«سلام» فیلمی خوش ساخت که انتظار را از آثار داستانی مدافعان حرم بالا می‌برد

فیلم کوتاه «سلام» از جمله آثار خوش ساخت این دوره جشنواره عمار به حساب می‌آید...

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از رجانیوز، فیلم‌های کوتاه بر اساس یک یا چند ایده ناب نوشته می‌شوند. ایده‌هایی که در زمان محدودی باید پخته و پرداخته شده و برای مخاطب جذاب شوند. اگر قرار باشد یک اثر کوتاه از قصه گویی فاصله نگیرد و روایتی هنرمندانه داشته باشد مجبور خواهد شد که از زیاده گویی و خودنمایی فرمی صرف نظر کرده و فیلم بسازد.

از طرفی در این روزها که همگان احساس تکلیف می‌کنند که برای مدافعان حرم فیلم بسازند مراقبت از نیفتادن به دام کلیشه‌ها و خلق ایده امری سخت برای فیلمساز به حساب می‌آید.

فیلم سلام

البته فیلم کوتاه «سلام» از این ویژگی‌ها برخوردار است. ایده‌ای جذاب دارد. نگاهی متفاوت به یکی از مهم ترین مفاهیم دینی یعنی نذر کردن را به نمایش می‌گذارد و در قصه‌ای سر راست انتظار فرزند یکی از رزمندگان مدافع حرم را به تصویر می‌کشد.

فیلم با سکانس پختن شله زرد نذری و ورود کودک (فرزند رزمنده مدافع حرم) به خانه شروع می‌شود. او که از ظاهرش پیداست که از مدرسه می‌آید با حالتی عصبی بدون توجه به حاضران در حیاط خانه به اتاقش می‌رود و لباس عوض می‌کند. به توصیه مادر، عمه‌اش به سراغ او می‌رود و با او هم کلام می‌شود. متوجه می‌شویم که دلتنگی بابت نبودن پدر باعث شکایت او شده. عمه توضیح می‌دهد که این‌ها همه جمع شدند که برای نذری سلامتی پدرت کمک کنند.

فیلم سلام

پسر می‌گوید که او هم علاقه دارد که نذر کند. عمه برای اینکه به او یک توصیه اخلاقی و تربیتی بکند می‌گوید: سلام کردن ثواب زیادی داره شما وقتی داشتی میومدی داخل باید به همه سلام می‌کردی. این خودش یه جور نذره.

او که گویی جرقه‌ای در ذهنش خورده هزار سلام نذر کرده و به خیابان می‌رود و شروع به سلام کردن می‌کند. قصه فیلم، روایت بیان این ایده جذاب است.

بازی و میزانس درست و طنازانه‌ای که اتفاق می‌افتد یکی از مزیت‌های این فیلم کوتاه محسوب می‌شود. در جایی از فیلم وقتی که کودک با مراجعه به دفترش متوجه می‌شود که هنوز تعداد زیادی سلام کم دارد بلندگوی میوه فروش محل را می‌گیرد و با آن به جمع‌ها سلام می‌کند تا اینگونه بتواند سریع‌تر نذرش را ادا کند.

فیلم سلام

در میان آثار داستانی که در خصوص مدافعان حرم تولید شده بدون شک این فیلم کوتاه یکی از خوش ساخت‌ها با محتوایی امیدوارانه و مؤمنانه به حساب می‌آید. اثری که انتظار‌هارا هم از فیلمساز و هم از خانه فیلم داستانی به عنوان متولی تولید آن به شدت افزایش داده و باعث خواهد شد که آثار بعدی آن‌ها با ریزبینی بیشتری تحلیل و بررسی شوند.

نویسنده: حامد یامین پور

حامد یامین پور