گزارش روزنامه «ایران» از سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم‌عمار

جشنواره‌ای با محور زن ایرانی

سیزدهمین جشنواره عمار از چهارشنبه گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است

فرهنگی/ سیزدهمین جشنواره عمار شامگاه چهارشنبه 14 دی‌ماه با برگزاری آیین افتتاحیه و تقدیر از برگزیدگان پنج بخش جشنواره به صورت رسمی آغاز به کار کرد. پس از برگزاری نشست خبری جشنواره به یاد شهید آرمان علی‌وردی در شهرک اکباتان، متولیان جشنواره، آیین اختتامیه را به یاد شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ و شهدای امنیت به این مکان مقدس بردند.
حمید صالحی دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره عمار، درباره انتخاب این اماکن به «ایران» می‌گوید: «جشنواره عمار هیچ‌گاه منفصل از اتفاقات روز جامعه ایران نبوده و سعی کرده چه در آثار و چه برنامه‌های جنبی با اتفاقات سال جامعه ایران مرتبط باشد. بویژه اینکه این موضوعات از دغدغه‌های روز مردم ایران است و جشنواره عمار وظیفه خود می‌داند منطبق با دغدغه‌های مردمی اتفاقات جامعه را در هنر و سینما بازنمایی کند و همچنین عدالت رسانه‌ای را برقرار کند. علاوه بر آثار و رویدادهای جنبی، توجه به مسائل روز با ابتکار برگزارکنندگان به آیین‌ها و اختتامیه جشنواره هم تسری پیدا کرده است. ایجاد بخش «آرمان و روح‌الله» (شهید علی‌وردی و شهید عجمیان) و نمایش آثار مرتبط با حوادث اخیر در همین بخش در راستای همین سیاست بوده است.»
هر سال جشنواره یک موضوع محوری دارد و امسال «زن ایرانی» محور جشنواره سیزدهم است. صالحی درباره برنامه‌های ویژه این دوره از جشنواره با این محوریت توضیح می‌دهد: «از جمله اقدامات مرتبط با این موضوع پویش «روایت‌ما» است که به «زن ایرانی» اختصاص یافته و کودکان و نوجوانان می‌توانند روایت‌شان از زنان موفق اطرافشان را از طریق شبکه‌های اجتماعی ایرانی مثل شاد و روبیکا به جشنواره ارسال کنند. در کارگاه‌های آموزشی و ویژه‌برنامه‌های جانبی هم به این موضوع توجه شده است. از جمله نشست «سینما علیه زن» با حضور مجید شاه‌حسینی که به نقد و بررسی روایت زن ایرانی در سینما اختصاص دارد. روز شنبه 17 دی ویژه برنامه «روایت زن ایرانی» در سینما فلسطین برگزار خواهد شد. یادبود شهیده طیبه‌سادات موسوی زمانی؛ اولین شهید زن انقلاب در کرمانشاه با حضور فهیمه فداکار، طاهره غفوری، طاهره لباف، فاطمه خطیب و… به همراه رونمایی از کتاب‌های«ماکسیم بر بام»؛ قیام گوهرشاد به روایت شاهدان عینی، «منم یه مادرم»؛ روایت‌هایی از سبک تربیتی والدین شهدا، «هدیه‌ای باشد برای تو»؛ خاطرات مردم کاشان از پشتیبانی جنگ و «خیرالنساء»؛ طرحی از یک زندگی به روایت بانو خیرالنساء صدخَروی از جمله بخش‌های این جشنواره است.»
«نقش زن در سعادت جامعه» در نشستی با سعید جلیلی و نقدی بر نظام الگوسازی رسانه‌های ایرانی با حضور حسن رحیم‌پور ازغدی و همچنین ویژه برنامه «حوض خون» و ظرفیت اقتباس زنان در دفاع مقدس با حضور بهروز افخمی و فاطمه‌سادات میرعالی نویسنده اثر، از دیگر برنامه‌های مرتبط با موضوع محوری جشنواره است که به گفته صالحی، این برنامه‌ها روی سایت جشنواره عمار قرار خواهد گرفت.
اکران فیلم‌ها در شهرهای فاقد سینما که چند سالی است توسط «عماریار» در قالب اکران مردمی انجام می‌شود؛ برآمده از جشنواره عمار است. نمایش فیلم‌ها در تمام شهرهای کشور حتی در دور افتاده‌ترین روستاها در ایام برگزاری جشنواره به شکل جدی پیگیری می‌شود و آثار منتخب بخش مسابقه از جمله «پاییز 50 سالگی»، «نگهبان»، «لوپتو»، «وداع با اسلحه» و… به نمایش در‌می‌آید. به گفته صالحی، همچون آیین اختتامیه که 13 استان و شهرستان کشور میزبان این برنامه بودند، آثار منتخب در شهرهای مختلف به نمایش درمی‌آید. نمایش فیلم‌های این دوره جشنواره در تهران از روز پنجشنبه ۱۵ دی‌ در سینما فلسطین شروع شده و تا ۲۱ دی از ساعت ۱۰ تا ۲۲:۴۵ ادامه خواهد داشت. علاوه بر این نمایش‌ها، همانند دوره پیشین، علاقه‌مندان با مراجعه به تارنمای عماریار می‌توانند به صورت مجازی به تماشای آثار این دوره بنشینند.
دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره عمار، در ارزیابی کلی خود از آثار این دوره از جشنواره، با اشاره به رشد کیفی آثار، در ادامه می‌افزاید: «در این دوره از جشنواره نسبت به سال‌های گذشته آثار رشد کیفی معناداری داشته‌اند. هم در انتخاب موضوع و هم پرداخت سوژه و مضمون نگاه‌ها حرفه‌ای شده است. در بخش فیلمنامه، مستند حافظه ملی و مستند نهضت جهانی کارهای قابل قبولی به جشنواره ارسال شده و رقابت در این بخش‌ها سخت است.»

