مسئول واحد بازی‌سازی نیروی هوای ارتش؛

سازمان‌های نظامی، بزرگ‌ترین حامیان بازی‌های رایانه‌ای هستند/ دست ما از لحاظ سوژه کاملا باز است

حمید جندقی گفت: در مجموعه نیروی هوایی دست ما از لحاظ سوژه برای ساخت بازی‌های رایانه‌ای کاملا باز است و سوژه‌هایی داریم که ما را از داستان پردازی و نوشتن سوژه بی‌نیاز می‌کند.

به گزارش «عمارفیلم»، حمید جندقی مسئول واحد بازی‌سازی نیروی هوایی ارتش با حضور در نهمین قسمت برنامه تلویزیونی «همبازی» در مورد بازیسازی در این سازمان گفت: در مورد چرایی ورود ما به عرصه بازی سازی می شود سوال را اینگونه هم مطرح کرد که چرا زودتر از این وارد عرصه ساخت و تولید بازی های رایانه ای نشدیم و یا چرا خیلی‌ها که امکان آن را دارند وارد عرصه ساخت بازی نشده اند.
وی افزود: اگر چند سال قبل این کار شروع شده بود جایگاه ما خیلی بالاتر و جلوتر از آن چیزی بود که امروز قرار داریم؛ اما رابطه ای که بین کار نظامی و مسئله ای چون بازی وجود دارد این است که اساسا تکنولوژی که در بازی های رایانه ای استفاده می شود ساخته یک سازمان نظامی است.
مسئول واحد بازی سازی نیروی هوایی ارتش ادامه داد: در طول ۳۰ سال از دهه ۶۰ تا ۹۰ میلادی بزرگترین حامی مالی و تکنولوژی که در ساخت بازیهای رایانه ای استفاده می شود متعلق به نیروهای نظامی بوده است؛ در حقیقت ارتباط بین سازمان های نظامی و ساخت بازی های رایانه ای همیشه وجود داشته و این موضوع نکته عجیبی محسوب نمی شود.
جندقی به سابقه ساخت بازی رایانه ای توسط نیروهای نظامی آمریکا اشاره و خاطرنشان کرد: در سال ۱۹۹۳ یگان تفنگدار آمریکا فردی را به نام ستوان «بارنت» مامور می‌کند تا بازی های روز بازار را بررسی کند؛ او وظیفه داشت تا مناسب‌ترین بازی ها را برای مسئله آموزش در این نیروها معرفی کند. او بعد از بررسی های فراوان یک بازی را معرفی می کند و با همکاری تیم سازنده، بازی را بر اساس خواسته های خود تغییراتی می دهند و از آن استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: در سال ۱۹۹۷ این بار، دستور ویژه ای صادر می شود مبنی بر اینکه متخصصان یگان تفنگدار با بازی سازها بنشینند و محصولی را بر اساس نیازهای این نظامیان طراحی کنند که بازی حاصل از این همکاری در سال ۲۰۰۵ وارد بازار شده و تا امروز هم از این بازی استفاده می شود.
مسئول واحد بازی سازی نیروی هوایی ارتش یادآور شد: این استفاده از بازی و ورود یک نیروی نظامی به تولید بازی نکته جدید نیست زیرا هم در امر آموزش و هم در امر استخدام از آن استفاده می شود و حتی فراتر از آن در حال حاضر بازی هایی تولید و ساخته می شود که با هدف درمان اختلالات سربازان تازه برگشته از میادین جنگ انجام می شود.
جندقی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در مجموعه نیروی هوایی از لحاظ داشتن سوژه، دستان ما کاملا باز است و سوژه هایی داریم که ما را از داستان پردازی و نوشتن سوژه بی نیاز می کند؛ اگر بخواهم به این سوژه ها اشاره کنم می توانم به عملیات انتقام اشاره کنم که فقط ۲ ساعت بعد از اولین حمله رسمی عراق به ایران شکل می گیرد که در آن هواپیماهای نیروی هوایی، پایگاه های عراق را بمباران می کنند.
وی در ادامه سخنان خود افزود: دیگر عملیات بزرگ و موفق نیروی هوایی ایران کمان ۹۹ است که در آن ۲۰۰ فروند از هواپیماهای نیروی هوایی به پرواز درمی آیند که ۱۴۰ فروند از آنها وارد خاک عراق می شوند و انواع اهداف مختلف و استراتژیک را بمباران می کنند.
مسئول واحد بازی سازی نیروی هوایی ارتش ادامه داد: عملیات دیگری که احتمالا بسیاری اسم آن را شنیده اند عملیات «حمله به اچ ۳» است؛ این عملیات ابعاد مختلفی دارد که هرکدام از این ابعاد موجب می شود این عملیات از سایر عملیات ها متمایز شود. به طور مثال این عملیات در دورترین نقطه ممکن در خاک دشمن انجام می شود و در طول اجرای عملیات چندین بار مانور سنگین سوخت گیری هوایی اجرا می شود.
جندقی در مورد اقدامات اطلاعاتی برای عملیات حمله به اچ ۳ توضیح داد و خاطرنشان کرد: کارهای اطلاعاتی بسیار سنگینی قبل از اجرای عملیات انجام شده بود که تا لحظه آخر به صورت مخفی باقی بماند و از اصل غافلگیری به بهترین شکل ممکن استفاده شد به صورتی که تا لحظه ای که هواپیماهای ایران برفراز پایگاه های عراق هیچکس حتی پدآفند عراق نیز متوجه حمله هواپیماهای ما نشد.
وی تصریح کرد: در این عملیات فقط در عرض چند دقیقه ۵۰ فروند از هواپیماهای نیروی هوایی عراق نابود شدند؛ بعد از اجرای عملیات نیز کار به شکلی پیش رفت و تا اندازه‌ای موفق بود که روحیه رزمندگان خودی را بسیار بالا برد.
بنابرین گزارش، معرفی بازی رایانه‌ای، اسباب‌بازی، بازی آپارتمانی و بخش علمی، دیگر آیتم‌های نهمین قسمت برنامه «همبازی» بودند.
بر اساس این گزارش، در قسمت بازی رایانه‌ای این برنامه، بازی اندرویدی «فارمولر» معرفی شد. فارمولر، یک بازی مزرعه‌داری به سبک ایرانی است.
داستان این بازی، حکایت ارباب و رعیتی است که در آن کشاورزان، برای رهایی از ظلم اربانشان تصمیم می‌گیرند خودشان اقدام به تولید کالاها و محصولات مورد نیازشان کنند. «فارمولر» با استفاده درست از المان‌های ایرانی و ایجاد محیطی رنگارنگ، توانسته یک بازی جذاب برای بازیباز ایرانی ارائه کند.
آیتم دیگر این قسمت برنامه «همبازی»، مربوط به معرفی اسباب‌بازی «تیزبین» بود که بازی فکری کارتی که برای رده های سنی ۶ سال به بالا است.
بنابرین گزارش، آیتم علمی درباره نقش بازی‌های رایانه‌ای در کاهش وزن پایان بخش نهمین قمست برنامه «همبازی» بود که به صورت دوبله شده به روی آنتن رفت.
گفتنی است برنامه تلویزیونی «همبازی» هر هفته روزهای زوج، ساعت ۱۶:۱۵ از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود.