ثبت16 اسفند به عنوان روز مبارزه با فساد

کامیون‌داران معترض نقطه بسط عدالتخواهی و مبارزه با فساد شدند/ اصناف مختلف برای تحقق «لیقوم الناس بالقسط» گردهم آمدند

به گزارش روابط عمومی جشنواره عمار به نقل از رجانیوز، شب گذشته(۱۶ اسفند)، گردهمایی رانندگان و دانشجویان عدالتخواه با حضور سیدمیثم صفائیان، نماینده کامیون‌داران معترض به فساد در حمل و نقل، محمد شریفی مقدم، قائم مقام سازمان نظام پرستاری، حجت الاسلام مهدی امامی، از موسسین مدرسه انقلاب قم، عوامل برنامه تلویزیونی ثریا و مستند «داد» و اقشار مختلف در دفتر جنبش عدالتخواه دانشجویی برگزار شد.

 

در ابتدای این گردهمایی، وحید اشتری، از عوامل برنامه تلویزیونی ثریا در سخنانی کوتاه گفت: مسئله‌ای که امروز درباره آن گرد آمدیم، فراتر از اعتراضات صنفی کامیون‌داران است. مسئله فراتر این است که وقتی درباره اقتصاد مقاومتی حرف می‌زنیم باید متوجه تولید، قاچاق موجود و گمرک شویم و ساختار حمل و نقل را اصلاح کنیم که اجازه می‌دهد فساد اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: ساختار غیرشفاف حمل و نقل و فساد در آن، باعث ایجاد دلالی، بار زدن بدون نوبت و گرفتن کمیسیون از رانندگان می‌شود به صورتی که هرکس کمیسیون بیشتری دهد، دلالان بار را به او می‌دهند.

اشتری تصریح کرد: موضوع اصلی، شبکه فسادی است که در کشور شکل گرفته و مهم است که همه بدانند که اعتراضات کامیون‌داران، تنها یک مسئله صنفی نیست و باید اصناف دیگر هم پای‌ِکار بیایند.

وی با اشاره به ظلم به پرستاران در طرح تحول سلامت افزود: به مسئله اعتراضات کامیون‌داران از این منظر نگاه کرد که همه اصناف کشور را شامل می‌شود و از این زاویه، باید یقه فساد و مافیای آن را گرفت تا این موضوع حل شود.

اشتری خاطرنشان کرد: اعتراضات صنفی با توجه به اینکه رسانه‌ای ندارند، معمولا در میان دعواهای سیاسی گم می‌شود یا برای مدتی، رسانه‌های بیگانه از آنها به عنوان خوراک خبری علیه کشور استفاده می‌کنند، همچنین با توجه به اینکه اصناف، لابی ندارند صدای اعتراضشان به جایی نمی‌رسد و در نهایت مسئله اصناف حل نمی‌شود.
وی ادامه داد: دست دادن جنبش دانشجویی به اعتراضات صنفی، می‌تواند کمک به شنیده شدن مطالبه آنها شود به طوری که مطالبه سید میثم صفائیان و کامیون‌داران معترض از طریق جنبش عدالتخواه به بیت رهبری هم انتقال داده شده است و اینها امکانی است که برای دانشجویی وجود دارد.

اشتری افزود: تحصن و اعترضات توسط اصناف صورت می‌گیرد اما ارائه راه کار برای حل مسائلی مثل فساد حمل و نقل، کار دانشجوهاست که کار پیچیده‌ای نیست بلکه باید ساختاری بر بستر اینترنت و آی‌تی ایجاد شود تا جلوی فساد گرفته شود.

وی خطاب به جمع حاضر و با اشاره به حضور دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در جلسه بیان کرد: برکت این نوع جلسات در این است که به سرعت به عملیات و نقشه راه برسد و در حد جلسه باقی نماند که اگر عملیاتی شود می‌تواند نتیجه بخش باشد.

حجت عدالت‌پناه، کارگردان مستند «داد» که درباره اعترضات صنفی کامیون‌داران، پرستاران و شلاق خوردن کارگردان آق‌دره‌ای است، سخنران دیگر این نشست بود.

