سید فاضل سجادی مطرح کرد؛

ضرورت توجه به زندگی خوب در جشنواره معماری عمار

نشست معماری همراه با نمایش فیلم با حضور «سید فاضل سجادی» دبیر جشنواره معماری عمار، «ابراهیم ارجمندی» معمار و تهیه‌کننده مستند «آلزایمر»، «هومن تحویلدار» معمار و طراح باغ موزه دفاع مقدس استان گلستان، «فرخ هوشمند» مدیر سابق طراحی معماری بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، در چهارمین روز از چهاردهمین جشنواره عمار در سینما فلسطین برگزار شد.

به گزارش عمارفیلم، در ابتدای این نشست ارجمندی طی سخنانی گفت: ما سال‌ها بعد از جنگ و بسیار دیر، درگیر ساخت معماری رویدادها و یادمان‌های جنگ شدیم، در حالی که این یادمان‌ها ماندگار هستند. فتح خرمشهر نماد مقاومت ملت ما است که دیر به بازسازی آن پرداخته شد.

وی افزود: کشور ما پر از نمادهایی است که به هویت تاریخی ما شکل می‌دهد. در ایران تجربه راهیان نور روایت دوران جنگ را به نسل‌های بعدی انتقال می‌دهد. آثار جنگ را باید حفظ کرد. در تجربه دو سال اخیر نشان داده‌شده که رسانه نوعی جنگ است؛ اگر که رسانه همان جنگ باشد، معماری «پیام» است. نشانه‌های شهری همه روایت‌گر تاریخ هستند؛ این را کشورهای دیگر تجربه کردند.

تهیه‌کننده مستند «آلزایمر» درباره اهمیت مکان رویدادها، عنوان کرد: در این زمینه ما سعی کردیم طیف وسیعی از هنرمندان را گرد هم بیاوریم که درباره آن نظریه بدهند.

در بخش دیگری از نشست تحویلدار بیان کرد: در شهر گرگان نهارخوران همانند بال‌های دو کبوتر برگرفته از معماری اصیل ایرانی و یکی از قطب‌های فرهنگی و گردشگری در ایام و‌ مراسم های خاص است. استقبال از این طرح بسیار زیاد بوده و این برای من بزرگترین افتخار بوده‌است که مردم حتی عروسی‌های خود را آنجا برگزار می‌کنند.

وی افزود: وظیفه و مسولیت مهم چنین پروژه‌هایی ارائه محتوا و گردآوری روایت‌ها و تبیین نمادهای رزمندگان در دوران دفاع مقدس بوده‌است. طرح نهارخوران برای ۸ شهید گمنام ساخته شد که قرار است این مجموعه برای بازدیدکنندگان حس آرامش در دوران دفاع مقدس را داشته باشد. بنابراین ایده‌ای متفاوت با سایر آرامگاه‌ها دارد.

تحویلدار بیان کرد: در معماری این یادمان استفاده از برخی نمادها در منطقه را هم باید در نظر می‌گرفتیم.  در این طرح‌ها معماری از ساختمان صرف خارج می‌شود و قرار است از مصالح و ارتباط آن با محیط پیرامون استفاده شود.

وی اظهار کرد: تفاوت معماری ایرانی با مناطق دیگر دنیا در این است که از فرم و ماده برای تشکیل فضای خالی استفاده می‌کند. در مساجد صحن مساجد در ذهن ما شکل می‌گیرد. این فضای خالی می‌تواند یادآور جای خالی شهدا باشد. نوع ارجاع به گذشته درباره گنجینه‌هایی که داریم سه رویکرد دارد؛ یکی تکرار فرم‌های گذشته است، دیگری این است که از الگوهای گذشته استفاده کنیم. موضوع مهم‌تر این است که بدانیم روح معماری ما چگونه بوده و آن را حفظ کنیم.

تحویلدار با بیان اینکه ما سعی کردیم از عناصری که در منطقه وجود دارد استفاده کنیم، گفت: در استفاده از متریال این مهم بود که بتواند در شرایط محیطی و در طول زمان ماندگار باشد. متریال بنا به رنگ چوب است که برای تماشاگران جای شگفتی دارد. ارتباط این آرامگاه با جنگ، روحیه رزمندگان دوران دفاع مقدس را در نظر گرفته است که گویا به جنگ نرفته و به گردش رفتند. بنابراین حس عرفانی در این نماد به کار گرفته شده‌است.

در ادامه هوشمند طی سخنانی بیان کرد: یکی از سرچشمه‌های معماری جهان معماری ایران بوده‌‌است. در دوران دفاع مقدس ما رویدادهای زیادی را تجربه کردیم. این جنگ سبب گسترش تفکر انقلاب اسلامی در دنیا شد. بمباران شیمیایی شهر سردشت که از هفت بمب خردلی استفاده شده بود اولین شهر مسکونی بود که از سلاح شیمیایی در آن استفاده شد. در سال ۱۳۷۶ بنیاد حفظ آثار تصمیم گرفت یادمانی برای این موضوع ساخته شود. در طراحی یادمان شهدای شیمیایی سردشت از استعاره استفاده شده‌است.

 

در بخش دیگری از نشست خبری سجادی دبیر نشست  جشنواره معماری عمار نیز به سخنرانی پرداخته و گفت: جشنواره معماری عمار در فروردین سال آینده رونمایی خواهد شد. با وجود همه زحمات صورت گرفته، این‌ها در مقابل تاریخ معاصر ما قطره‌ای از دریا است. مکان رویدادها قرار نیست فقط به خاطرات نوستالژیک اشاره داشته باشند، بلکه در زندگی روزمره ما نقش اساسی دارد.

وی بیان کرد: اگر خاطره‌های شهری را فراموش کنیم، شاید دچار پوچی و بی هویتی شویم. متاسفانه ما پس از  جنگ گرفتار آلزایمر شدیم؛ ما خودمان را از یاد برده‌ایم و فراموش کرده‌ایم کجا هستیم و چه کاری باید انجام دهیم. بخشی از این مکان، رویدادها و یادمان‌ها برای یادآوری تاریخ گذشته است. بخش دیگر آن خود زندگی است که کیفیت زندگی را از دست ندهیم.

دبیر نشست با بیان اینکه ما در جشنواره معماری عمار در گام اول دنبال این هستیم که به مردم این ایده را بدهیم که خوب زندگی کنیم، عنوان کرد: هرکس به داستان‌های محله، گذر و کوچه خود توجه کند، ما نسبت به شهرمان غریب شدیم و این ما را مضطرب می‌سازد.

وی افزود: انقلاب اسلامی فرصت خوبی برای شهرها است و شهرها هم فرصت خوبی برای انقلاب هستند که تصویر انقلاب را در آن به دنیا مخابره شود. تصویر انقلاب اسلامی ایران برج آزادی است. بناهایی که باید روی آن کار کنیم بیش از یادآوری خاطره تاریخی باید برای آینده ما خلق معنا کند. مکان رویدادهایی که در تاریخ بمانند، همان جا فراموش می شوند.

سجادی در پایان خاطرنشان کرد: در یادمان ناهار‌خوران این را می‌بینم که شهید آینده است. دعوت می‌کنم برای بهتر زندگی کردن فضاهایی این چنینی برای گردهم جمع شدن فراهم کنیم. اگر حاج قاسم محدوده‌های اعتقادی جامعه فرهنگی اسلام را نگه داشت، ما باید برای آن چه کنیم.