درگفتگو با برگزیده فیلم ما مطرح شد:

ارائه یک الگوی موفق و مسلمان

مسابقه بخش «فیلم ما» سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با موضوع «نهضت روایت زن ایرانی» با اعلام اسامی برگزیده به پایان رسید. «حنانه‌سادات اسماعیل‌نژاد» کارگردان اثر «الگوی نزدیک»، برگزیده هیئت داوران نهضت روایت زن ایرانی، در مورد فرآیند ساخت اثر خود به گفتگو با عمارفیلم پرداخت.

به گزارش عمارفیلم؛ مسابقه بخش «فیلم ما» سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با موضوع «نهضت روایت زن ایرانی» با اعلام اسامی برگزیده به پایان رسید. در این پویش که با هدف تولید محتوای مردمی در راستای جلوگیری از فراموشی زنان قهرمان ایران برگزار گردید، با استقبال قابل توجه دانش‌آموزان و نوجوانان مواجه‌شد و توانست زنان قهرمان و موفق بسیاری را از سراسر کشور روایت کند. «حنانه‌سادات اسماعیل‌نژاد» کارگردان اثر «الگوی نزدیک»، برگزیده هیئت داوران نهضت روایت زن ایرانی در مورد فرآیند ساخت اثر خود به گفتگو با عمارفیلم پرداخت. وی 14 ساله و دانش‌آموز پایه هشتم از استان قم می‌باشد.

اسماعیل‌نژاد در گفتگو با عمارفیلم اظهار داشت: از کودکی به شعر و نویسندگی علاقمند بوده و کارهایی نیز تو این زمینه داشته‌ام. همچنین با آقایان تقی‌پور و داسارگر در زمینه بازیگری همکاری داشته‌ام اما اثر الگوی نزدیک اولین تجربه فیلمسازی من بود.

اسماعیل‌نژاد بیان کرد: وقتی به الگوهای هم سن‌وسالان خودم نگاه کردم اکثرا افراد مشهور تحت عنوان سلبریتی بوده که الگوی مناسبی برای نوجوانان نیستند. از شیوه تفکر و صحبت‌شان گرفته تا مدل پوشش اصلا الگوی مناسبی برای من نبودند. اما برای من مادرم الگوی بزرگ و موفقی هستند با اینکه شناخته شده نیستند ولی ایشان در رشته خودشان بسیار پیشنهاد کاری داشته‌اند اما همیشه تدریس را انتخاب کرده‌اند تا ادامه دهنده شغل انبیا بوده و به نوجوانان کمک کنند و همیشه برای بنده ارزشمند بوده که مادرم شغل‌اش را هم برای خدا انتخاب کرده است.

اسماعیل‌نژاد عنوان کرد: هدف من از ساخت این اثر کمک به هم سن‌وسالان خودم بوده است. چون افرادی که دوستانم دنبال می‌کردند اخلاق و رفتار درستی نداشتند. و از طرفی چون فیلم و سینما تصاویر بیشتری را پوشش می‌دهد و هدف را خیلی بهتر و شفاف‌تر به تصویر می‌کشد و همچنین اثرگذاری بیشتری برروی مخاطب دارد تصمیم به ساخت این اثر گرفتم و قصد داشتم برروی ایده‌ای کار کنم که به نوجوانان دیگر کمک کند. البته ناگفته نماند که این موضوع دغدغه خودم نیز بوده و در گذشته به انتخاب یک الگوی مناسب بسیار فکر می‌کردم و سعی کردم این موضوع را انتخاب کرده و با کمترین امکانات به بهترین شکل تولید کنم.

اسماعیل‌نژاد در ادامه بیان کرد: بنده به بازیگری علاقه داشتم اما متوجه شدم برای شهرت باید خیلی از مرزها کنار رود و بازیگرهایی را دیدم که من هیچوقت نمی‌توانستم عضوی از آن‌ها باشم و برای من آزاردهنده بود. از طرفی اهداف مهمتری در زندگی داشته‌ام. به همین دلیل علاقه و آرزوی خودم را کنار گذاشتم. وقتی به بازیگری حرفه‌ای فکر می‌کردم بخاطر حجاب و اعتقاداتی که داشتم محدودیت‌هایی سره راه من بود که من به آن‌ها به چشم محدودیت نگاه نمی‌کردم بلکه به چشم کمک نگاه می‌کردم زیرا این عقاید به من کمک می‌کرد تا راه اصلی و درست را پیدا کنم. وجود یک الگوی زن مسلمان بسیار مهم است چون مانع از بین رفتن مرزهای اخلاقی و اعتقادی فرد می‌شود.

اسماعیل‌نژاد در پاسخ به چگونگی فرآیند تولید اثر خود گفت: اوایل شروع کار سعی کردم از دوستانم کمک بگیرم اما بخاطر مشغله‌هایی که داشتند حضور آن‌ها امکان‌پذیر نبود. از طرفی به اصول فیلمبرداری نیز شناختی نداشته‌ام و از جزوه فیلمسازی آسان جشنواره عمار کمک گرفته‌ام. به تنهایی شروع به تولید اثر کردم و در وهله اول فیلمنامه را نوشتم و با توسل به حضرت زهرا(س) به عنوان الگوی اصلی خانواده‌ام کار ضبط و سپس تدوین را به وسیله تلفن همراه مادرم در طول یک هفته به اتمام رساندم. همچنین هزینه‌ای پرداخت نکرده‌ام و سعی کردم با همین امکاناتی که دارم بهترین فیلم را تولید کنم.

اسماعیل‌نژاد در پایان اشاره کرد: بخش فیلم ما و مسابقه نهضت روایت زن ایرانی جشنواره عمار بسیار فرصت خوبی بود تا بتوانیم در همین سن کم فیلم بسازیم. و از طرفی افرادی مثل من و کسانی که استعداد دارند می‌توانند راه خودشان را پیدا کنند. همچنین کشور ما به افراد خلاق و کسانی که تو این حوزه فعال هستند نیاز دارد.

مستند «الگوی نزدیک» روایتی از «حنانه‌سادات اسماعیل‌نژاد» که به دنبال یک الگو زن مسلمان در جهان امروز می‌گردد اما به بن بست می‌رسد. او ناگهان متوجه می‌شود که مادر او می‌تواند یکی از بهترین الگو‌ها باشد. خانم اعظم رمضانی، هنرآموز رشته کامپیوتر در هنرستان‌ها فعالیت دارد و دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر است. او دارای سه فرزند بوده و آموشگاه مجازی پودمانی را با توجه به دغدغه آموزش پس از فرزند سوم تاسیس کرده است. خانم رمضانی معتقد است رشد فرزندان به رشد مادر در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی بستگی دارد.

شما می‌توانید با مراجعه به آدرس Ammaryar.ir فیلم مستند «الگوی نزدیک» به کارگردانی «حنانه‌سادات اسماعیل‌نژاد» را مشاهده کنید.