طنزهای شیرین اصفهانی در مستند «گردان قاطریزه» اثر سیدمجتبی خیام الحسینی

این مستند ۴۰ دقیقه ای روایت تدبیر فرمانده دلاور لشکر امام حسین(ع) برای جنگ در مناطق کوهستانی کردستان است.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از ندای اصفهان، گردان قاطریزه مستندی زیبا به نویسندگی و کارگردانی سید مجتبی خیام الحسینی که به بخش مسابقه هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار راه یافت و فانوس بخش تاریخ فرهنگی اجتماعی انقلاب و دفاع مقدس را از آن خود کرد.

این مستند ۴۰ دقیقه ای به تهیه کنندگی سازمان هنری رسانه ای اوج، روایت تدبیر فرمانده دلاور لشکر امام حسین(ع) برای جنگ در مناطق کوهستانی کردستان است، جایی که نمی توان جاده زد و از گردان مکانیزه استفاده کرد، از این رو با دستور شهید حاج حسین خرازی برای حمل و نقل آذوقه و تسلیحات، قاطر را بکار گرفتند که چالاکی و توان بالایی در این مناطق دارد.

نام فیلم برگرفته از «قاطر» به اضافه «ایزه» است. قاطر چون توان این را داشت تا از آن به جای ماشین آلات در آن مناطق استفاده کنند و جای خالی گردان مکانیزه را پر می کرد، از این رو گردان جدیدی در تقسیم بندی ارتش های جهان ایجاد کردند بنام قاطریزه!

 

 

فیلم با روایت آغاز و چگونگی ایجاد فکر و ایده کار آغاز می شود و با نحوه انجام کار و مشکلاتی که در راه تحقق آن پیش می آید و تدابیری که برای رفع مشکلات می شود ادامه پیدا می کند؛ از ماموریت شناسایی و خرید قاطر تا رام کردن و آموزش افراد برای کار با حیوان.

فیلم، مستندی گزارشی از یک رویداد از زبان افرادی است که در دل واقعه حضور داشته اند. مصاحبه با رزمندگان لشکر ۱۴ امام حسین(ع) و استفاده از خاطره گویی آنان و همزمان استفاده از تصاویر در رابطه با موضوعی که از آن سخن گفته می شود فرم این مستند نیمه بلند برای روایت داستان است. مصاحبه ها با یکدیگر همپوشانی دارند و یکدیگر را کامل می کنند و این اعتمادپذیری مستند را بر پایه روایت محقق می کند.

درام، تراژدی و کمیک

سیر خط فیلم به خوبی پیش می رود و کارگردان مسئله خود را بدون حواشی بیان می کند. بیان شفاف مسئله همراه با سوالاتی که در ذهن مخاطب ایجاد می شود مخاطب را به دنبال خود می کشد تا به سوالات خود دست یابد، زیرا موضوع آن مشخص است و کارگردان در بیان آن و دچار ابهام و تشویش نمی شود. اینکه فیلم بتواند در اولین سکانس ها مسئله را با مخاطب طرح نماید و او را با خود همراه کند از موفقیت های مستند است.

 

 

فیلم به خوبی درام، تراژدی و کمیک روند تشکیل و به کارگیری این گردان را با عکس ها و فیلم های آرشیوی به تصویر می کشد و این امر موجب جذابیت بیشتر فیلم شده است که مخاطب را با خود همراه می کند تا داستان را دنبال کند. همچنین یکی از موفقیت های فیلم توجه به نکات ریزی است که نشان از توجه و زیبایی شناسی کارگردان دارد. از جمله هنر روایت عواطف رزمندگان در رعایت انصاف و حقوق حیوان در آن لحظات سخت.

سوژه فیلم بسیار عالی انتخاب شده است زیرا تازگی و جای سخن بسیار دارد. استفاده از خاطرات جذاب و بکارگیری عکس و فیلم های آرشیوی از تشکیل و بکارگیری تا خلق حماسه های بزرگ و همراهی آن با موسیقی متن مناسب با هر بخش از نقاط مثبت و ارزشمند اثر است.

روایت و فرم فیلم شاکله اصلی خود را حفظ کرده است. به لحاظ فنی کار قوی است، پیوستگی تصاویر و صدا و نحوه تدوین آن به نسبت خوب بود و به فهم محتوایی فیلم کمک کرده است.

 

 

هدف یک مستند گزارشی دادن اطلاعات و آگاهی به مخاطبین برای برانگیختن اندیشه، تغییر ذهنیت و افزایش میزان شناخت تماشاگر از آن موضوع است. موفقیت هر مستند هم جز با رسیدن به هدف قابل بیان نیست، از این رو می توان این فیلم را یک مستند موفق ارزیابی کرد.

« محسن زیباکلام »

محسن زیباکلام