وی گفت: از اینکه توانستیم به کمک مدرسه سینمایی عمار، مستند «داد» را کار کنیم خوشحال هستم. ما در این مستند، معادله سه مجهولی جمهوریت، امنیت و عدالت را مطرح کردیم که اقشار مختلف مثل رانندگان کامیون، پرستاران، معلمان و کارگران زحمتکش با آن درگیرند که بسیاری از اوقات، صدایشان به جایی نمی‌رسد.

عدالت پناه ادامه داد: امروز، روزی است که باید در تاریخ ثبت شود چرا که امروز، مبارزه با فساد، مردمی می‌شود همانگونه که بارها و بارها هم امام خمینی(ره) و رهبری به اجتماع اقشار مختلف اشاره کردند، امروز ما اینجا جمع شدیم و معتقدم که این حرکت، خیلی زود، به نتیجه می‌رسد.

کارگردان مستند «داد» بیان کرد: متاسفانه فساد در ارکان سیستمی کشور نفوذ کرده است و با بخشنامه و آیین‌نامه، حل نمی‌شود و ما دیگر صدور این‌ها و سازمان‌های بازرسی که وجود دارند، نمی‌مانیم.

وی با اشاره به مستند خود خاطرنشان کرد: نظریه‌پردازی درباره عدالت کار راحتی است اما کسانی که پای کار می‌آیند، کارشان ارزشمندتر است، علاوه بر جمعی که اینجا گردهم آمده، عقبه و افراد بسیاری هم هستند که با این حرکت همراهی می‌کنند و ما امروز رسانه و افرادی را داریم که عقب نمی‌کشند چرا که باید تا آخر در صحنه بمانیم مردم حضور داشته باشند تا آیه «لیقوم الناس بالقسط» و عدالت محقق شود.

محمد شریفی مقدم، قائم مقام سازمان نظام پرستاری نیز در سخنانی گفت: برای اینکه نتوانم حقوق پرستاران را پیگیری کنم، زودتر از موعد، بازنشستگی‌ام را اعلام کردند و مشکلاتی ایجاد کردند ولی پا، پس نکشیدم و از عوامل مستند «داد» تشکر می‌کنم که باعث ایجاد جنبشی بوده که باعث شده امروز گردهم بیاییم.

وی در ادامه سخنانش بیان کرد: درآمد بخش سلامت در سال ۹۵ بیش از درآمد صادرات نفتی بوده که به این معناست هر آنچه درآمد نفتی بوده در بخش سلامت رفته است.

شریقی مقدم افزود: من سالها در نظام پرستاری فعالیت کردم، بار اصلی بهداشت و درمان کشور، بر دوش پرستاران است ولی بخش اعظم درآمد آن، تنها به قشر خاصی اختصاص می‌یابد. در طرح بحث کارانه طرح سلامت، درآمد قشر خاصی، چند ۱۰ میلیونی شده است و حتی افرادی با لابی‌هایشان درآمد ۵۰۰ میلیونی می‌گیرند ولی عده ای دیگر مثل پرستاران با درآمد کم و مشکل مواجه هستند.

وی با بیان اینکه قدرت و ثروت، باعث فساد می‌شود، تصریح کرد: برای شفافیت‌گری، در برنامه «ثریا»، فیش‌های نجومی را مطرح کردیم و عنوان کردیم که بی‌عدالتی موجود در نظام پرداخت ما در دنیا، بی‌نظیر است که این موضوع را در چهارمین نامه سرگشاده‌ام به رئیس جمهور هم بیان کرده‌ام.

شریفی مقدم افزود: علت اختلاف پرداخت ۳۰۰ برابری این است که کسی که پول دارد، وارد ساختار قدرت می‌شود و به شیوه‌های مختلف، منافع خودشان را تأمین می‌کنند و در نظام سلامت هم به این صورت است.