جشنواره‌ای برای همه
از ویژگی‌های جشنواره عمار مشارکت و تعامل با مخاطبان است. علاوه بر اکران‌های مردمی، در دو بخش جنبی جشنواره یعنی «جوایز مردمی» و «فیلم ما» این ارتباط پویاتر است. در بخش «جوایز مردمی» مخاطبان موضوع یا مسأله‌ای را که برایشان اهمیت دارد یا احساس می‌کنند در سینما و آثار نمایشی مغفول مانده به جشنواره پیشنهاد می‌دهند و هدیه پیشنهادی خود را برای فیلمسازانی که آثارشان با این موضوع برگزیده می‌شود مشخص می‌کنند. در بخش جوایز مردمی این دوره از جشنواره تاکنون دو جایزه ثبت شده است. از طرف موقوفات فاطمی(س) از فیلمسازان درخواست شده با موضوع معرفی هویت زنان موفق و آزاده جهان با نظر به الگوی سوم زن در تمدن اسلامی تولید شود و قرار است به 3 اثر برتر، هدیه نشان فاطمی به همراه صد میلیون ریال اهدا شود. خواهر شهید عزیز عباس خِدری هم اعلام آمادگی کرده است به بهترین اثر با موضوع مدافعان حرم 10 میلیون ریال به همراه یادگاری‌های شهید اهدا شود. در بخش «فیلم ما» برگرفته از موضوع محوری این دوره از جشنواره یعنی «زن ایرانی» از کودکان و نوجوانان درخواست شده است همدوش با برگزار‌کنندگان جشنواره انعکاس‌دهنده موفقیت و تلاش‌های زنان ایران باشند. مخاطبان می‌توانند با دوربین تصویر‌برداری یا گوشی تلفن همراه از سوژه‌های خود فیلم گرفته و آثارشان را در قالب اثر 10 دقیقه‌ای از طریق پیام‌رسان‌های ایرانی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. از برگزیدگان این بخش در افتتاحیه سال آینده تقدیر خواهد شد.

اقتباس در سینما با بهروز افخمی
​​​​​​​علاوه بر نمایش آثار، برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی از بخش‌های جنبی جشنواره است که با اقبال عمومی مخاطبان همراه است. در روزهای برگزاری سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سینما فلسطین، پنج نشست، شش کارگاه آموزشی و چهار ویژه برنامه برگزار می‌شود. در این دوره از جشنواره بهروز افخمی از «اقتباس در سینمای دفاع مقدس» خواهد گفت. حسین دارابی تجربیاتش را از «فیلم کوتاه از ایده تا عمل» با مخاطبان به اشتراک خواهد گذاشت. «قهرمان‌پردازی در سینما» موضوع محوری کارگاه آموزشی محمدتقی فهیم است. اسفندیار شهیدی، محمدرضا شهبازی، داوود امیریان، داوود مرادیان و… از دیگر اساتید کارگاه‌های آموزشی این دوره از جشنواره هستند. سعید جلیلی (نقش زن در سعادت جامعه)، مجید شاه‌حسینی (سینما علیه زن)، بهروز افخمی (اقتباس در سینمای دفاع مقدس)، حسن رحیم‌پور ازغدی (اسوه یا سلبریتی) و سحر دانشور (روایت زن ایرانی) از جمله سخنرانان این دوره از جشنواره هستند.