«چهل قُلپ کار»؛ براساس فیلم‌های مردمی فراخوان «اولین درآمد بزرگ‌ترها» منتشر شد

کتاب «چهل قُلپ کار» به نویسندگی مهدی پیرهادی با همکاری مجموعه تربیتی «خانه همبازی» براساس خاطرات شرکت‌کنندگان فراخوان «اولین درآمد بزرگ‌ترها» بخش «فیلم ما» جشنواره مردمی فیلم عمار از سوی انتشارات راه‌یار چاپ گردید.

به گزارش «عمارفیلم»، بخش فیلم ما هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در راستای ثبت محتوا و نهضت فیلمسازی مردمی فراخوانی به نام «اولین درآمد بزرگترها» با هدف آشنایی طیف جدیدی از مردم، با حوزه فیلم و سینما و همچنین پرداختن به یکی از ارزش‌ها و امتیازات جامعه اصیل ایرانی، یعنی کار، کوشش، همت و کسب رزق حلال منتشر کرده بود که با استقبال قابل توجه نوجوانان قرار گرفته و بیش از هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال گردید. بر همین اساس مجموعه تربیتی «خانه همبازی» با الهام از خاطرات شرکت‌کنندگان فراخوان «اولین درآمد بزرگ‌ترها» و داستان پردازی سوژه‌های واقعی این فیلم‌های مردمی اقدام به چاپ کتاب «چهل قُلپ کار»؛ به نویسندگی مهدی پیرهادی کرد.

در این کتاب ۴۰ داستان از کار کردن می‌گوییم؛ از آنهایی که از نوجوانی مهارت‌دار شده‌اند و دیگر از پاسخ‌دادن به آن دو پرسش نمی‌ترسند و سرشان بالاست، آنهایی که مزه بزرگی را توی نوجوانی چشیده‌اند.

البته چون کار موضوعی تخیلی نیست، این داستان‌ها هم از واقعیت گرفته شده‌اند؛ پس مثلاً وقتی داستان «دیگه تفنگ بادی نمی‌خوام» را خواندید نگویید «جوراب‌فروشی آخه؟!» بالاخره یک روزی باید با پول توجیبی برای آخرین‌بار روبوسی کنیم و از زندگی‌مان شوتش کنیم بیرون.

آدم‌های کتاب «چهل قُلپ کار» هم هر کدام کاری می‌کنند. آدم‌هایی که خاطرات‌شان را با حال‌وهوای قرن جدید هزاروچهارصدی پخته و داستان کرده‌ایم. خاطرات آدم‌هایی هم‌سن مامان‌ها و باباهایمان که از نوجوانی خودشان تعریف کرده‌اند. درسِ زندگی، عهد بوق و عهد غيربوق سرش نمی‌شود. ما هم روزی سی‎‌ساله می‌شویم و باید پاسخی برای پرسش «چی بلدی؟» و «شغلت چیه؟» داشته باشیم؛ پس چرا بهترین و سرحال‌ترین پاسخ را نداشته باشیم؟!

نمونه‌هایی از آثار فراخوان «اولین درآمد بزرگ‌ترها» بخش فیلم ما:

– کار هر روزشه، زهرا امیدی، اصفهان

 

– هدیه اصلی مونده، هادی علی پرست، خراسان رضوی

 

کتاب «چهل قُلپ کار»؛ 40 داستان از فیلم‎های منتخب فراخوان «اولین درآمد بزرگترها» بخش فیلم ما جشنواره عمار به نویسندگی مهدی پیرهادی و تصویرگری رضا مکتبی با شمارگان هزار نسخه و به بهای ۶۰ هزار تومان از سوی انتشارات راه یار منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را علاوه‌بر کتابفروشی‌ها، از سایت یا صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir تهیه کنند.