وی ادامه داد: نوع برخورد با اعتراضات صنفی و منتقدان در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، پرستاری را که در خیابان برای اعتراض آمده و حرفی زده، بازداشت و به کلانتری منتقل می‌کنند یا خودم را به خاطر اعترضاتم نسبت به پرداخت‌های نجومی، بعد از ۳۰ سال در انتخابات صنفی، رد صلاحیت کردند چون می‌خواهند پول بدست آورند و به همین جهت، ساختارها را هم عوض می‌کنند. من در قوه قضائیه تبرئه شدم و در هیئت تخلفات، حکم تبعید دادند ولی با وجود این مسائل، از پا ننشستیم.

شریفی مقدم افزود: ما رسانه‌ و تریبونی برای بیان اعتراضمان نداشتیم و زمانی که در برنامه «ثریا» حرفمان را زدیم با برنامه برخورد و تعطیل کردند ولی ما با فضای مجازی و رسانه‌های مستقل سعی کردیم روشنگری کنیم هرچند برخوردهایی می‌شود.

قائم مقام نظام پرستاری بیان کرد: سیستم‌های امنیتی به جای برخورد با ما که معلول هستیم باید با علت وقوع فساد که موجب اعتراضات صنفی می شود، برخورد کنند، عدالت جزء اصول دین ماست چرا باید این قدر تبعیض داشته باشیم که بی عدالتی در نظام سلامت ما در دنیا بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: در کشور امریکا که از آن با تعبیر شیطان بزرگ یاد می‌کنیم اختلاف پرداخت ۲ برابر است اما در کشور ما این اختلاف ۳۰۰ برابر است و کسانی مثل پرستاران و سایر گروه های پیراپزشکی با حداقل‌ها سر می‌کنند.

شریفی مقدم گفت: مطالبه عمومی، باعث عقب‌نشینی صاحبان قدرت و پول است چرا که بزرگترین قدرت است و می‌توانیم با گردش اطلاعات و روشنگری، با این مافیای موجود مبارزه کنیم.

وی تصریح کرد: این جنبش عدالتخواهی که از طرف رانندگان کامیون و پرستاران شده باید با همدلی و هم افزایی یکدیگر، این موج را گسترش بدهیم تا عدالت برقرار شود و این جنبش، فارغ از جناح بندی‌های سیاسی، باید به مطالبه عمومی تبدیل شود که برای این کار، لازم است مردم را نسبت به مافیای فساد آگاه کنیم.

در ادامه این گردهمایی، حجت الاسلام مهدی امامی، طلبه عدالتخواه و عضو هیئت موسس و مدرس مدرسه انقلاب قم نیز طی سخنانی با اشاره به حکایتی درباره ابوسعید ابی الخیر گفت: برای تحقق عدالت و «لیقوم الناس بالقسط» باید همه یک قدم به جلو حرکت کنند. مقداری که بلدیم درباره عدالتخواهی حرف بزنیم تنها کافی نیست بلکه عدالتخواهی در عمل هم باید اتفاق بیفتد. این عمل باید از ذهن جامعه بیرون بیاید و حوزه و دانشگاه ذهن جامعه است. زمانی عدالتخواهی تاثیرگذار است که منجر به شکل گرفتن حرکت و عملی بشود.

وی ادامه داد: اگر از نخبگان علم زده که موقع جنگ و فتنه پنهان می‌شوند درباره پایین‎‌ترین قشر فرهنگی جامعه سوال شود، رانندگان کامیون را اسم می‌برند، امروز باید بپرسید این افراد کجا هستند که ببینند همین رانندگان، نقطه بسط عدالتخواهی شدند که این اتفاق بزرگی است.

امامی افزود: تا زمانی که قدمی برداشته نشود، قیلم لله محقق نمی‌شود و مردم تأثیر عدالتخواهی را نمی‌بینند، امروز به حدی نفوذ کرده است که هر صنفی اعم از کارگر، پرستار، راننده کامیون و …، مشکلات و دردهایی دارد، همه این اصناف، باید درد و مشکلاتشان را مطرح کنند و ما هم جانانه از این حرکت حمایت می‌کنیم.

وی بیان کرد: ما باید تشکیلاتی ایجاد کنیم که این حرکت عدالتخواهی را به عمل برساند و شکل مردمی به آن بدهد. همان طور که سیدمیثم صفائیان، نماینده کامیون‌داران معترض گفته جماعت مفسد از تشکیل چنین چیزی و عدالتخواهی واهمه دارند، به ویژه آن که ما حضرت آقا(رهبری) را داریم و باید تلاش کنیم که قیام لله محقق شود.

