دیدار دست‌اندرکاران چهاردهمین جشنواره عمار با «ننه عصمت»

جمعی از عوامل چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، عصر روز پنجشنبه بیست‌وچهارم آذرماه با فاطمه صغری فلکیان معروف به «ننه عصمت» به رسم چند سال اخیر، دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش عمار فیلم، عوامل و دست‌اندرکاران چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور در منزل فاطمه صغری فلکیان معروف به «ننه عصمت» به رسم چند سال اخیر، دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

فاطمه صغری فلکیان بانوی یزدی است ‌که در طول جنگ برای رزمنده‌ها دستکش می‌بافت. دستکش‌هایی که «ننه عصمت» می‌بافد، طی سال‌های اخیر به عنوان جایزه ویژه جشنواره عمار به فیلم‌سازان و فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اهدا شده‌است و تاکنون چهره‌هایی نظیر مسعود ده‌نمکی، محمدباقر مفیدی‌کیا، محسن اردستانی رستمی، مهدی نقویان، سیدمسعود شجاعی طباطبایی و زهرا چخماقی، میلاد گودرزی، حمیدرضـا یحیـی‌زاده، میکائیل براتی، محمدجواد طاهری و گروه سرود ماح لنگرود موفق به دریافت آن شده‌اند.

در این دیدار ننه عصمت گفت: من با پروردگار قرارداد بسته‌ام که تا زنده‌ام، برای شما دستکش ببافم. الان حدود بیست سال است که برای بچه‌های کشور از جمله عمار، دستکش بافته‌ام. اگر بتوانم، برای بچه‌های فلسطین و حماس هم که در حال مبارزه با اسرائیل هستند، دستکش می‌بافم. هرچقدر که می‌توانید در راه دین و قرآن، کار کنید؛ این کار سرمایه آخرت شما خواهد‌شد. کار شما خیلی ارزشمند است. اخیرا بخاطر مشکل جسمانی که دارم، نتوانسته‌ام در جشنواره حاضر شوم.

ننه عصمت ضمن اشاره به دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در زمان جنگ که در یزد بودم، دستکش می‌بافتم و این دستکش‌ها را به سپاه می‌دادم تا به دست رزمنده‌ها برسد. وقتی جنگ تمام شد و من همچنان دستکش می‌بافتم، دخترم می‌پرسید که مادر برای کی دستکش می‌بافی؟ می‌گفتم آن‌هایی که مرزبان هستند.

محمد جواد طاهری، کاریکاتوریست و زهرا چخماقی، خبرنگار که در دوره‌های گذشته موفق به دریافت جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» شده‌بودند، در این دیدار حضور داشتند. زهرا چخماقی در گفت‌وگو با خبرنگار عمارفیلم گفت: این جایزه، یکی از جوایز معنوی است که احساس می‌کنم حس‌و‌حال آن همیشه با کسی که برنده آن می‌شود، می‌ماند. برای من که خیلی حس خوبی بود. در آن مدت که دستکش را هدیه گرفتم و در اختیار داشتم، حس واقعا خوبی داشتم. بنظرم برکت این هدیه در زندگی من دیده‌شد.

این خبرنگار پیرامون جشنواره عمار اشاره کرد: این جشنواره، قطعا ظرفیت خوبی را دارا است. اما احساس می کنم هنوز راهکارهای بهتری وجود دارد که باید روی آنها فکر کرد و تلاش کرد برای ارتقا و هرچه بهتر کردن ظرفیت هایی که وجود دارد. ضمن اینکه فکر می کنم تا اینجای کار هم اتفاقات مثبتی افتاده است که شاید بتواند از روی آنها هم یک الگو بسازد.

چخماقی، توصیه‌ای هم برای کسانی داشت که قصد شرکت در جشنواره عمار را دارند: توصیه من این است که اگر فکر می‌کنند در زمینه‌هایی که جشنواره عمار استقبال می‌کند، می‌توانند موثر باشند، حتما امتحان کنند. این فرصتی است که با امتحان‌کردن آن می‌توانند افق‌های تازه‌ای را به روی خود باز‌کنند.

همچنین، محمدجواد طاهری درباره جایزه دستکش ننه عصمت اشاره کرد: به نظر من اصلا نمی‌توان جایزه دستکش ننه عصمت را با جوایز سایر جشنواره‌ها مقایسه کرد. این دستکش جنبه معنوی و نمادین بسیار بالایی دارد. در جشنواره‌های دیگر، شنیده بودم که گاهی یک جایزه برای مدتی در اختیار برنده قرار می‌گیرد، اما این جایزه بخاطر بعد معنوی و ارتباط با مقاومت، در مدتی که در اختیار من بود، حس غریبی داشتم که قرار است زمانی، این جایزه را برگردانم. هرکس فقط با در اختیار داشتن این جایزه، حس من را درک خواهد‌کرد.

این کاریکاتوریست همچنین خاطره‌ای از جشنواره عمار داشت: حدود سال 93 بود که سفارش پک اکران مردمی برای مسجدمان را دادم. یکی از فیلم‌هایی که در آن پک قرار داشت، مستند ننه عصمت بود. من از آن موقع با ایشان آشنا شدم. وقتی موفق شدم دستکش ننه عصمت را برنده‌شوم، با خودم گفتم که هیچ وقت تصور نمی‌کردم که یکی از این دستکش‌ها، به دست خود من هم برسد.

چهاردهمین جشنواره عمار در دی‌ماه 1402 با بخش تازه «نظم جدید جهانی» برگزار می‌شود. نمایش مرکزی آثار بخش مسابقه به‌‌صورت حضوری در سینما فلسطین تهران و نمایش برخط آثار منتخب در بسترهای جشنواره صورت می‌گیرد.

ببینید: