دبیر جشنواره عمار استان اصفهان:

اکران آثار جشنواره عمار در بیش از 20 شهرستان / تقدیر از فیلمسازان استان اصفهان

مسئول برگزاری جشنواره عمار در استان اصفهان درباره رشد و پیشرفت و نواقص جشنواره امسال نسبت به سال‌های گذشته نکاتی را مطرح کرد که در ادامه می‌خوانید.

همزمان با آغاز اکران‌های مردمی در سراسر کشور؛ چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در استان اصفهان ۲9 بهمن الی 2 اسفندماه برگزار شد. «محمدحسن زمانیان» مسئول اجرایی جشنواره عمار در استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار عمارفیلم اظهار داشت: بیش از ۲۰ اثر از فیلم‌های این رویداد فرهنگی در سینماهای استان اصفهان اکران شد. آثار هنری این جشنواره در قالب داستانی، مستند، نماهنگ و پویانمایی است که در ۲۳ شهرستان استان اصفهان به نمایش درآمد.

زمانیان با بیان اینکه آثار به نمایش درآمده در قالب فیلم‌های برگزیده جشنواره، آثار شرکت‌کنندگان اصفهانی و منتخب بسته اکران مردمی است، تصریح کرد: نقد مسائل روز، مسائل اجتماعی و مسائل غزه و فلسطین از موضوعات اصلی این دوره از جشنواره بود.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان برای اولین بار برگزیده بهترین استان در اکران فیلم در کشور شد، افزود: امسال سالن سینما فلسطین و پردیس سینمایی سوره تا سوم بهمن میزبان فیلم‌های جشنواره مردمی عمار بودند.

زمانیان با بیان همگرایی ارگان‌ها برای بهتر برگزار شدن جشنواره عمار اظهار کرد: اصفهان چهاردهمین دوره جشنواره عمار را برگزار کرد از ابتدا جز پیشگامان برگزاری جشنواره بود. هدف از برگزاری هم این بود که برای اولین بار توانستیم مجموعه‌هایی که در حوزه فیلم انقلاب اسلامی بودند را از مدتی قبل سر یک میز بنشانیم و یک همگرایی خوبی ایجاد کنیم تا جشنواره بهتری برگزار شود مثلا سوره اصفهان، مرکز آفرینش‌های هنری بسیج که بدنه خوبی را با خودش همراه کرد و از طرفی بچه‌های عمار هم بودند که همین همگرایی باعث شد تا این جشنواره به خوبی برگزار شود، از همه مهمتر اینکه یک همدلی خوبی بین جاهای مختلف در استان به وجود آمد. ما برای نشان دادن آثار هنری اصفهان احتیاج به این همراهی و پشتیبانی داشتیم.

وی افزود: جشنواره امسال نسبت به سال‌های قبل تفاوت چشمگیری داشت. اول اینکه ما توانستیم سینماهای بزرگ استان اصفهان را با خود برای اکران فیلم‌های عمار همراه کنیم. سینما فلسطین اصفهان همان سینمایی بود که افتتاحیه فیلم‌های جشنواره فجر هم آنجا برگزار شد. ما در این جشنواره از استاد طاهرزاده دعوت کردیم ایشان یک شانیت پدری در حوزه هنر انقلاب اسلامی اصفهان دارند، علاوه بر آن یک خواننده نوجوان هم داشتیم و با توجه به اینکه کارهای ارزشی خوبی تولید کرده بود ما از ایشان دعوت کردیم البته گروه سرود هم زیاد داشتیم ولی تا الان خواننده نوجوان نداشتیم، از مادر شهید باقرخانی که از شهدای مدافع حرم بودند و پیکرشان بعد از چند ماه برگشت هم تقدیر کردیم ولی در روزهای بعد از افتتاحیه جشنواره که ما اکران‌ها را شروع کردیم تقریبا بیش از هفتاد درصد فیلمسازان اصفهانی تقدیر کردیم علاوه بر تقدیر نشست‌ها و جلساتی با این عزیزان برگزار کردیم که جلسات نقد و بررسی هم داشتیم.

زمانیان در ادامه برنامه‌های انجام شده افزود: یک انیمیشن کوتاه برای حاج قاسم تولید شده بود که آن هم نمایش داده شد و از سازنده اثر هم تقدیر و تشکر شد. افتتاحیه در سینما فلسطین واقع در چهارباغ اصفهان برگزار شده بود.

مسئول برگزاری جشنواره عمار در اصفهان با بیان اینکه هر سال جشنواره به صورت خودجوش برگزار می‌شود، اظهار کرد: ما هر سال خودجوش جشنواره را برگزار می‌کنیم و بعد با هسته مرکزی و تصمیم گیرنده در تهران هماهنگ می‌شویم، علاوه بر آن ما امسال نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه هم داشتیم و سعی کردیم داستان جشنواره عمار را در اکثر رسانه‌های استان اصفهان برای مردم بازگو شود.

وی افزود: به جز افتتاحیه سه روز بعد از آن هم در سازمان سینمایی سوره اکران‌ها را داشتیم البته استان ما در طول سال هم هر هفته یا نهایتا دو هفته یک بار اکران دارد و این اکران‌ها محدود به شهر اصفهان نمی‌شود و در سایر شهرهای این استان هم اکران هست. مثلا مراسمی که در یکی از شهرستان‌ها داشتیم فرمانده سپاه استان اصفهان سخنرانی کرد و بعد اکران‌ها در آن شهر شروع شد. ما سعی کردیم هم بحث اکران هم بحث جشنواره را در اکثر شهرستان‌ها ادامه بدهیم.

زمانیان درمورد تعداد اکران‌ها گفت: سه روز اکران داشتیم و هر روز حدودا دوازده ساعت فیلم نمایش داده شد برخی هم بیش از دوازده ساعت بود، حدودا بالای بیست تا فیلم اکران شد. کاری که ما در این جشنواره کردیم این بود که یک تیمی از پسرهای نوجوان که برای مرکز آفرینش‌ها بودند را مامور کردیم تا پشت صحنه با همه کارگردان‌ها و فیلمسازهایی که آثارشان در جشنواره اکران می شد مصاحبه بگیرند که انصافا کارهای نفیسی هم تولید کردند. نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت خوبی داشتیم.

وی افزود: اگر ما بتوانیم حداقل همین تلاشی که شد را استمرار بدهیم و این پشتیبانی هر ساله باشد قطعا این پیشرفت رو به رشد می‌شود یعنی ما هر سال بهتر از سال قبل می‌شویم.