عباس خاکبازان رئیس انجمن صنفی یخچال‌داران ترانزیت کشور نیز در این نشست در سخنانی گفت: امام خمینی(ره) به ما یاد دادند که انقلاب کنیم و به همین خاطر، در ۱۹ دی سال ۵۶ در قم قیام کردیم و امروز می‌خواهیم انقلاب عدالتخواهی را راه بیندازیم و با فساد مبارزه کنیم که امروز یکی از افراد آن که در این نشست حاضر شده بود، از اینجا رفت.

خاکبازان با اشاره به سابقه ۴۰ ساله خود در رانندگی کامیون ادامه داد: همیشه وقتی می خواهند در فیلم‌ها، قاچاق را نشان دهند، ما را نشان می‌دهند ولی خوبی‌های ما را نمی‌گویند. اگر زمان جنگ ما نبودیم، اسلحه و مهمات به جبهه و رزمندگان نمی‌رسید یا زمانی که امام(ره) درباره تخلیه بار بنادر صحبت کردند، همه ما به سمت بنادر رفتیم.

وی با اشاره به کاهش قدرت خرید رانندگان کامیون افزود: برای حرکت اعتراضی ما، کلمه اعتصاب را نباید استفاده کرد چون این کلمه، بار منفی دارد ما با نظام و ساختار مشکل نداریم بلکه با کسانی که نمی خواهند فساد رفع بشود مشکل داریم.

خاکبازان تصریح کرد: اگر صنف رانندگان کامیون به عنوان یک صنعت شناخته و سازماندهی شود می‌تواند به اندازه درآمد نفت برای کشور، درآمد داشته باشد ولی عده ای نمی خواهند این اتفاق رخ دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در اعتراض به فساد موجود به یکی از مسئولان دولتی اعتراض کردم ولی او در پاسخ گفت «تو هم اگر می‌توانی این کار را بکن» که من از او خواستم حرفش را روی کاغذ بنویسد.

خاکبازان با اشاره به خارج شدن یکی از مسئولان از نشست ادامه داد: درد ما زیاد است و این جلسه، کفاف آن را نمی‌دهد، من وقتی آن مسئول را دیدم، نگار نیشتر به زخم ما زدند.

وی بیان کرد: رانندگان کامیون با توجه به شغلشان، بعضا ۲۰ روز خانواده خود را ببینند و برخی هم خانواده خود را همراهشان می‌برند، تشکیل این جلسات حداقل برای صنف ما خیلی لازم است که امیدوارم ادامه داشته باشد تا مسائل ما حل شود.

صولتی زاده، دیگر راننده کامیون معترض به فساد در حمل و نقل کشور گفت: فساد، رانت و دلالی در سیستم حمل و نقل کشور، مسئله آشکاری است ولی نوعی ترس باعث شده رانندگان نتوانند این موارد را بیان کنند که سیار بودن شغل آنها هم به این مورد دامن زده است.

وی ادامه داد: با همه فشارهایی که به ما وارد می‌شد تحمل می‌کردیم تا زمانی که در فرورین امسال، سیدمیثم صفائیان در بندرعباس، حرکت عدالتخواهانه اش را شروع کرد و من قسم خوردم که تا آخر با او باشم.

صولتی زاده بیان کرد: سال ۸۸ به فساد موجود اعتراض کردم ولی انگ سیاسی زدند در حالی که من فرزند نظام هستم و می خواهم جلوی این فساد را بگیرم همانطور که پدرم مدت هفت سال در جبهه با دشمن مبارزه کرده است.

وی توضیح داد: بعضا پول ما تا شش ماه داده نمی شود. مسائل بیمه هم خودش یک چیز دیگر است با ترفندهایی که دارند بیمه را هم دور می زنند. به طور مثال، شغل من در بیمه توریستی و تفریحی خورده است و سختی کار تعلق نمی‌گیرد یا حتما باید کامیون چپ کند تا شرکت حمل و نقل وارد شود. قانون‌هایی هست که نوشته نشده اما همیشه در حال اجرا شدن است. بوده راننده ای که از بالای بار افتاده پایین و حالا هیچ کس پاسخگو نیست و زمانی که خسارت می خوریم، همه آن به گردن راننده می‌افتد.

