معرفی چهره سال انقلاب اسلامی تا تقدیر از غسل‌دهنده‌ کرونایی

سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شهرستان گراش؛

سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شهرستان گراش استان فارس شب ۲۲ بهمن با معرفی «گروه جهادی رهروان شهدا» به عنوان چهره سال انقلاب گراش به پایان رسید. یادی از «آقاعباس»، «جانباز محمدی» و حضور خانواده شهدای امنیت بیرم در مراسم، دیگر بخش‌های عمار سیزدهم در گراش بود. از فعالیت‌های محیط‌زیستی انجمن حافظان محیط زیست نیز تقدیر شد.

به گزارش عمارفیلم به نقل از پندری، مخاطبان سیزدهمین عمار شهرستان گِراش استان فارس از ساعت هفت به سالن شیخ‌احمد انصاری می‌آمدند؛ یک ساعت پیش از شروع مراسم. اما از همان ابتدا ۲۰۰ صندلی اضافی که به بین صندلی‌های سالن چیده شده بود، ظرفیت سالن را به ۵۲۰ نفر افزایش داده بود.

ساعت هشتِ ۲۱ بهمن ۱۴۰۱، پوستر عمار سیزدهم گراش روی تلویزیون بزرگ آمفی‌تئاتر علوم‌ پزشکی گراش به نمایش درآمد. شروع مراسم رأس ساعت ۲۰، با تلاوت قاری نوجوان احمدرضا غلامی شروع شد.

تنها سخنران همیشگی عمار، صحبت‌های ۱۰ دقیقه‌ای دبیر جشنواره است. احمدرضا خودکامه، مجری مراسم از فرزاد رجیاییان، دبیر سیزدهمین جشنواره عمار گراش دعوت کرد تا گزارشی از روند اکران‌های مردمی ارائه دهد.

فرزاد رجاییان، دبیر جشنواره در بخش‌هایی از صحبت‌های خود به «اکران‌های مردمی در مساجد، پایگاه‌ها، مدارس و کتابخانه» اشاره کرد. او جالب‌ترین اکران امسال را اکران نماهنگ «مدادرنگی» برای چهار خردسال از مانیتور یک خودرو در یکی از باغ‌های گراش دانست.

به یاد جانباز محمدی

سال ۹۷، در همین سالن دانشکده بود که از جانبازان ۷۰ درصد گراش تقدیر شد. حالا بعد از ۴ سال، جانباز محمدحسین محمدی در بستر بیماری است.
بیماری جانباز محمدی بهانه‌ای شد تا یادی شود از این جانباز. پخش کلیپی از این جانباز، بخش دیگری از شب عماری‌های گراش بود.

چه کسی فوت‌شدگان کرونایی را غسل می‌دهد؟

این تیتری بود که دو سال پیش پندری در گفت‌وگو با احمد بصیری انتخاب کرد. بصیری یکی از کسانی بود که فوت‌شده‌های کرونایی را غسل می‌داد. اما او تنها غسل‌دهنده نبوده. دو گروه از غسالان آقا و خانم هم بودند. کلیپی از مصاحبه با زینب فقیهی،‌ نماینده خانم‌های غسال و حجت‌الاسلام برفر، نماینده آقایان غسال در سالن پخش شد. بخش ویژه‌ جشن عمار امسال به خاطر شرایط کروناییِ دو سال پیش یک بخش ویژه داشت. و اولین فانوس امسال به دو گروه غسل‌دهنده‌ی کرونایی تقدیم شد.

چه کسی فانوس را اهدا کرد؟

میهمانان ویژه‌ی سیزدهمین جشنواره فیلم عمار گراش، خانواده‌ی شهیدان‌ جنگجو و عرفانی‌نیا، از شهدای امنیت بیرم بودند. مجری آن‌ها را به روی صحنه خواند تا فانوس‌ها را به غسل‌دهندگان کرونایی تقدیم کند. مردم حاضر در سالن، به پاسداشت خانواده شهدا ایستاده و ممتد کف زدند. به نمایندگی آقایان غسال احمد بصیری به روی سن آمد و فانوس را از پدر شهید تحویل گرفت. زینب فقیهی هم فانوس را از مادر شهید دریافت کرد.

«محافظ»؛ فیلم برگزیده عمار سیزدهم

در جشنواره امسال، «محافظ» یکی از فیلم‌های کوتاه برگزیده جشنواره سیزدهم نیز پخش شد. «محافظ»، فیلم کوتاه داستانی، به حادثه تروریستی شاه‌چراغ اشاره داشت.
اجرای دو ترک توسط محمدرضا چوبین، خواننده صدا و سیمای مرکز فارس بخش دیگری از مراسم عمار سیزدهم گراش بود.

