در نشست خبری عمار مطرح شد:

عمار اعتراض به انسانیت گزینشی است / «خنجر یمنی» جایزه ویژه جشنواره چهاردهم

دومین نشست خبری چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار صبح امروز دوشنبه 18 دی ماه در حسینیه هنر تهران با حضور سهیل اسعد؛ دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم عمار، محمد‌صادق شهبازی؛ قائم‌مقام شورای سیاست گذاری و همچنین حمید صالحی دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره عمار برگزار‌شد.

به گزارش عمارفیلم، دومین نشست خبری چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار صبح امروز دوشنبه 18 دی ماه در حسینیه هنر تهران با حضور سهیل اسعد؛ دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم عمار، محمد‌صادق شهبازی؛ قائم‌مقام شورای سیاست گذاری و همچنین حمید صالحی دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره عمار برگزار‌شد.

بعد از قرائت آیاتی چند از قرآن مجید حمید صالحی دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره فیلم عمار با عرض خوش‌آمدگویی به اصحاب رسانه و خبرنگاران و عرض تسلیت به دلیل اقدامات تروریستی در شهر کرمان یاد همه شهدای جبهه مقاومت به خصوص جنگ فلسطین را گرامی‌داشت.

در ادامه این نشست سهیل اسعد دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم مردمی عمار پیرامون فلسفه وجودی عمار گفت: من در کنفرانس خبری اول ویژگی‌هایی از جشنواره مردمی فیلم عمار را گفتم و اینجا نکات دیگری را عرض خواهم‌کرد. ما در فلسفه وجودی عمار بحران توزیع را داشتیم. در سال 1389 وقتی این حرکت آغاز‌شد، تولید در سطح ممتازی بود و بسیاری از مستندسازان و فعالین هنری آثار خود را به این جشنواره آوردند. خیلی‌ها با مشکل جدی نداشتن مکان برای ارائه آثار مواجه شدند و این شد فلسفه وجودی عمار؛ بحران توزیع.

اسعد ادامه داد: این بحران در این چهارده سال حل شد و مردم فعال شدند و به صورت جدی وارد توزیع و تولید شدند. در فرایند هنری و رسانه‌ای، توزیع اهمیت بالایی دارد ولی حالا بعد از چهارده سال با چالش مصرف رو به رو شده‌ایم. مشکل این است که نوع توزیع ما، درون‌گفتمانی است و مخاطب عمار بیشتر متعلق به جریان درونی خودش و بچه‌های حزب‌اللهی است در حالی که فلسفه وجودی هنر و رسانه آن است که به همه برسد و همه از آن استفاده‌کنند.

وی افزود: اخیرا در آفریقای جنوبی بودم و با نوه ماندلا دیدار داشتم با پدیده‌ای روبه‌رو شدم و افرادی از فعالین شبکه‌های اجتماعی که برخی از آن‌ها ده میلیون دنبال‌کننده دارند، در این جلسه حضور داشتند. وقتی در مورد علت توفیقشان پرسیدیم گفتند: آن چیزی که تولید می‌شود، براساس ذائقه مخاطب است. راز این موفقیت فهم مخاطب و مصرف کننده است.

دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم عمار پیرامون روشی برای رسیدن به چنین سطحی اشاره‌کرد: راه حل رسیدن به این موضوع در سطح عملیات این است که اول، محتوا و قالب باید در سطحی حرکت‌کند که در زمان کوتاه معنا و پیام خود را برسانیم که این به مکان سینما باز می‌گردد که امروز متأثر از فضای مجازی است که در هر مکانی به شما قابلیت اکران را داده‌است. عنصر دوم، جذابیت است. امروز گاهی آنقدر محتوای خوبی داریم که در فرم و قالب جذاب نمی‌آوریم. باید به جذابیت ظاهر هم اهمیت‌دهیم. بحث بعدی تنوع است که آن‌هایی که تأثیرگذار هستند باید به تنوع توجه داشته‌باشند؛ در گفتمان انقلاب اسلامی حداقل در مستند تنوع کمتری داریم.

اسعد: مورد بعدی، خلاقیت است. باید از قالب‌های سنتی و فیلمبرداری تا تدوین سنتی فاصله‌بگیریم که حتی اگر تکنولوژی نداشته‌باشیم باید به خلاقیت در خلق اثر روی‌آوریم. بحث دیگر، ماجرای احساسات و هیجانات است. هیجانات متأثر از این فضاست چون مخاطب به آن نیاز دارد و برای این امر نیاز به بازاریابی و مارکتینگ عماری داریم و قبل از تولید اثر با مصرف‌کننده و مخاطب در ارتباط باشند تا نیاز واقعی مخاطب را در نظر بگیرند.

