در مصاحبه با فضه سادات حسینی گفته شد:

با معرفی شاخص برای زنان موفق مخالفم / غفلت در الگودهی به نوجوانان

همه ما نیازمند «نهضت تولید محتوای مردمی» در راستای  جلوگیری از فراموشی زنانِ قهرمان ایران هستیم.  نهضتی که نوجوانان می‌توانند در آن پیشرو بوده و با حضور در بخش «فیلم ما» جشنواره مردمی عمار در نجات‌دادن سوژه‌ها از خطر فراموشی سهیم باشید. «زنانِ قهرمان»، زنان عادی‌ای هستند که اطراف ما زندگی می‌کنند و نسل جدید به راحتی می‌تواند با آن‌ها احساس هم‌ذات‌پنداری کرده و به عنوان الگو انتخاب کند.

به گزارش عمارفیلم؛ این روزها مسابقه فیلمسازی ویژه دانش‌آموزان برای معرفی زنان موفق ایران تحت عنوان «نهضت روایت زن ایرانی» در بخش فیلم ما سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در جریان است.

به همین دلیل به سراغ «فضه سادات حسینی» مجری تلویزیون و مسئول میز زن و خانواده صداوسیما رفتیم تا نظر وی را در مورد این پویش جویا شویم:

 

با معرفی شاخص برای زنان موفق مخالفم

حسینی اظهار داشت: نمی‌شود برای زن موفق یک الگوی ثابت و مشخص تعیین کرد. هرکسی که در حوزه فعالیت و جغرافیای خودش بتواند کاری کند، قدمی بردارد و انسان موثری واقع شود، می‌تواند یک زن موفق باشد. من با معرفی زن الگو یا زن تراز مخالفم و به نظر بنده هرکسی در جایگاه خودش وقتی بتواند اثرگذار باشد، یک انسان موفق است. حال این انسان موفق می‌تواند یک زن خانه‌دار، یک مادر موفق، یک همسر موفق، یک دختر موفق، یک استاد دانشگاه و یا یک پزشک باشد. همچنین این خانم می‌تواند یک مادر یا همسر شهید، یک فعال اجتماعی، یک ورزشکار یا هنرمند باشد. ممکن است ما یکسری شاخص برای شناسایی زنان موفق تعیین کنیم اما نمی‌توانیم این افراد را منحصر به یک معیار، مشخص کنیم.

حسینی در پاسخ به سوال زن موفق از نظر شما چه کسی است گفت: زن موفق یعنی، کسی که در حوزه‌ای کار کرده و بهترین خودش بوده و توانسته است برای ارتقا خود و اطرافیانش گام بردارد. حالا این اطرافیان می‌تواند خانواده، محله، منطقه، شهر، استان و کشور باشد. البته بعضی زنان گستره بزرگتری را تحت تاثیر قرار داده و دنیا رو متحول می‌کنند.

حسینی بیان کرد: یک خانم باتوجه به مسیری که خودش انتخاب کرده است می‌تواند در نگاه دیگران به عنوان یک زن موفق شناخته شود. به نظر بنده حوزه انتخاب ما بسیار اهمیت دارد. اینکه ما یک مسیر را انتخاب کرده و با تلاش به آن اهداف برسیم. برای مثال من در نوجوانی یک سلسله اهدافی را برای خودم مشخص کردم.  وقتی به سنین بالاتر میرسم در آن مسیر و اهداف گام بر میدارم، حتی اگه به همه آن اهداف نیز دست پیدا نکنم اما چون در مسیرش تلاش کرده‌ام احساس موفقیت دارم. یک مثال دیگر بزنم مادربزرگ بنده سال‌ها در شرایط مختلف، درکنار همسرش بوده و یک مادر خوب برای فرزندانش و بعد یک مادربزرگ خوب برای نوه هایش بوده است. فرد مهربان و اثرگذاری که یک خانواد بزرگ را حفظ کرده و به دور هم نگه داشته است.

 

غفلت در الگودهی به نوجوانان

حسینی مطرح کرد: نوجوانی مهم‌ترین سن برای شناسایی و پیدا کردن الگوست. برای همین است که غرب با انواع فیلم و انیمیشن به دنبال الگودهی به نوجوانان و تسخیر روح و اراده آن‌هاست که متاسفانه ما یک مقداری از آن غافل شده‌ایم. شخصیت‌های برجسته ایران باید به بچه‌ها معرفی شوند. باید نوجوانان ما این اسطوره‌ها را بشناسند تا هم به ایرانی بودنشان افتخار کنند و هم از ایشان الگو بگیرند. متاسفانه الان الگوهای بچه‌های ما یکسری افراد داخلی یا خارجی هستند که بعضا از درون خالی بوده و صرف این که تریبون دارند تبدیل به الگو شده‌اند و این قطعا اثر سوء خواهد داشت.

مثلا یک معلم روستایی که در یک منطقه محروم تدریس می‌کند و فعالیت اجتماعی انجام می‌دهد و اثرگذار است، به درستی معرفی شود و نوجوان ما ببیند که چقدر می‌تواند نقش ایفا کند.، دیگر لزومی ندارد که حتما دانشمند یا سلبریتی شود تا افراد او را بشناسند. همین که با امکانات در دسترس اثرگذار باشد یعنی موفق است. نباید آرمانی به موضوع نگاه کرد همین که با جایگاه و شرایط موجود اثرگذار باشد موفق است.

حسینی در پایان اشاره کرد: دوستان عزیز نوجوان! نسل اثرگذار ایران عزیزما!

از شما دعوت می‌کنم که روایتگر سرگذشت زنان موفق سرزمینمان باشید. من هم در کنار دوستان جشنواره عمار در برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای افراد منتخب خواهم بود.

 

شما نوجوانان عزیز می‌توانید آثار خود را تا تاریخ 31 فروردین‌ماه 1402 به آدرس Filmema13@ در پیامرسان‌های شاد، بله، ایتا و روبیکا ارسال نمایید.