه می دانم.

وی در ادامه گفت : در کنار استاد شورجه درس اخلاق ایمان صبوری فداکاری آموختم او تنها معلم و استاد در سنیما نیست او جمال سینمای انقلاب است و افتخار می کنم که شاگر او هستم.

خزائی با آرزوی سلامتی برای استاد جمال شورجه گفت: منتظریم تا او به سینما برگردد چرا که الگویی برای جوانان سینمای انقلاب است .

رئیس سازمان سینمایی در پایان خطاب به جمال شورجه گفت: سینمای ایران به تخصص و حضور شما جوانان در عرصه ی سینما نیاز دارد.

جمال شورجه:
جشنواره عمار؛ شجره طیبه سینمای انقلاب

استاد جمال شورجه ضمن احترام به خانواده شهدا از جمیع عماریون تشکر کرد و آنها را به شجره طیبه توصیف کرد، کسانی که نهال کوچکی را غرس و آن را به درخت تنومندی تبدیل کرده اند .

وی ضمن تأکید بر اهمیت محتوا در خلق یک اثر هنری در کلام رهبری، گفت: ما در دوران دانشجویی نزد رهبری رفتیم و ایشان گفت که ایده باید ارزش مند و باطن ارزشمندی داشته باشد .

او در ادمه گفت: من شاهد آثار پخش شده در عمار بوده ام و از عمار و عوامل آن تشکر کرد که توانسته انقدر رشد کنند .

وی گفت : سیمای ایران باید تبدیل به سینمایی بلند آوازه در دنیا شود؛ چرا که همواره در مقابل استکبار ایستاده و سینمای بااخلاقی است .

وی ضمن تشکر از برگزار کنندگان جشنواره عمار گفت: به فکر پرورش نیروی جوان باشید.

وی هم چنین از مرحوم نادر طالب زاده، دبیر فقید جشنواره عمار یاد کرد و گفت: اصالت این جشنواره به مردمی بودن آن است و در کنار برگزاری جشنواره، آثار جشنواره در سراسر ایران پخش می شود و عماریون سختی پخش آثار را به جان خریده اند که حرکتی قابل تقدیر است .

استاد جمال شورجه در پایان با اشاره به سخنان در زمینه هنر گفت: بروید دنبال مروارید چون مروارید را هر کس بسازد از ارزشش کم نمی شود.

وی خانوده شهدا و جانبازان را به مروارید تشبیه کرد و گفت: این عزیزان در جامعه ما نادیده گرفته شده اند و فیلم زندگی این عزیزان را باید بسازیم تا در دنیا بلند آوازه شود.

برگزیدگان بخش «نهضت جهانی مستضعفین»:

هیئت داوران در بخش مستند نهضت جهانی مستضعفین؛ ضمن تقدیر از اثر« نبویون» به کارگردانی آقای« احسان شادمانی» ،

لوح افتخار این بخش را به علت« روایتی روان و پرداختن به بخش‌های دیده نشده از زندگی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» اهدا می‌کند به اثر« پاییز پنجاه سالگی» به کارگردانی آقای«محسن اسلام‌زاده »

محسن اسلام زاده:
به دنبال ساخت فیلم شهید فخری زاده هستم

محسن اسلام زاده، کارگردان مستند پائیز پنجاه سالگی، بعد از دریافت جایزه خود پشت تریبون رفت و گفت: خیلی خوشحالم امسال هم خدا توفیق داد در این جشنواره شرکت کردم، ان شاالله این جایزه همچنان برای من برکت داشته باشد.

وی در ادامه گفت : مستند پائیز پنجاه سالگی روایت متفاوتی از شهید حاج قاسم بود و اگر مسئولین کمک کنند می خواهم راجع به شهید فخری زاده فیلم بسازم.

و فانوس این بخش به دلیل«ساخت مستندی در مورد شهید محراب آیت‌الله محمدباقرحکیم و پژوهش خوب و پرداختن به بخشی مهم از مبارزه مردم عراق علیه حزب بعث و همچنین خلاقیت در فرم» تعلق می‌گیرد به اثر« برای آزادی» به کارگردانی آقایان« مصطفی آقامحمدلو و فرهاد حاجی‌عباسی ».

 

برگزیدگان بخش « تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس »:

هیئت داوران در بخش مستند تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس

ضمن تقدیر از اثر«ضیاءالدین » به کارگردانی آقای« محمدرضا دهستانی» ،

لوح افتخار این بخش را به دلیل «توجه ویژه به ابعاد شخصیتی حبیب‌الله صادقی و شخصیت هنرمند برجسته انقلابی‌شان » اهدا می‌کند به اثر « هنرمند واحد5» به کارگردانی آقای«محمدصالح حجت‌الاسلامی».