محمد صادق شهبازی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره عمار سخنران دیگر این نشست بود که به ماهیت عمار پرداخت. وی عمار را یک مبارز در مقابل هر نوع ظلم و استکبار در داخل و خارج خواند. عمار را شکستن مارپیچ سکوت و اعتراض به هنرِ نادیده گرفتن و سانسور دانست.

شهبازی افزود: عمار اعتراض به تناقض و سکوت مقابل عظمت و مظلومیت مردم ایران است. مقابل رنج کارگران، تولیدکنندگان، شرکت‌های دانش بنیان، مدیران تحول‌خواه، مردم محروم؛ مقابل رنج مردم مظلوم فلسطین و امت اسلامی است. عمار شکستن مارپیچ سکوت و ندیدن مظلومیت مردم ایران و امت اسلامی است؛ عمار اعتراض به انسانیت گزینشی است. عمار اعتراض به قلب واقعیت در قاب روشنفکران است و ندیدن واقعیت در قاب متحجران است. عمار اعتراض به هنر نادیده گرفتن و سانسور است. عمار اعتراض به هنر پاک کردن صورت مسئله و طرح مسائل فرعی و بی‌اولویت است. عمار ناقوس شکستن نظم گذشته و سر زدن نظم جدید جهانی است.

جوایز عمار نمایانگر این هویت است. «دستکش ننه عصمت» در برابر جوایز خودکم‌بین‌ها، خائن‌ها و خونریزها است. «خنجر یمنی» مقابل شلیک گلوله دیزنی و فاکس قرن بیستم و برادران وارنر به ذهن و قلب کودکان و نوجوانان و جهان و کودکان فلسطینی است. «چفیه شهیدان خالقی‌پور» نماد تداوم مبارزه با دشمنان مردم ایران مقابل کسانی که دارند با مردم ایران مقابله می‌کنند. «موزائیک مرگ بر آمریکای»ِ عمار نماد این است که ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم؛ در برابر کسانی که قطبشان غرب است. جایزه احمدی روشن یعنی ما پشت سد تحریم متوقف نمی‌شویم. «جایزه سیاح طاهری» یعنی ما سانسور را می‌شکنیم و سینما را به خدمت مردم می‌بریم. جایزه برای یادآوری گذشته شهید، ایام‌الله و هویت ملی است. در برابر جایزه‌های فراموش کردن هویت امثال کَن و امثال نوبل است. جایزه ما را مردم ایران مشخص می‌کنند نه دشمنان ملت ایران.

عمار روایت حماسه‌ها و واقعیت‌ها است. ما قهرمان واقعی داریم آن‌ها قهرمان‌های تخیلی دارند؛ قهرمان‌های آن‌ها بتمن و سوپرمن و اسپایدرمن و سلبریتی‌هایی هستند که هویت ندارند و دشمنان مردم ایران را به خود مردم اولویت می‌دهند. در جشنواره عمار، حامی مظلوم‌ها را هو و ترور دسته جمعی نمی‌کنند، عمار جای کسانی است که به خاطر دفاع از مظلوم هو می‌شوند. جشنواره عمار جایی است که از بی‌هویت‌ها می‌پرسند ارزشش را داشت؟ نه کنار هویت دارها و حامیان مقاومت. عمار احیای ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در برابر انکار دستاوردها و داشته‌ها است. عمار معترض به اختلاس کردن از توجه مردم در رسانه است؛ بازی‌کردن در لیگ دسته دو سیاسی و اقتصادی و فرهنگی بی‌اولویت. عمار جایی‌است برای چاره جویی برای معضلات اقتصادی و گره‌های کوراقتصادی و اجتماعی نه تحقیر مردم ایران. عمار جشنواره قهرمان‌های پابرهنه بی‌ادعای نفع‌رسان رو به آینده است نه قشر مرفه، طلبکار، پرخاشگر، ذی نفع نابرابری و مشکلات.

عمار جشنواره شرکت‌های دانش بنیان و  مدیران تحول‌خواه است. عمار جشنواره‌ای است برای مردمی که هیچ دوربینی نمی‌بیندشان تا زمانی که شهید شوند. عمار جایی است برای افتخار به رویای ملی و قهرمان‌های ملی در برابر کسانی که به آن‌ها ناسزا می‌گویند.

