بزرگی: رسانه‌ها باید مسائل اقتصادی را با ادبیاتی مناسب برای مردم تشریح کنند/سماوی: سخت‌ترین مشکلات اقتصادی با کار فرهنگی قابل حل شدن است

گعده مجازی «راه‌نما» به همت دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار با نقد و بررسی مستند «پول‌های سرگردان» به کارگردانی بابک رضوانی، با حضور محمدحسین بزرگی، تهیه‌کننده تلویزیون برگزار شد

به گزارش عمار فیلم؛ گعده مجازی «راه‌نما» با نقد و بررسی مستند «پول‌های سرگردان» به کارگردانی بابک رضوانی، با حضور محمدحسین بزرگی، تهیه‌کننده تلویزیون بصورت زنده از صفحه اینستاگرامی و همچنین تارنمای اکران مردمی جشنواره برگزار شد. 

تورم کشور ما حاصل خلق پول است

بزرگی اظهار داشت: این مستند بامحوریت بزرگترین اشتباه دوره هشت ساله‌ی دولت‌های یازدهم و دوازدهم ساخته شده بود. اکثر مشکلات بزرگی که در حوزه‌های مختلف با آن‌ها مواجه هستیم به سیاست خارجی دولت قبل باز می‌گردد. تحریم‌های بسیار شدیدی از سال ۹۰ بر علیه کشور ما وضع شد و برخی تصمیمات ساده‌لوحانه در اواخر دولت دهم و افزایش دو الی سه برابری نرخ ارز، مزید بر علت شد تا دولت یازدهم با مانور دادن روی بحث مذاکره رای بیاورد و حل شدن مسائل اقتصادی کشور را در گروی مذاکرات می‌دانستند تا جایی که در سال ۹۵ که انتخابات آمریکا بود حساسیت‌های زیادی در میان جامعه ما ایجاد شده‌بود که چه کسی رییس‌جمهور آمریکا خواهد شد!

وی افزود: مسئله خلق پول توسط بانک‌ها بحث پیچیده‌ای است که در این مستند به آن پرداخته شد و تمام بار تورمی کشور ما نیز در همین حوزه است. نکته دیگری که این مستند به صورت گذرا از آن عبور کرده بود، اشاره به اتاق فکرهای پنهانی است که دولت قبل درگیر آن بود و سیاست‌های پولی انقباضی نیز ثمره تفکر همین افراد بود و کشور را به وضعیت سختی دچار کرد که در مستند به آن اشاره شد.

تحقیقات فراوانی در حوزه اقتصاد سیاسی داشته‌ایم

معصومه سماوی، نویسنده مستند پول‌های سرگردان در ادامه گعده گفت: صفر تا صد مستند را با تحقیق و پژوهش تیم خودمان ساختیم؛ چندین پروژه تحقیقاتی در حوزه اقتصاد سیاسی انجام دادیم که یکی از بخش‌ها بحث نقدینگی بود و قسمت‌هایی از آن تبدیل به مستند شد.

باید درکنار نقد درون گفتمانی، فرصت‌های داخلی کشور را امکان‌سنجی نماییم

بزرگی در ادامه گفت: ریشه مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد، به فتنه سال ۸۸ باز می‌گردد؛ از آن سال‌ها بود که مسئله جهاد تبیین مطرح شد و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر آن تاکید داشتند. جشنواره مردمی فیلم عمار نیز در سال ۸۹ برای پرداختن به این موضوعات شکل گرفت تا در کنار نقد درون گفتمانی، بتواند فرصت‌های داخلی و فضای فرهنگی کشور را امکان سنجی نماید.

هدف آمریکا از تحریم‌های اقتصادی، کشاندن ما پای میز مذاکره بود

وی با اشاره به اینکه مستند پول‌های سرگردان و مستندهای دیگری که در حوزه تبیین کار می‌کنند، برای کشور بسیار حائز اهمیت هستند، خاطرنشان کرد: کشوری مانند آمریکا، تولیدات هالیوودش را در دنیا نمایش می‌دهد؛ خوشبختانه در کشور ما نیز مستندهای بسیارخوبی در سال‌های اخیر تولید شده است. اما بهتر است که تولیدات بیشتری به‌ویژه در حوزه جنگ اقتصادی که جزو منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز بوده، داشته‌باشیم.

بزرگی با بیان اینکه خود سیاست‌مداران آمریکایی صریحا به اهداف‌شان از اعمال تحریم‌های سنگین اقتصادی اشاره می‌کنند، گفت: در کتاب «نر تحریم» که توسط یکی از مشاوران اقتصادی کاخ سفید تالیف شده است، به طور واضح نویسنده بیان می‌کند که با تحریم زیر ساخت‌های اقتصادی ایران، سعی کردیم آنها را پای میز مذاکره بکشانیم و به برجام برسیم.

