نمایش «دویست‌وهشتاد روز» در دوره پیش زایمان بیمارستان‌ها اجباری شود

میکائیل دیانی تهیه کننده «دویست و هشتاد روز» است. این مستند درباره معضل بزرگ انتخاب نوع زایمان است. این اثر تلاش کرده تا فهم عمومی نسبت به این مسئله بیشتر شود.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از خبرگزاری تسنیم، میکائیل دیانی، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده درباره مستند تازه خود گفت: بعد از ساخت مستند «فراموش شده‌ها» که با استقبال مخاطبان روبرو شد و در هفمین جشنواره عمار هم برگزیده شد، تولید یک کار تاریخی با عنوان «یک روز به‌خصوص» درباره موضوع منافقین و جریان نفاق را که در حال فراموش شدن است، آغاز کردیم.

وی در همین باره افزود: در قالب این مستند سعی کردیم تا بررسی تاریخی درباره منافقین را با مطالعه موردی از یک واقعه در مورد ترور رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۰ داشته باشیم.

این مستندساز ادامه داد: سعی کردیم تا وقایع قبل و بعد از ترور رهبری در شش تیر ۱۳۶۰ را در قالب این مستند ورق بزنیم؛ مجری طرح ساخت این مستند کانون رسانه‌ای معین بود و به سفارش بسیج سازمان صدا و سیما ساخته شده است.

دیانی خاطرنشان کرد: مستند «یک روز به خصوص» در روزهای اخیر از چند شبکه تلویزیونی پخش شده که با استقبال بسیار خوب مخاطبان روبرو شد؛ حس می‌کنیم که باید بیشتر از این بر روی مسئله منافقین کار شود و به همین خاطر، بر روی این موضوع تمرکز بیشتری کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در کنار این مستند، ما نگاه اجتماعی و نقادانه خود را همچنان داریم و عمده کارهایمان در حوزه اجتماعی است؛ به همین خاطر تهیه کنندگی مستندی پیرامون مسئله باروری و فرزندآوری با عنوان اولیه «دویست و هشتاد روز» را برعهده گرفتم. نگاه عمومی راجع به این موضوع داریم.

دیانی خاطرنشان کرد: کارگردان مستند «دویست و هشتاد روز» عطیه سادات حجتی شاعر و مستندساز است؛ آخرین کاری که او ساخته بود مستند داستانی ۱۰۰ ثانیه ای «همزاد» بود که در جشنواره ۱۰۰ ثانیه حوزه هنری موفق به دریافت جایزه نخست شد.

این تهیه کننده یادآور شد: این مستند داستانی در حال حاضر در مرحله تدوین و پس تولید قرار دارد و تمامی کارهای مربوط به تصویربرداری به پایان رسیده است؛ فکر می‌کنم کار ساخت این مستند دو – سه هفته دیگر به پایان برسد و ما مراسم رونمایی هم برای این کار ۵۴ دقیقه‌ای درنظر گرفته‌ایم.

دیانی متذکر شد: این مستند در حوزه سبک زندگی ساخته شده است؛ نحوه ساخت آن به این صورت بود که در ابتدا قصد داشتیم تا یک مستند تحقیقی و پژوهشی بسازیم اما متوجه شدیم این مسئله نیاز دارد تا بیشتر در یک قالب مستند داستانی ساخته شود تا فهم عمومی‌تری از از موضوع و داستان کار به همراه داشته باشد و مخاطبان عام‌تری را به خود جذب کند.

این مستندساز عنوان کرد: کارهای پژوهشی لازم و مورد نیاز برای ساخت مستند «دویست و هشتاد روز» در حدود ۲ ماه به طول انجامید زیرا قصد داشتیم تا کاری محققانه و علمی تولید کنیم؛ بر این اساس کار از دی ماه سال ۹۵ کلید خورد و ساخت آن نیز ۲ ماه طول کشید و درحال حاضر نیز در مرحله تدوین قرار داریم.

وی تصریح کرد: امروز در جامعه با معضل بزرگی به نام انتخاب نوع زایمان روبرو هستیم و یک تفکر اشتباهی در این بین وجود دارد که زایمان سزارین به لحاظ فنی، شیوه مدرن‌تر آن و هم به لحاظ اجتماعی انتخاب بهتری است؛ این درحالی است که آسیب‌ها و ضررهای این نوع زایمان بسیار بالا است و در تمامی کشورهای دنیا هم به عنوان شیوه جایگزین درنظر گرفته می‌شود.

این مستندساز در بخش دیگر سخنان خود گفت: متاسفانه روند گرایش به انجام عمل سزارین برای زایمان بسیار بالا است و این موضوع موجب می شود تمایل به آوردن فرزندان دیگر از بین برود؛ ما تلاش کردیم در مستند «دویست و هشتاد روز» فهم عمومی نسبت به مسئله نوع زایمان و مضررات و فوائدی که هر نوع زایمان دارد را بالا برده و این اطاعات را به صورت داستانی به مخاطبان ارائه کنیم.

دیانی افزود: آن چیزی که در ساخت مستند «دویست و هشتاد روز» بسیار موردنظر و توجه ما بود وجود یک نگاه کارشناسی در این زمینه است؛ در این رابطه از اساتید فوق تخصص در حوزه های مامایی، زنان و زایمان مطرح در سطح کشور استفاده کرده ایم تا این مستند به بهترین شکل ممکن ساخته شود.

وی تصریح کرد: در کنار تدوین مستند، همزمان درحال مذاکره با یکی از هنرمندان خوب کشور هستیم تا نریشن این کار را بخواند؛ هدف اصلی ما این است که بتوانیم این مستند را به صورت عمومی از صدا و سیما نمایش بدهیم. البته بعد از این بخش، دانشگاه ها را برای نمایش مدنظر داریم و سپس اگر این امکان وجود داشته باشد قصد داریم تا با کمک وزارت بهداشت مستند «دویست و هشتاد روز» را در دوره‌های پیش زایمانی که در همه بیمارستان ها اجباری شده نمایش بدهیم.