عمار معترض به عده‌ای است که از برنامه‌سازی برای بچه‌ها کاسبی می‌کنند ولی جان کودکِ کاپشن صورتی یمنی و ایرانی و فلسطینی برایشان مهم نیست، به نیروی مدافع این‌ها توهین کرده و ظالم و مظلوم را یک می‌کنند. در جشنواره عمار ما از روشنفکران و متحجران میپرسیم ارزشش را داشت که به مردمتان پشت کردید؟ مثل برخی هنرمندان و گروهک‌ها به مردم که دیروز برای شهادت امثال رجایی پای کوبی کردند، امروز از هنرمندان مردمی می‌پرسند ارزشش را داشت که کنار مردم ایستادید؟ عمار جشنواره سلطانی نژادها است که نه تا شهید داشتند، بچه‌های پایین شهر کرمان که صد نفر شهید‌شدند، 14 شهید افغانستانی کرمان، جشنواره شهدای یمنی و مقابله با آمریکا در باب المندب است. عمار جایی است برای جنبش مقاومت و پیشرفت در برابر کسانی که به اسم توسعه پایدار توسعه را پای دار می برند.

عمار روایت حرکت به سمت قله؛ چالش‌های بالا رفتن از قله و غلبه بر آن است. عمار، هویت جمعی مردم ایران است. رویای ایران است، احیای رویای ایرانی است که انقلاب اسلامی آفریده‌است. عمار به هویت توجه دارد، اما درجا نمیزند و روبه فردا است. عمار روایت طوفان است. طوفان علیه وضع موجود، روایت طوفان مردم ایران مقابل ظلم جهانی و مشکلات داخلی است؛ طوفان مردم فلسطین مقابل یک قرن ظلم است؛ طوفان محور مقاومت علیه نظم گذشته دنیا و روایت حداکثرها و راضی نشدن به حداقل‌ها است.

عمار تحقق جمهوریت فرهنگی است. ممانعت از حذف مردم از فرهنگ و سیاست و اقتصاد است. جلوگیری از پولی و سرمایه داری شدن اقتصاد و طبقاتی و حزبی شدن سیاست است. عمار پاسخی است به دین منهای عقل و عدالت متحجران که مردم در آن منفعل‌اند و مثل روبات نقشی ندارند. مسئولیت زدایی از جامعه و جابجایی مسائل اصلی و مسائل فرعی است. عمار پاسخی به سرگرم کردن مردم به زندگی روزمره و فردگرایی است. خارج کردن مردم از صحنه با تبعیض و اعتراض به ضرر برای همه و سود عده‌ای معدود است. عمار معترض به از بین بردن مشروعیت و انگیزه مشارکت با احساس محرومیت است.

عمار پاسخی  به مشغول کردن مردم با فشار اقتصادی؛ بیرون کردن مردم از صحنه و اثرگذاری بر نخبگان سیاسی است. معترض  به مجتمع کردن امکانات در مرکز و تمرکزگرایی، دولت حداقلی و امکان زدایی از مردم است.

عمار امید است. نماینده شرکت‌های دانش بنیان است. صدای نقدعلی پیرمرد حامی انقلاب در روستا در زنجان است. عمار مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است. عمار جشنواره نیست، جنبش‌واره است. عمار صدای اعتراض یک ملت است به وضع موجود و تلاشش برای ساختن کشور، دنیا، جامعه و جهان جدید است. جشنواره عمار مقاومت ملی مقابل موانع جهش ملت ایران است.

اگر فیلمساز و هنرمند هستید در لایه تولید با عمار همراه شوید. اگر مردم و کنشگر فرهنگی، دانشجویی، اقتصادی و سیاسی هستید، سوژه‌های منطقه و کشور و جهان را دست بگیرید. بازی را به هم بزنیم، با هم عدالت رسانه‌ای را برقرار کنیم

صالحی در مورد فرآیندهای دبیرخانه جشنواره برای آغاز چهاردهمین دوره آن اشاره کرد: ما در این دوره بعد از فراخوان رسمی در مهرماه 1402 آثار زیادی را که شامل 3317 اثر در بخش‌های مختلف شامل پویانمایی، فیلم مستند، فیلم داستانی، نماهنگ، تولیدات تلویزیونی و تولیدات فضای مجازی داشتیم. این تعداد آثار نشان از استقبال بالای هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه در چهاردهمین جشنواره فیلم مردمی عمار می‌دهد. همچنین پویش ویژه فیلمِ‌ما با عنوان فلسطینِ‌ما وجود داشت. بیش از 800 اثر در این بخش به دبیرخانه ارسال شده است.

