«زمستان‌یورت» اعتراض به حق‌خوری قشر کارگر است اما کاملا «مستند»

«زمستان‌یورت» اسیر عوام‌گرایی نشده و سعی کرده بدون افتادن در قهقرای پوپولیسم، ریشه‌یابی صحیح کند که چرا و از که شکایت دارند کارگران معدن یورت.

به گزارش «عمار فیلم»، روز کارگر، برای بار دوم نشستم پای مستند فاخری که جمعی از همسنگران ساخته بودند درباره‌ی سختی‌ها، بلکه بدبختی‌های کارگران معدن زمستان‌یورت و تحسین کردم نیروی جوان حزب‌اللهی را بابت دغدغه‌ی عدالت‌خواهی درست! «عدالت‌خواهی درست» یعنی اگر اعتراضی هم داری، آن را درست ترسیم کنی، نه درشت!

«زمستان‌یورت» اعتراض به حق‌خوری قشر کارگر است اما کاملا «مستند»! این درست که وسط مستند، دلت می‌شکند و حتی شاید اشک هم بریزی اما هم‌سنگران عزیزم، نه تنها دل و دیده را با کار تمیزشان، از آدمی می‌برند که حتی عقل تو را هم درگیر ماجرا می‌کنند! آری! گیرنکرده در عالم شعار، مستند دارای حرف و سخن «زمستان‌یورت»!

چه بسیار دیده می‌شود که به بهانه‌ی عدالت‌خواهی، بی‌عدالتی‌ها صورت می‌گیرد یا به مسئله، تنها از زاویه‌ی سیاست، نگاه می‌شود لیکن «زمستان‌یورت» اسیر عوام‌گرایی نشده و سعی کرده بدون افتادن در قهقرای پوپولیسم، ریشه‌یابی صحیح کند که چرا و از که شکایت دارند کارگران معدن زمستان‌یورت! و چیست دقیقا حرف حساب آن کارگر کار از دست‌داده که از سر اجبار، روآورده به شغل چوپانی یا آرایش‌گری، در حالی که عمری را در معدن سپری کرده، آن‌هم از سر عشق!

«زمستان‌یورت» در حکم بوسه‌ی جوانان هنرمند انقلابی است بر عِرق و عَرق مقدس کارگر ایرانی! جایی از مستند، پسرکی را نشان می‌دهد که پدرش را در حادثه‌ی تلخ همین معدن از دست داده و مدام گریه می‌کند؛ تا تو بیش از پیش بفهمی که «فرزند شهید» فقط فرزند آن پدر نیست که در جبهه‌ها و تا پای جان، جنگیده! الحق که معدن زمستان‌یورت هم در حکم جبهه است اما جبهه‌ی خدمت و کار! هم‌چنان که مستند «زمستان‌یورت» از آثار جبهه‌ی فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی است!

اگر در جبهه‌ی جنگ، ایثار موج می‌زد، در این مستند هم تو می‌فهمی که شماری از جان‌باختگان معدن زمستان‌یورت، به این علت جان را در طبق اخلاص گذاشتند که ماندند در معدن تا بلکه همکاران خود را نجات دهند اما ایثار و از خودگذشتگی، پنجره‌ای است که عمدتا به بلندای ملکوت باز می‌شود!

تمنا می‌کنم از رفقا که حتما ببینند این مستند را! و درباره‌اش بنویسند! دست‌مریزاد می‌گویم به بچه‌های غیرتمند جشنواره‌ی «عمار» که مستند به مستند و فیلم به فیلم، پخته‌تر می‌شوند و مجرب‌تر! کاش از قبل در جریان «زمستان‌یورت» می‌بودم و ولو در حد چند خط نریشن، سهیم می‌شدم در اجر دوستان!

خوشا به حال انقلاب اسلامی که در غرب، سعید قاسمی را دارد و در شمال، بچه‌های این مستند را! فقط کاش کمی هم از همت و غیرت اینان در مسئولان بود؛ کاش!

لازم به ذکر است مستند «زمستان یورت» که به کارگردانی میلاد میرزاباقری تولید شده است، به حادثه ریزش معدن یورت و وضعیت کارگران آن می‌پردازد. علاقه‌مندان برای دانلود یا اکران «زمستان یورت»، می‌توانند به سایت Ammatyar.ir مراجعه کنند.

حسین قدیانی

حسین قدیانی