لوح افتخار دوم این بخش را به دلیل « پرداخت به موضوع نهضت سوادآموزی و خرده روایت‌های فراموش شده» اهدا می‌کند به اثر « مدرسه‌ای در دوردست» به کارگردانی آقایان« سیدمحمدیوسف جلالی و حمیدرضا بهوندی ».

لوح افتخار سوم این بخش را به دلیل « سویه‌گیری ورزشی و روایتی نو از ورزش باستانی» اهدا می‌کند به اثر « پهلوانان نمی‌میرند» به کارگردانی آقای«سیدرضا بطحایی».

 

برگزیدگان بخش «ملت قهرمان»:

هیئت داوران در بخش ملت قهرمان؛ ضمن تقدیر از اثر«محدودیتی نیست» به کارگردانی آقای«محمد نصیری» به دلیل«توجه به معلولیت و ایثارخانواده‌ی ایرانی و همیاری و حمایت از اعضای خانواده در شرایط سخت»،

لوح افتخار این بخش را به علت«تاکید بر توانایی رشد و مسئولیت‌های فردی و پایانی تاثیرگذار و نمادین برای مسئولیت انسانی و روایت بومی و ایرانی از صیانت و فداکاری از محیط زیست با الگوی تربیتی متمایز» اهدا می‌کند به اثر«دل‌نگران آهوها» به کارگردانی آقایان«ایمان ایزی و ابراهیم زرقانی »

ایمان ایزی ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا و تبریک روز زن و مادر هدیه ی خود را به مادر و دختر و همسرش و از تیم تولید تشکر کرد و گفت: خوشحالم که عمار سوژه‌ی مرا دید و گفت انقدر در محیط زیست موضوع هست که می‌شود در دل انقلاب به آن‌ها پرداخت. در آخر گفت هنرمندان شهرستانی را دریابید تا در شهر خود تولید کنیم و مجبور نشویم مدام به مرکز شهر بیاییم.

و لوح دوم این بخش به علت«انتخاب موضوعی انسانی، انسان‌ساز و امیدبخش با تاکید بر فداکاری و ایثار» تعلق می‌گیرد به اثر«به نام پدر(دکتر مبین)» به کارگردانی آقایان«قربانعلی طاهرفر و فرزین ریحانی‌فرد».

فرزین ریحانی‌فرد ضمن تشکر از مرکز سفیر فیلم که به او اعتماد کردند. ضمنا از تهیه کنندگی کار تشکر کرد. وی در ادامه گفت: این مستند درباره محرومیت سیستان بود که من 24 مستند درباره حاشیه شهر ساختم بدون هیچ سیاه نمایی ان چیزی که من می‌خواهم بگویم مخاطب اصلی من مسئولان هستند، جازموریان جای پر مسئله ای است که هیچ اتفاقی برایش نمی‌افتد و هر چه ما گزارش می‌دهیم و مستند می‌سازیم بی توجهی می‌شود .
وی گفت گروه های جهادی می‌توانند در این مکان ها بسیار موثر باشند، چرا موانع حضور این جهادی ها را مرتفع نمی‌کنید؟ در آخر از جشنواره تشکر کرد که می توانیم در ان حرف دل خود را بزنیم.

رفتار حاج نادر تبلور گفتمان انقلاب اسلامی بود
در بخش بعدی مراسم اختتامیه، جناب آقای سهیل اسعد به عنوان سخنران پاسداشت حاج نادر طالب‌زاده به سخنرانی پرداخت؛ سهیل اسعد گفت:

رفتار حاج نادر تبلور گفتمان انقلاب اسلامی بود

سهیل اسعد، دبیر سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با بیان این که خوشحالم در خدمت شما عزیزان هستم و با بیان این که برای ما که از خارج از ایران به انقلاب اسلامی ایران نگاه می کردیم، تحولات ایران و رفتار سیاستمداران صد در صد مثبت بود و تصور می کردیم جمهوری اسلامی هیچ عیب و نقصی ندارد.

وی در ادامه گفت: پس از اقامت در ایران و دیدن ابعاد مختلف آن فهمیدم ابعاد مثبت و منفی نیز در حرکت انقلاب اسلامی ایران وجود دارد و فهمیدیم باید با نگاه نسبی واقعیت را دید.

