در مصاحبه با منصوره مصطفی‌زاده گفته شد:

زن موفق یک فضانورد یا دانشمند نیست / داستان مقاومت یک زن موفق

همه ما نیازمند «نهضت تولید محتوای مردمی» در راستای  جلوگیری از فراموشی زنانِ قهرمان ایران هستیم.  نهضتی که نوجوانان می‌توانند در آن پیشرو بوده و با حضور در بخش «فیلم ما» جشنواره مردمی عمار در نجات‌دادن سوژه‌ها از خطر فراموشی سهیم باشید. «زنانِ قهرمان»، زنان عادی‌ای هستند که اطراف ما زندگی می‌کنند و نسل جدید به راحتی می‌تواند با آن‌ها احساس هم‌ذات‌پنداری کرده و به عنوان الگو انتخاب کند.

به گزارش عمارفیلم؛ این روزها مسابقه فیلمسازی ویژه دانش‌آموزان برای معرفی زنان موفق ایران تحت عنوان «نهضت روایت زن ایرانی» در بخش فیلم ما سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در جریان است.

به همین دلیل به سراغ «منصوره مصطفی‌زاده» نویسنده کتاب رفتیم تا نظر وی را در مورد این پویش جویا شویم:

 

زن موفق یک فضانورد یا دانشمند نیست!

مصطفی‌زاده اظهار داشت: زن موفق فردیست که در دنیای اطراف خودش اثر گذاشته باشد. دنیای اطراف او می‌تواند فامیل، دوستان و آشنایان، محل سکونت و یا جهان باشد. البته باید گفت که آن دایره تعیین‌کننده میزان قهرمانی نیست بلکه اثر مثبتی که او گذاشته ملاک قهرمانیست. شاید به نظر ما اینگونه باشد که زن موفق باید یک فضانورد یا یک زن دانشمند باشد، البته این افراد نیز زن موفق هستند اما هر زنی که از امکانات اطراف خودش استفاده کرده و یک اتفاقی را در اطراف خودش رقم بزند، یک زن موفق است. ممکن است امکاناتی که آن زن داشته فقط اندازه تاثیر گذاشتن روی محله خودش باشد اما او از همان امکان استفاده کرده است. خیلی از زنان هستند که امکان‌های زیادی برای فعالیت دارند اما از آن‌ها استفاده نکرده و تاثیری روی اطراف خود نذاشته و فقط متاثر از فضای اطرافشان هستند. ولی آن زنی که مثلا بافتنی بلد است و از هنر خود در جهت بافتن کلاه برای بچه‌های کار محله خود استفاده می‌کند از آن امکان کوچک و مهارت کوچکی که داشته استفاده کرده و دنیای اطراف خود را بهتر کرده است.

 

داستان مقاومت یک زن موفق

مصطفی‌زاده در پاسخ به معرفی یک زن موفق، گفت: من زنان موفق زیادی را می‌شناسم از پزشکانی که تغییر بزرگی در درمان‌های سخت ایجاد کردند مثلا ارتقا سلول‌های بنیادی در پژوهشکده رویان، موفقیت در درمان بیماری‌های سرطان و ایدز و یا زنان موفقی که ریاضیدان و یا فضانورد بودند. اما برای من یک زنی هست که وقتی به او فکر می‌کنم احساس می‌کنم حتی در سخت ترین شرایط نیز می‌توانم زندگی خود و اطرافیانم را تغییر دهم. زنی که شوهرش معتاد بود و با صبوری و مقاومت زیاد انتخاب کرد که پای زندگی خود بماند و به شوهرش کمک کند تا از این گرفتاری رهایی یابد. وقتی این روند طی شد و آن زن دید که با چه سختی‌هایی این روند را طی کرده است تصمیم گرفت تا به زن‌های دیگری که در این مسیر و موقعیت هستند کمک کند. او یک موسسه تاسیس کرد تا به زنانی که درحال تلاش برای ترک دادن همسر ویا فرزندان خود از دام اعتیاد هستند کمک کند. اینکه من یک مشکل کوچک خودم را به یک اثر مثبت در اطرافم تبدیل کنم این برای من یک قهرمانیست. اینکه من کاری را یاد میگیرم و مانند روشنیِ کوچکی که اطرافش را روشن می‌کند پخشش کنم.

 

مصطفی‌زاده در پایان اشاره کرد: بنده به نوجوانانی که در «نهضت روایت زن ایرانی» شرکت می‌کنند آموزش دوره‌های مهارت کتابخوانی را هدیه می‌دهم. مهارت کتابخوانی به شکلی که وقتی یک کتاب بخوانیم بیش از یک کتاب از آن متوجه شویم.

 

شما نوجوانان عزیز می‌توانید آثار خود را تا تاریخ 31 فروردین‌ماه 1402 به آدرس @Filmema13 در پیامرسان‌های شاد، بله، ایتا و روبیکا ارسال نمایید.