صالحی افزود: آثار منتخب این بخش، به صورت رای‌دهی مردمی در تارنمای «عماریار» انتخاب خواهند‌شد و همه مردم می‌توانند برای تعیین اثر برگزیده فیلم‌های مردمی، با موضوع جنایات اسرائیل، به این سایت مراجعه‌کنند.

وی ادامه داد: بیشترین آثار ارسالی در بخش مستند و فیلمنامه بود که بیش از 400 اثر به جشنواره رسیده‌است و آمار دقیق آن اعلام خواهد‌شد. این آثار بررسی‌شده و در هیأت انتخاب هم مورد بررسی قرار گرفته‌ و از برگزیدگان آن تقدیر می‌شود که اسامی و جزئیات آن بعدا اعلام خواهد‌شد.

دبیر اجرایی جشنواره عمار: افتتاحیه این دوره از جشنواره در 21 دی‌ماه در سینما فلسطین تهران برگزار خواهد شد و از 22 تا 28 دی‌ماه، نمایش مرکزی آثار منتخب در همان مکان در کنار نشست‌ها و کارگاه‌هایی که در ادامه اشاره می‌شود، برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به بخش ویژه جدیدی در این جشنواره از نماد «خنجر یمنی» رونمایی کرد و گفت: این جایزه اختصاص به فردی دارد که با کمترین امکانات توانسته بیشترین سطح کنشگری را داشته‌باشد و به نظام سلطه، ضربه بزند. این جایزه جنبه بین‌المللی و مقاومت دارد.

صالحی: از برنامه‌های دیگر این دوره جشنواره نشست‌ها و کارگاه‌ها در این زمینه خواهد‌بود که از جمله شب طنز، آرمان روح الله، ویژه برنامه غزه مخصوص آثار بین‌المللی که بعد از عملیات طوفان‌الاقصی تا به الان ارسال شده است و مصاحبه با کارگردان‌های این حوزه که در جشنواره شرکت داشته‌اند و همچنین نشست با اساتید و افراد شاخص جشنواره را خواهیم‌داشت.

وی افزود: جشنواره به صورت همزمان در سایر شهرهای ایران نیز برگزار خواهد‌شد از این شهرها در یزد، اصفهان، مشهد، قم و… مردم در سراسر ایران می‌توانند به کمک جشنواره مردمی عمار به تماشای آثار بنشینند. آثار خوبی در زمینه اغتشاشات 1401 وجود دارد و در بخش نظم جدید جهانی و موضوع فلسطین هم آثار شاخصی نیز وجود دارد. کتابی هست «به نام سینما مردم» که کتاب جشنواره عمار است و فیلم‌شناس ادوار جشنواره عمار بوده که آیین‌ها و اتفاقاتی که در طول این چند سال در جشنواره عمار رخ داده و همینطور داوران و اکران‌های مردمی جشنواره را معرفی می‌کند.

 

در پایان جلسه، برخی از خبرنگاران حاضر در نشست، از میهمانان سوالاتی پرسیدند.

خبرنگار: شما به یکسری نواقص و کمبودهایی در جشنواره اشاره‌کردید، می‌خواستم رویکرد اصلی جشنواره عمار در امسال بدانم؟ چقدر جشنواره عمار به سمت سینماگران حرفه‌ای رفته‌است که شاید در مسیر عمار نبوده‌اند؟

اسعد: طبیعت جشنواره عمار  این نیست که ما کاری کنیم؛ شعار ما مردمی بودن است. به این معنی که هر عضوی، خودش مسئول است. اینگونه نیست که ما جهت مسئولی باشیم که جشنواره را خودمان طبق برنامه برنامه ریزی و اهداف خودمان به سمتی حرکت دهیم. خودم مردم . خانواده عمار هستند که خودشون برنامه ریزی، توزیع و.. را برعهده دارند و خودشان تصمیم می گیرند.  بنابراین، ما باید از شما بپرسیم که شما مردم چه کردید؟ شما مردم چه برنامه ای دارید؟ ما تنها مرد را همراهی می کنیم تا یک نظم و سازماندهی ای به این حرکت مردمی دهیم.

