در یک سال اخیر در همه استان‌ها اکران فیلم داشته‌ایم / برگزاری 95 اکران به تعداد شهدای حادثه تروریستی کرمان در یزد

نشست خبری اکران مردمی چهاردهمین جشنواره فیلم عمار 30‌ام دی ماه در «بوستان امام و شهدا» روستای محمودآباد خمینی‌شهر با حضور حمید صالحی، دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار، مصطفی علی‌نژاد، مسئول اکران مردمی جشنواره عمار و جمعی از اصحاب رسانه و اهالی روستا برگزار شد.

به گزارش عمارفیلم، نشست خبری اکران مردمی چهاردهمین جشنواره فیلم عمار 30‌ام دی ماه در «بوستان امام و شهدا» روستای محمودآباد خمینی‌شهر با حضور حمید صالحی، دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار، مصطفی علی‌نژاد، مسئول اکران مردمی جشنواره عمار و جمعی از اصحاب رسانه و اهالی روستا برگزار شد.

حمید صالحی دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار در اشاره به علت برگزاری نشست خبری اکران مردمی جشنواره در بوستان امام و شهدای روستای محمودآباد گفت: در مکانی هستیم که مانند خود جشنواره عمار، مردمی است. ما امروز به این موزه مردمی آمده‌ایم تا نشان دهیم با دست خالی اما با اراده می‌توان کارهای بزرگی کرد. آمدیم تا یادآوری کنیم تمام روستاها و شهرها می‌توانند چنین باغی را رقم بزنند.

صالحی ادامه داد: ما در جشنواره عمار به دنبال سوژه‌های ناب مردمی هستیم که بتوانیم فانوس روی آن‌ها بگیریم و آن را به همه مردم نشان دهیم. بانی این مکان، با کار مبتکرانه‌اش، 31 شهید را به مردم معرفی کرده است. یک حرکت بزرگ این جا انجام شده و حرکت دیگر هم این هست که از این 31 شهید و این 31 ظرفیت فرهنگی، فیلم بسازیم.

بیش از 3000 اثر در جشنواره چهاردهم عمار شرکت کردند

دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره فیلم عمار خاطرنشان کرد: ایده اکران مردمی جشنواره عمار بر این مبنا شکل گرفته که فعالان فرهنگی و نسل جوان در سراسر کشور با استفاده از ظرفیت و پتانسیل مردمی موجود، پایگاه‌هایی را شکل دهند و آثار را به نمایش بگذارند. ممکن است بسیاری از شهرستان‌های کوچک سالن‌های نمایش نداشته باشند و در این راستا می‌توان از ظرفیت پایگاه‌های بسیج، حسینیه‌ها، و مدارس استفاده کرد و آثار را به نمایش گذاشت.

وی یادآور شد: در این دوره از جشنواره، 3300 اثر در بخش‌های فیلم، داستانی، مستند، پویانمایی، نماهنگ و فیلمنامه شرکت کردند.

6299 اکران آیینی عمار در یک سال اخیر برگزار کردیم

مصطفی علی‌نژاد، مسئول اکران مردمی جشنواره عمار نیز در توضیح علت انتخاب بوستان امام و شهدای محمودآباد جهت برگزاری نشست خبری اکران مردمی عمار بیان داشت: ماهیت اکران مردمی یک حرکت آتش به اختیار مردمی و خودجوش است، همین اتفاق را ما در این مکان شاهدش هستیم. هدف ما از حضور در بوستان امام و شهدا این بود که این مکان که به صورت مردمی ایجاد شده، بیشتر دیده شود.

وی در توضیح اکران‌هایی که در یک سال اخیر توسط اکران مردمی عمار انجام شده‌اند اظهار داشت: در سالی که گذشت 6299 اکران آیینی عمار برگزار کردیم. هیچ استانی را نداریم که در یک سال اخیر در آن اکرانی انجام نشده باشد.

علی‌نژاد افزود: بسته اکران جشنواره سیزدهم عمار، بسته «جان فدا» مربوط به شهادت حاج قاسم، بسته مربوط به سالگرد اغتشاشات و دیگر فیلم‌های موجود بر روی سایت اکران مردمی از فیلم‌های اکران شده هستند.

مستند «اسم رمز مهسا» و فیلم «اخت الرضا» پرمخاطب‌ترین‌های امسال بودند

مسئول اکران مردمی جشنواره عمار گفت: بیشترین اکران‌های آیینی ما در یک سال گذشته، برای مستندهای «اسم رمز مهسا»، «سلاح مقاومت فلسطین» و « آقا مصطفی» بوده است.