وی با بیان این که بر خلاف عده ای که فقط اهل حرف بودند زمانی که با حاج نادر آشنا شدم گفتمان انقلاب اسلامی را در رفتار او دیدم، گفت: حاج نادر رفتارش از گفتارش بلیغ تر بود و از کسانی بود که گفتمان انقلاب در عملش هویدا بود.

سهیل اسعد با بیان این که حاج نادر کسی بود که با اخلاص رفتار می کرد و این عظمت این مرد بزرگ بود، گفت: رفتار و عمل حاج نادر با بصیرت و با نگاهی عمیق بود؛ پرا که حقایق را درک می کرد و سپس تصمیم می گرفت و حرکت می کرد.

وی در ادامه گفت: حاج نادر قدرت جذب داشت و شخصیت هایی که به ایشان و حرکت رسانه انقلاب و ضد استکباری نزدیک شدند، شخصیت هایی یودند که به واسطه حاج نادر جذب این مسیر شدند.

دبیر سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با بیان این که هنر انتخاب فصل مشترک از دیگر ویژگی های حاج نادر بود، گفت: او می توانست انسان هایی که دارای ویژگی های متفاوت بودند را د ریک محیط جمع کند.

سهیل اسعد در پایان خاطر نشان : مرحوم نادر طالب زاده عمق عرفانی در زندگی داشت و همین امر سبب شده بود تا ایمان به خدا در جای جای زندگی این سرباز انقلاب وجود داشته باشد.

 

نشان ملی استقلال برای زنان قهرمان ایرانی

نشان مردمی استقلال که منقش به تصویر شهدای دانشمند و شهدای هسته‌ای است و از طرف خانواده شهدای دانشمند به کسانی که برای استقلال کشور در حوزه های مختلف تلاش می‌کنند اهدا می‌شود.

این نشان امسال به زنان قهرمان ایرانی اهدا شد:
بی‌بی فاطمه حقیر‌السادات؛ دکترای تخصصی نانو مدیسین از دانشگاه آمستردام هلند
مریم گل‌آبادی؛ صاحب شرکت دانش بنیان نگین بذر دانش
معصومه صابکی؛ قهرمان مستند سورجان
فاطمه مطلق؛ قهرمان مستند خانه ایرانی با موضوع کالای ایرانی

معصوبه صابکی، برنده نشان استقلال :
با بیان این که انعکاس محرومیت ها در استان سیستان همراه با القاء نا امنی است، کفت: من از اهالی رسانه درخواست می کنم ظرفیت ها و استعداد های استان سیستان و بلوچستان را رسانه ای کنند و با بر هم زدن جو رسانه ای ایجاد شده و تلاش رسانه ای می توان ظرفیت گردشگری توریست در منطقه را افزایش داد.

 

برگزیدگان بخش « نقد درون گفتمانی»:

هیئت داوران در بخش مستند نقد درون گفتمانی؛ ضمن تقدیر از اثر« بازمانده» به کارگردانی آقای« علی‌رضا کرمی» ،

لوح افتخار این بخش را به دلیل «توجه به مسئله‌ی خصوصی‌سازی و نقش مطالبه‌گری» اهدا می‌کند به اثر «هپکوتیزم » به کارگردانی آقای«سعید ساروقی ».

سعید صاروقی پس از دریافت جایزه ی خود پشت تریبون آمد و گفت: تشکر می کنم از هیئت داوران جشنواره که کار ما رو دیدید . این مستند مشکلات کارخانه ی هپکو را بازگو می کرد و به تلاش مسئولان دوباره زنده شده اما واردات کار را برای این کارخانه سخت کرده . وی دامه از علی بخش سوژه ی اصلی کار تشکر کرد . در انتها از پدرش به عنوان مشوق و معلم اش بوده تشکر کرد.

و فانوس این بخش به علت «پرداختن به سوژه محلی دارای موضوعیت در مقیاس ملی» تقدیم می‌شود به اثر «نیوجرسی» به کارگردانی آقای « علی زهیری».

همچنین هیئت داوران جایزه ویژه پژوهش را به دلیل«پژوهش قوی و بی‌طرف و رویکرد حل مسئله در حوزه‌ی خصوصی‌سازی » اهدا می‌کند به پژوهشگر اثر«شاهدان عینی» آقای«داوود مبصری».

مبصری پژوهش‌گر اثر شاهدان عینی گفت: این اثر سومین قسمت از مستندهای خصوصی‌سازی است که توانست نظر داوران را جلب کند. پخش قسمت های اول این مستند از تلویزیون سبب شد تا موثر واقع شود . اما قسمت چهارم این مجموعه مستند به دلیل محدودیت های که تلویزیون اعمال می‌کرد و عدم حمایت آنها باعث شد که تولیدش رو متوقف کنیم و خواهش می کنم مطالبه‌گری اقتصادی را حمایت کنید تا باعث شود موانع اقتصادی مرتفع شود.