شهبازی: جشنواره عمار از ابتدا با همین منطق همنشینی اصحاب هنر به سراغ چهره های مطرح هنر انقلابی رفت. ظرفیتی که هنرمندان و چهره های انقلابی در این جشنواره دیده اند، امثال آقای طالب زاده، آقای طالبی، سلحشور و… نشان دهنده آن است که این جشنواره از چهره های هنرمند درجه یک انقلاب غنی است. ما سراغ کسب سود از سلبریتی ها نرفتیم. سراغ هنرمندانی رفتیم که حاضر اند با فضای انقلابی و داشته های مردم جلو بروند و شاید برخی از آنها انقلابی محسوب نمی شدند اما حاضر بودند با این فضا پیش بروند. اگر هم کسی خارج از دایره هنرمندان انقلابی بخواهد با عمار همراه شود، همانند آنچه که در عمار دیده شده، از آنها هم استقبال می کنیم اما اصل ما بر این است که از ظرفیت هنرمندان درجه یک کشور که هنرمندان انقلاب هستند، استفاده کنیم.

خبرنگار: درخواست اول من در مورد جایزه خنجر یمنی هست و می خواهم توضیحات بیشتری در مورد آن بدهید و اینکه فرمودید ما به اینفلوئنسرها  در عمار نیاز داریم که در شبکه های اجتماعی بتوانند تاثیر گذار باشند، آیا خود جشنواره عمار، آن آدم هایی که تاثیر گذار بودند و سابقا در عمار رشد کرده اند، توانسته در دل خود حفظ کند؟

صالحی: در مورد خنجر یمنی، باید بگویم جایزه های هویتی که در جشنواره عمار اهدا می شود، هرکدام شعار و زیرعنوان خاصی دارد. امسال باتوجه به در صحنه بودن ملت یمن، این خنجر از طرف دوستان یمنی به جشنواره اهدا شده و جشنواره اهدا خواهد شد.

زیرعنوانی که برای این جایزه در نظر گرفته شده است این است که مانند خود ملت یمن که توانسته اند با امکانات اندک، ضربه سنگینی به نظام سلطه جهانی وارد کنند، این جایزه به فردی اهدا خواهد شد که با امکانات کمی توانسته در حوزه جبهه مقاومت، تاثیر گذار بوده و در خط مقدم باشد و در جبهه رسانه ای، ضربات شدیدی را به نظام سلطه وارد کند.

اسعد: من نگفتم که ما باید از اینفلوئنسرها استفاده کنیم. اشاره کردم که یکسری از اینفلوئنسر ها وجود دارند که با یک محتوای مردمی، میلیون ها انسان را تحت تاثیر خود قرار می دهند. گفتم چنین مدل هایی وجود دارد و چرا ما با وجود محتوای زیبا خود، نتوانسته ایم چنین جذابیتی را ایجاد کنیم؟ من معتقدم که امثال عمار، باید به تربیت اینفلوئنسر بپردازد و باید توان مند سازی کند و از دل انقلاب چنین افرادی را خارج کند؛ نه اینکه انقلاب از اینفلوئنسر های خارجی استفاده کند. ظرفیت عمار دراین است که مدلی را معرفی کند که این روش بتواند انسان را به اینفلوئنسر تبدیل کند. فضای آموزشی عمار، چنین هدفی دارد. گفتمان انقلاب متفاوت است و ما نمی توانیم آنقدر تاثیر گذار باشیم. ما در جبهه حق قرار داریم و اکثریت با باطل است. ما مشکلی با بحث کمیت نداریم و مشکل ما با بحث کیفیت است.

شهبازی: خیلی از سینماگران جوان و فعالان فرهنگی، بچه هایی هستند که با عمار کار خود را شروع کرده اند. چهره هایی در عمار داشتیم که با فضای آماتور آمدند و با فضای حرفه ای معرفی شدند. چهره هیا حرفه ای وجود داشتند که کسی به آنها ضریب نمی داد اما عمار این کار را کرد. ما در عمار به جای پول پاشی و استفاده از سلبریتی ها، با استفاده از فضاهای توانمند سازی خود، افراد علاقه مند را به افراد دیگری تبدیل کنیم. کسانی را داشتیم که با کلیپ سازی وارد عمار شدند اما امروز جزو مستندسازان حرفه ای کشور هستند. به صورت ویژه امسال، ما این باب را در مورد فضای مجازی هم باز کردیم و در زمان کم، تعداد آثار قابل توجهی برای این بخش ارسال گردید. همانگونه که در سینما، گدایی سلبریتی‌ها را نمی‌کنیم، در فضای مجازی نیز گدایی اینفلوئنسرهایی که ارزش‌های ما را با خود همراه نمی‌کنند، نمی کنیم.

پایان/