«صدای مردم خوزستان» راوی هوای گرفته خوزستان/روشنگری فتنه در «بعد از ظهر» دومین روز اکران+گزارش تصویری

دومین روز از اکرانهای هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سینمااکسین اهواز با نمایش آثار فیلمسازان خوزستانی برگزار شد.

به گزارش عمارفیلم و به نقل از رسانه بیداری، دومین روز از اکرانهای هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سینمااکسین اهواز به کار خود پایان داد.

در دورمین روز جمعیت مخاطب فیلم‌های اکران شده در جشنواره نسبت به شب گذشته افزایش یافته بود. انتخاب فیلم‌ها با موضوعات متفاوت همچنین متناسب با سنین تمام مخاطبان از جمله نکات مثبتی بود که ستاد اکران جشنواره مردمی فیلم عمار توانستند با رعایت چارچوب به افزایش جمعیت در سالن سینما کمک کند.
غرفه کودک پرشورتر و مستقل از شب گذشته به کار خود ادامه داد و جوانان خودجوش ستاد اکران جشنواره عمار در خوزستان برای اینکه خانواده‌ها بدون دغدغه فکری به تماشای فیلم‌ها بپردازند برای کودکان حاضر در غرفه کودک در کنار پخش انمیشین‌های کودکانه به ساخت و آموزش کاردستی نیز پرداختند.


تنها یک روز دیگر به اکران فیلم اشنوگل مانده است، فروش بلیط این فیلم مانند سایر خدمات جانبی ارائه شده برای تماشاچیان از استقبال خوبی برخوردار بود و اغلب بلیط‌های این فیلم پیش فروش شدند.
در دومین روز آثاری مانند از آوینی بشنو، فتنه شاید، بعد از ظهر، تروریست، عباس دست طلا، چلوکتابی، اهل نبرد، تک فرزندی، تیهو، عدم، مامان بازی، قناعت هم پیشرفت هم ارامش، صدای مردم خوزستان، برای مثال، مناظره دکتر و شیخ، تا حماسه اربعین، همدم، شکلات، ابوذرها نمی‌میرند و برپاخیز اکران شد.


مضمون فیلم‌های اکران شده در دومین شب بیشتر به موضوعاتی مانند سبک زندگی اسلامی، آتش به اختیار و نقد درون گفتمانی اختصاص داشت که هر بخش توانست با مخاطب خاص خود ارتباط معنا داری پیدا کند.


فیلم داستانی بعد از ظهر با روایت موضوع فتنه توانست جایگاه خوبی در ذهن مخاطبان پیدا کند و با روشنگری عامیانه توانست بخش‌هایی از فتنه را به خوبی جلوه و در افزایش بصیرت مردم تاثیر چشمگیری داشته باشد.
محمد فرهادی از اعضای ستاد اکران مردمی جشنواره عمار در اهواز  در ارزیابی چینش فیلم‌های اکران شده در دومین شب از جشنواره مردمی عمار گفت: شب گذشته محوریت فیلم‌ها بیشتر در زمینه اقتصاد مقاومتی و مدافعان حرم بود که سبب شد نقش خاموش و بدون صدای مدافعان حرم در ذهن مخاطب به ویژه نسل جوان را به خوبی حک کند اما امشب یکی از فیلم‌ها به نام ” بعد از ظهر ” به ظرافت توانست با مخاطب درباره فتنه ارتباط برقرار کند و ابعاد مختلف داستان بپردازد.

فیلم تک فرزندی با محوریت سبک زندگی از دیگر فیلم‌های مورد علاقه مخاطبان به ویژه جوانان و نوجوانی بود که تنها فرزند خانواده هستند؛ قرار گرفت و برخی از والدین با تماشای این فیلم به نکات ظریف تربیتی فرزند از طریق ارتباط با خواهر یا برادر دیگرش پی بردند و متوجه شدند قالب تک فرزندی همچنان وجه خوشایندی برای فرزندان نداشته و در پاره‌ای از مواقع با مشکلاتی برای فرزندان از قبیل گوشه‌گیری و گنگ شدن در روابط اجتماعی مواجه می‌شود.
تا حماسه اربعین و از آوینی بشنو دو فیلم با محوریت روایت نهضت و محرم از دیگر فیلم‌هایی بودند که با استقبال خوبی مواجه شدند. فیلم از آوینی بشنو به دلیل برگزاری ماه محرم و صفر به شکل ویژه در خوزستان سبب شده بود به دلیل پخش نماهنگ‌های زیبا و به یاد ماندنی همراه با اکران فیلم توانست یاد موکب‌های خودجوش ایرانی و عراقی همچنین زیارت ارباب شهدا را دوباره در ذهن مردم تداعی کند.


یکی از مستندهای اکران شده در دومین شب از جشنواره مردمی فیلم عمار مستند صدای مردم خوزستان بود. این مستند با پرداختن به مشکلات محیط زیستی مردم از جمله ریزگردها، آب شرب و همچنین اعتراضات شهروندان جلوی نهاد‌های دولتی از جمله استانداری خوزستان دلگرمی خاصی را به مردم خوزستان منتقل کرد زیرا مشکلات زیادی در حوزه محیط زیست متوجه استان خوزستان است و مردم این استان احساس می‌کردند که در کشور کسی به آن‌ها کوچکترین توجهی ندارد.
در صورتی که اکران این فیلم نشان داد که مشکلات محیط زیستی خوزستان در ادامه نه تنها موجب به چالش کشیدن این استان می‌شود بلکه برای ادامه بقای کشور نیز مخاطرات اجتماعی را به بار می‌آرود.
خانم فرامرزی از مخاطبان این مستند، درباره این اثر گفت: وقتی این مستند اکران شد از نمایی دورتر از همیشه به مشکلات خوزستان نگاه کردم و متوجه شدم که استان خوزستان با وجود داشتن منابع طبیعی بسیار زیاد همچنان مورد ظلم دولت‌ها قرار گرفته است.
وی افزود: در مستند صدای مردم خوزستان به زیبایی صدای به حق مردم رسانده شده و امیدوارم که مستندسازان و کارگردانان با شناختی که از ظرفیت‌های خوزستان دارند به دولتمردان اثبات کنند اگر به خوزستان اجازه نفس کشیدن بدهند این استان می‌تواند با دستان شهروندانش خود را بازسازی کند.

بنابرین گزارش، اکران های هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سینمااکسین اهواز از ۴ الی ۶ بهمن ماه برگزار می شود.