 

برگزیدگان بخش «فیلم داستانی»:

هبئت داوران در بخش تیزر فرهنگی :

ضمن تقدیر از اثر«قاسم آباد» به کارگردانی آقای«محمد گنجی»

لوح افتخار این بخش را به دلیل «ایثار زنان ایران زمین در دفاع مقدس و توجه به اقتباس از تاریخ شفاهی جنگ و زاویه دید جدید» تقدیم می‌کند به اثر « حوض خون » به کارگردانی آقای« محمد دیماسی»

فانوس این بخش به دلیل« توجه به شهادت حاج قاسم سلیمانی و گسترش فرهنگ مهمان‌نوازی و سبک زندگی ایرانی» تقدیم می‌شود به اثر«هزارجان گرامی» به کارگردانی«امیرحسین نوروزی»

هیئت داوران در بخش داستانی کوتاه:

ضمن تقدیر از اثر« آزادی» به کارگردانی آقای« امین گودرزی‌پور»،

لوح افتخار این بخش را به دلیل«واکنش سریع و خلاقانه به موضوع روز و خلاقیت در فیلم‌برداری و بازنمایی مطلوب از جبهه‌ی حق و باطل» تقدیم می‌کند به اثر « محافظ» به کارگردانی آقایان«محمدجواد موحد و محمدجواد شفاه ».

و ضمن تقدیر از اثر« نانوا» به کارگردانی آقای« امیر داسارگر»،

و فانوس این بخش را به دلیل «خلاقیت در پرداخت رشادت‌ها و بازتولید نقش کنش‌مند زنان پزشک در جبهه‌ی مقاومت » اهدا می‌کند به اثر « اسماء» به کارگردانی آقای «مصطفی آقامحمدلو».

همچنین هیئت داوران در بخش داستانی بلند:

ضمن تقدیر از اثر «روحینا»به کارگردانی«عبدالرضا صادقی جهانی»،

فانوس این بخش را به دلیل« توجه فیلمساز به مقوله‌ی عدالت و نگاه جوان‌گرایانه به تحول در سیستم و تصویر مطلوب از اعتراض به سوء مدیریت‌های اداری» اهدا می‌کند به اثر«نگهبان» به کارگردانی«حمید بیات».

 

هیئت داوران در بخش داستانی سریالی:

لوح افتخار این بخش را به‌علت«نگاهی نو ومتفاوت در ساخت سریال در مدیوم تلویزیون و توجه به پزوهش در امر فیلمنامه‌نویسی» اهدا می‌کند به اثر«آقای قاضی» به کارگردانی آقای«سجاد مهرگان».

 

هیئت داوران در بخش بازیگری:

ضمن تقدیر از بازی خوب سرکارخانم« نازنین رحیمی»،

لوح افتخار این بخش را اهدا می‌کند به آقای«مهدی زمین‌پرداز» برای بازی در اثر«نگهبان» و «روحینا»:

در بخش دستاورد فنی نیز دیپلم افتخار این بخش ضمن تقدیر از تصویربردار اثر«اسماء»،

تعلق می‌گیرد به آقای «احمد گودرزی» تصویربردار اثر«محافظ».

 

برگزیدگان بخش «جنگ اقتصادی و رویای ایرانی»:

هیئت داوران در بخش جنگ اقتصادی و رویای ایرانی

ضمن تقدیر از اثر «خُراشاد» به کارگردانی آقای «احمد نیک‌فرجام»،

لوح افتخار این بخش را به علت «تاکید بر جغرافیا و زیست‌بوم، کنشگری در جنگ نرم و آسیب‌شناسی و روایت محرومیت‌زدایی» اهدا می‌کند به اثر «سورجان» به کارگردانی آقای «یوسف حسن‌زاده» و لوح دوم این بخش به دلیل «پرداختن به سوژه زن کنشگر و دغدغه مهاجرت معکوس به روستا» تقدیم می‌شود به اثر «مادیون» به کارگردانی آقای «مرتضی اسفندیاری».

همچنین لوح افتخار سوم به دلیل «استفاده درست از منابع آرشیوی و تدوین مناسب، تاثیرگذاری مناسب بر مخاطب و پرداختن به موضوع روز» تعلق می‌گیرد به اثر«مردی با آرزوهای بزرگ» به کارگردانی آقای«عباس وهاج».