مهم‌ترین مسئله در حوزه جنگ اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی است

وی افزود: کلیدواژه جنگ اقتصادی در بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را اگر به طور دقیق دنبال کنیم، به بحث کاهش ارزش پول ملی می‌رسیم که به این مسئله نیز در مستند اشاره شده بود. دو عامل اصلی برای کاهش ارزش پول ملی ما، فروش نفت و نقل‌وانتقال پول است؛ برای درک بهتر این موضوع کافیست بلایی که از ابتدای دهه نود تا امروز سر ارزش پول ملی‌مان آمده را بررسی کنیم.

در کشور ما نسبت به لغت «اقتصاد سیاسی» گارد وجود دارد

بزرگی ادامه داد: اگر بخواهیم یک کلیدواژه‌ جدید و مهم در بحث جهاد تبیین را مورد بررسی قرار دهیم، باید به اتاق فکرها و دست‌های پنهانی دولت‌ها که در زمینه‌های مختلف و به طور ویژه در امور اقتصادی اعمال نفوذ می‌کنند و کارشان را انجام می‌دهند تا زمانی که کشور دچار مشکل شود و پس از آن هم دیگر اثری از این افراد نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در کشور ما نسبت به کلمه «اقتصاد سیاسی» گارد وجود دارد، خاطرنشان کرد: برخی اینگونه مستندها را که به نوعی کاری علمی – تحقیقاتی است را به سیاسی‌کاری متهم می‌کنند درحالی‌که شاید یک‌بار هم آن را تماشا نمی‌کنند. به هرحال همه ما به اهمیت تولید مستندهایی مانند پول‌های سرگردان، واقفیم و بایستی نحوه بیان آن طوری باشد که مردم بتوانند به خوبی پیامش را دریافت کنند.

رسانه‌ها باید مسائل اقتصادی را با ادبیاتی مناسب برای مردم تشریح کنند

 وی گفت: به عقیده من رسانه‌های مختلف، امروزه نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در آگاهی مردم دارند و بایستی چنین تولیداتی در کشور ما بیشتر شود. اگر به طور آماری در یک مستند نشان دهیم که تورم کشورما در طول چهل سال گذشته در چند مقطع، جهش داشته است؛ متوجه می‌شویم که عامل اصلی آن افزایش بی‌حساب نقدینگی بوده و بیشترین نرخ افزایش نقدینگی نیز مربوط به سال‌های ۹۴ تا ۹۶ است. اگر چنین مسائلی در حوزه اقتصاد سیاسی، برای مردم کشور ما در سال ۹۲ روشن می‌شد، قطعا در برخی انتخاب‌هایشان تجدید نظر می‌کردند.

بزرگی با بیان اینکه در کشور ما نسبت به کلمه اقتصاد سیاسی، گارد وجود دارد، خاطرنشان کرد: برخی اینگونه مستندها را که به نوعی کاری علمی – تحقیقاتی است را به سیاسی‌کاری متهم می‌کنند درحالی‌که شاید یک‌بار هم آن را تماشا نمی‌کنند. به هرحال همه ما به اهمیت تولید مستندهایی مانند پول‌های سرگردان، واقفیم و بایستی نحوه بیان آن طوری باشد که مردم بتوانند به خوبی پیامش را دریافت کنند.

سخت‌ترین مشکلات اقتصادی با کار فرهنگی قابل حل شدن است

سماوی در پایان با اشاره به اینکه بحث جهش‌های تورمی در تاریخ کشورهایی مانند آلمان نیز وجود داشته است، گفت: با مطالعه تاریخ جمهوری وایمار در کشور آلمان، به این موضوع پی می‌بریم که سخت‌ترین مشکلات اقتصادی با کار فرهنگی قابل حل شدن است. تورم جمهوری وایمار بسیار وحشتناک بوده‌است و یازده صفر به پول ملی‌شان اضافه شده بود؛ متاسفانه هیچ‌گاه درباره چنین مسائلی صحبت نمی‌شود. تورم این جمهوری که در کشور آلمان واقع بود، تنها با اقتصاد فرهنگی حل شد و دغدغه ما نیز در جهاد تبیین، پرداختن به بحث اقتصادی ذیل مسائل فرهنگی بود. پایه مشکلات امروز کشورمان حتی در حوزه اقتصادی، ریشه در مسائل فرهنگی دارد. حمله دشمن حتما نباید در میدان نبرد باشد؛ برای مثال ۵۸۴ مورد تحریم تنها در یکسال بر علیه کشور ما وضع شده است که در تاریخ جهان بی‌سابقه است. ما روزهای سختی را پشت‌سر گذاشیتم و با استفاده از فرهنگ غنی ایرانی می‌توانیم از این تحریم‌ها نیز عبور کنیم.