مسئول اکران مردمی لرستان:

اکران مستند نوعی جهاد تبیین است / مساجد لرستان، محل نمایش آثار جشنواره عمار

مسئول برگزاری اکران‌های مردمی جشنواره فیلم عمار در استان لرستان گفت: اکران مستندها تاثیر بسیاری بر آگاهی بخشی عامه مردم دارد و در راستای جهاد تبیین است.

همزمان با ایام‌الله دهه فجر، اکران‌های مردمی فیلم عمار در استان لرستان 12 الی 21 بهمن‌ماه در مساجد سراسر این استان برگزار شد. «امیرمحمد مهدی‌نیا» مسئول اکران‌های مردمی عمار در استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار عمارفیلم اظهار داشت: امسال دومین دوره‌ای است که جشنواره برگزار می‌کنیم. جشنواره سال گذشته با موضوع مبارزه مردم لرستان با دوره پهلوی اول بود و ما همه سعی خود را کردیم تا جشنواره شبیه جشنواره تهران برگزار شود.

وی با تاکید افزود: سعی کردیم  تولیداتمان شبیه تولیدات تهران باشد. حتی کلیپ‌ها و نماهنگ‌هایی که تولید و پخش شد همگی بیان‌گر این موضوع بود. در جشنواره سال گذشته دعوت از خانواده شهدا نیز داشتیم.

مسئول اکران‌های استان لرستان در توضیح جشنواره گفت: امسال به این نتیجه رسیدیم که تمرکزمان را روی اکران مستندها بگذاریم و اینکه در مساجد بیشتری اکران انجام شود. و دیگر افتتاحیه و مراسمات جانبی نداشتیم، البته قبل از شروع جشنواره یک مراسم تجلیل به کمک حوزه هنری استان از مستند «آن مرد» اثر «عزیز بابانژاد» برگزار کردیم و از کارگردان اثر که از اهالی استان بود تقدیر شد.

مهدی‌نیا با بیان اینکه امسال در مساجد بیشتری اکران داشتند، اظهار کرد: با همزمانی برگزاری جشنواره با دهه فجر در بیش از ده شهرستان اکران داشتیم و استقبال بیشتری نسبت به سال گذشته شد. آثار چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار استان لرستان در مساجد ثامن الحجج (ع) کوی امام رضا، امام جعفر صادق (ع) اسدآبادی، مصطفی خمینی محله فلک‌الدین، امام حسین محله پاچنار، حضرت جوادالائمه (ع) محله مطهری، امام حسین خیابان رازی، امام حسین (ع) کوی ارتش خرم آباد و دیگر مساجد استان برگزار شد.

وی درباره استقبال مخاطب از مستندها افزود: مستند «آن مرد» با توجه به اینکه ساخته آقای بابانژاد از همشهری‌های خودمان بود در مسجدی که اکرانش کردیم خیلی مورد استقبال قرار گرفت، در بین کارگردانان هیچ کارگردانی به لرستان نیامد و فقط آقای بابانژاد تشریف آوردند.

مسئول برگزاری اکران‌های مردمی لرستان درباره تداوم این قبیل برنامه‌ها در طی سال گفت: ما در طول سال هم مرتب اکران داریم و محدود به ایام جشنواره نیست از فیلم‌های سینمایی گرفته تا مستندهای جشنواره ولی خب به دلیل جذابیت فیلم‌های سینمایی ما بیشتر فیلم‌های سینمایی را اکران می‌کردیم چون که مستند از اقبال کمتری در بین مردم خرم آباد برخوردار بود.

او بیان اینکه اکران مستند نوعی جهاد تبیین است، اظهار کرد: به عنوان یک اکران کننده می‌گویم که اکران این مستندها تاثیر خیلی خوبی در آگاهی مردم دارد و به نوعی جهاد تبیین محسوب می‌شود. همین مستند فراخوان خونین که مربوط به ماجرای کشته شدن کیان پیرفلک بود را ما اکران کردیم و ابعاد گسترده‌ای داشت. اگر ما می‌خواستیم این واقعه را برای مردم عادی جامعه توضیح بدهیم باید چندین جلسه برگزار می‌کردیم تا ابعاد آن برای مردم لرستان تبیین شود و باز هم ممکن بود بازخورد مثبتی نداشته باشد و اینکه اصلا این ماجرا را از ما می پذیرفتند یا نه محل شک بود ممکن بود یک عده این صحبت‌ها را از ما قبول نکنند و بروند اما در مستند یک ساعته فراخوان خونین بصورت واضح و شفاف ماجرا توضیح داده شده بود و این مستند قابلیت جایگزینی چندین جلسه توضیح و تبیین را داشت و مستندهایی از این دست زیاد هستند که می‌شود از آن‌ها برای آگاهی بخشی استفاده کرد.

وی در آخر افزود: ما در ده تا مسجد شهرستان در ده محله متفاوت اکران داشتیم که غالبا در محله‌های حاشیه نشین بود. مزیت اکران در مساجد این‌است که مستند به دست مخاطب واقعی می‌رسد و تجهیزاتی مثل ویدئوپروژکتور و لپ تاپ هم کافی است ما اصلا در سینما اکران نداشتیم و یکی از افتخارات ما است که اکران‌های ما محدود به مرکز استان و خرم آباد نیست و در سایر شهرستان‌های لرستان هم اکران داریم.