آرمان دختران انقلاب

اجرای سرود دخترانه‌ی «آرمان دختران انقلاب» به سرپرستی فاطمه ابراهیمی و اجرای دانش‌آموزان مدرسه قمری، مقدمه‌ای بود بر ساعت ۲۱ و بانگ الله‌اکبر. اما پیش از شعار «الله‌اکبر» سرود ملی پخش شد؛ بله؛ دقیقا وسط مراسم بود که مردم به احترام سرود جمهوری اسلامی ایران قیام و با سرود همخوانی کردند.

دکتر قیصری و شروع بخش‌ دوم جشن

دکتر عبدالرضا قیصری، شاعر و طنزپرداز کشوری که چندی پیش در دیدار شاعران و طنزپردازان با رهبر انقلاب نیز حضور داشت، به روی سن رفت. شعرهای طنز او که بیشتر شوخی‌هایی با همسرش هم بود جو سالن را عوض کرد. جالب است ساجده تقی‌نژاد، همسر قیصری نیز در جلسه حضور داشت وقتی او روی سن می‌خواند «جای دمپایی‌های زنم می‌خارد!»
دکتر تقی‌نژاد، نویسنده و شاعر هم چند غزل خواند که نام «شیخ‌احمد» در یکی از مصرع‌های آن می‌درخشید.

آغ‌عباسی که همه می‌شناسیمش…

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌سیدعباس معصومی گراشی، یا همان آغ‌عباس خودمان چهره‌ی ماندگار جشنواره سیزدهم عمار بود. کلیپ معرفی آغ‌عباس با روایت‌نویسی مهدی فتاحی پخش شد. اما آغ‌عباس در داغ فرزندش بود و نشد که بین عماری‌های گراش باشد که فانوس یادگاری را تقدیمش کنیم. آغ‌عباسی که خدماتش پیش از انقلاب و بعد از انقلاب از یادها نمی‌رود.
پیش از معرفی چهره انقلاب، یک فانوس دیگر باقی مانده بود که به پاس فعالیت‌های محیط‌زیستی‌شان به انجمن حافظان محیط زیست تقدیم شد. اسد محسنی به نمایندگی از انجمن روی سن آمد و فانوس را تحویل گرفت.

و پنجمین چهره‌ی انقلاب گراش کیست؟
از سال ۹۵ یک آیتم به اختتامیه جشنواره مردمی فیلم عمار گراش اضافه شد؛ «چهره سال انقلاب اسلامی گراش». از سال ۹۵ تاکنون چه کسی/گروهی انتخاب شده؟

«رهروان شهدا»، عنوان گروه جهادی‌ای بود که مجری اسم حاج‌مسعود محسن‌زاده را به نمایندگی این گروه جهادی خواند. حاج‌مسعود با تشویق‌های ممتد حاضرین حاضرین روی سن رفت. البته گفت‌وگوی عماری‌ها با «مسعود محسن‌زاده»، «عبدالرضا یوسفی»، «عبدالرسول افشار» و «حسن مهرابی» در سالن پخش شد و هر چهار نفر روی صحنه رفتند.

تقدیرشونده مشخص شد؛ تقدیرکننده چه؟
سال ۹۵ که حاج‌مهدی جعفری به عنوان چهره سال انقلاب اسلامی گراش معرفی شد، او نیامد روی سن و از سالن رفت بیرون. اما او امسال در سالن بود و اینگونه تندیس توسط حاج‌مهدی جعفری به حاج‌مسعود، دوست و هم‌رزم قدیمی‌اش تقدیم کرد و حمایل جمهوری اسلامی ایران را به گردنش آویخت.

اما این پایان ماجرا نبود. حاج‌مسعود در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «من این تندیس و حمایل را لایق عبدالرضا یوسفی بنا و لوکوموتیو گروه جهادی می‌دانم و این تندیس را به او تقدیم می‌کنم.» و این‌بار دیگر حضار اوسّاعبدالرضا را تشویق کردند.

کودکان عماری‌ در سالن دفاعیه

پدر و مادرهای حاضر در سالن آمفی‌تئاتر، با خیال راحت از جشن امسال لذت می‌بردند. چون کودکان در سالن دفاعیه با اجرای سه خانم جابرفدایی، غلامی و حسین‌زاده سرشان حسابی گرم شده بود. و پایان‌بخش عمار امسال هم در کنار نورافشانی، اجرای «سلام فرمانده» توسط همین بچه‌‌ها برای پدر و مادرهایشان بود؛ تا شب سرد زمستانی با یک خاطره‌ی خوب حسابی گرم شود.