وی استان‌های همدان، تهران، اصفهان، خراسان رضوی، یزد و قم را فعال‌ترین استان‌های یک سال اخیر اکران مردمی نام برد و اظهار داشت: در شهرستان‌های زیادی اکران فیلم داشته‌ایم اما اگر بخواهم فعال‌ترین شهرستان‌ها را نام ببرم، نهاوند، دزفول، اردکان، قم، خمینی‌شهر، یزد و مشهد فعالیت بیشتری نسبت به سایرین داشته‌اند.

مصطفی علی‌نژاد در رابطه با اکران‌های اقتصادی عمار نیز افزود: در کنار اکران‌های آیینی عمار، اکران‌های اقتصادی عمار نیز برای کمک به چرخه سینمای انقلاب اسلامی انجام می‌شوند که 2555 سانس اکران اقتصادی در یک سال اخیر داشته‌ایم. فیلم‌های «اخت‌الرضا»، «غریب»، «لوپتو»، «مصلحت» و «سرهنگ ثریا» بیشترین تعداد سانس اکران را داشته‌اند.

بسته اکران مردمی جشنواره چهاردهم عمار روی سایت اکران مردمی

وی در تشریح اکران آثار چهاردهمین جشنواره عمار بیان کرد: بسته اکران مردمی جشنواره چهاردهم شامل 9 اثر داستانی و 8 مستند است، که بیشتر این آثار، از جمله آثاری هستند که در جشنواره برگزیده شده‌اند. همه فعالین فرهنگی علاقه‌مند می‌توانند این آثار را از سایت اکران مردمی به نشانی Ekranmardomi.ir دریافت و در مسجد، مدرسه، حوزه علمیه، دانشگاه و … اکران کنند.

مسئول اکران مردمی جشنواره عمار با اشاره به برگزاری جشنواره‌های استانی عمار گفت: در بحث جشنواره‌های استانی عمار، استان‌های اصفهان و قم، جشنواره خود را شروع کرده‌اند و برخی استان‌های دیگر نیز به زودی جشنواره را برگزار خواهند کرد. هم‌چنین برخی استان‌ها به جای برگزاری جشنواره تصمیم به انجام یک مجموعه گسترده اکران گرفته‌اند. از جمله ستاد خراسان رضوی که برنامه‌ریزی دارند در 270 مسجد، اکران برگزار کنند. در یزد هم 95 اکران به تعداد شهدای حادثه تروریستی کرمان قرار است برگزار شود.

بسته‌های مناسبتی اکران در اعتکاف و دهه فجر

وی در پایان گفت: علاوه بر بسته اکران جشنواره چهاردهم، بسته‌هایی برای مناسبت‌های پیش رو آماده کرده‌ایم که می‌تواند مورد استفاده فعالین فرهنگی قرار گیرد. از جمله بسته فیلم «اعتکاف» و بسته فیلم «دهه فجر». بسته فیلم دهه فجر در سه دسته کودک و نوجوان، روایت انقلاب و روایت پیشرفت آماده عرضه به مخاطبان است. علاقه‌مندان برای اکران هر یک از این آثار می‌توانند به سایت اکران مردمی مراجعه کنند.

بوستان امام و شهدا یک کار آتش به اختیار بود

در ابتدای نشست، حسن باقریان، بانی بوستان امام و شهدای روستای محمودآباد در تشریح مکان نشست بیان کرد: زمین این مکان ارثیه پدری است و از سال 88 به فکر تاسیس این مکان افتادم. بنیان گذاشتن این مکان به دلیل این بود که کاری برای شهدا انجام دهم و ما این کار را آتش به اختیار انجام دادیم.

وی افزود: در این مکان 31 غرفه هست که در هر یک وسایل شخصی یکی از شهدای روستای محمودآباد نگه‌داری می‌شود. از سال 1400 هم یک موزه برای شهدای مدافع حرم از جمله شهیدان مرادی، دایی‌تقی و خیزاب و … زدیم. جالب است این را هم بگویم یکی از بازدیدکننده‌های کرمانی این مکان، همسایه شهید سلیمانی بود و به واسطه ایشان، وسایلی از شهید سلیمانی هم به این مکان اهدا شد.

باقریان ادامه داد: بوستان امام و شهدا از همه شهرها از جمله قم، تهران، اهواز، رفسنجان، کرمان و اصفهان و در اکثر روزهای سال بازدیدکننده دارد. اگر بخواهم خاطرات تاثیراتی که این مکان بر بازدیدکننده‌هایش گذاشته را بنویسم کتاب می‌شود.