صولتی زاده ادامه داد: از لحاظ اجتماعی هم واقعا خانواده ها و بچه های ما در اذیت هستند. بچه های ما رویشان نمی شوند که بگویند پدر ما راننده است. به پسران ما زن نمی دهند و به دختران ما شوهر نمی دهند. چرا منِ راننده باید بروم در حاشیه شهر زندگی کنم چون صرفا شهر ما پارکینگ ندارد.

وی بیان کرد: وقتی یک سرویس می رویم حدود ۲۰ روز طول می‌کشد. با تمام این سختی ها زندگی می کنیم و با این حال، وجود فساد هم یک مشکل بزرگ دیگر شده است.

صولتی زاده خاطرنشان کرد: به طور مثال، اگر به سالن بار نسیم‌شهر ببینید در یک سالن با یک مجوز چند نفر، در حال دلالی هستند و عده ای در این وضعیت، بارهای خوب را می‌گیرند و برای راننده کامیونها چیزی نمی ماند. ما اگر قرار باشد مشکلاتمان را بیان کنیم خیلی زیاد است. مسائل بیمه ای را به گردن راننده می اندازند.

وی در واکنش به اشاره مسئولان برنامه درباره کمبود وقت گفت: من در این ۱۵ سال این اولین بارم است که جایی آمدم و فرصت شده حرفهایم را بزنم، پس بگذارید حرف بزنم.

سیدمیثم صفائیان، نماینده کامیون‌داران موجود به فساد موجود در سیستم حمل و نقل کشور هم در این نشست در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به حضور رانندگان معترض در جلسه گفت: من چیزی ندارم که به عنوان حقتان بدهم. اما قسم می خورم به فاطمه زهرا(س) که تا رگ گردن پای گرفتن حق شما هستم.

وی ادامه داد: مبارزه با فساد یعنی اینکه دقیقا بتوانی فساد را مشخص کنی و این مبارزه در کف میدان است و کسی باید آن را تشریح کند که خودش با فساد درگیر بوده باشد. واقعا ملت ما انقلاب کردند که ما بعد از ۳۷ سال به اینجا برسیم.

صفائیان افزود: علاوه بر افرادی که در این نشست حضور دارند دل هزاران راننده و عدالتخواه در کشور ا اینجا و با ماست که پیگیر این حرکت هستند.

نماینده کامیون‌داران موجود به فساد موجود در سیستم حمل و نقل خاطرنشان کرد: مسئله ما یک درد اجتماعی و زخم کهنه است که اگر جلویش گرفته نشوند مطمن باشید این درد کل انقلاب را با خودش خواهد برد.

وی ادامه داد: همان مسئولی که از نشست رفت، برای جلوگیری از حرکت عدالتخواهانه ما، نامه نوشته بود که سیدمیثم راننده نیست و از آن طرف آب و بیگانه ارتزاق می‌کند.

صفائیان در ادامه سخنانش تصریح کرد: این حرکت رو به جلو می‌رود و در تقابل با نظام نیست بلکه ما مدعی انقلاب هم هستیم و حرفمان این است که افراد فاسد به نظام ظلم می‌کنند، افرادی که در صنف‌های مختلف، شبکه دارند و الان با ایجاد این حرکت، گوش‌هایشان را تیز کردند، مافیای حمل و نقل، صنعت، قوه قضاییه و… اینها گلوی انقلاب را گرفته اند.

وی ادامه داد: تمام قدرت فساد در این است که صدای حق شنیده نشود ولی امروز از قشرهای مختلف جمع شده ایم و به کوری دشمنان این نظام و انقلاب و به کوری چشم آن هایی که دنبال تاج و تخت بوده اند این حرکت ادامه پیدا خواهد کرد و روزهای خوبی در پیش است.

صفائیان در بخش دیگری از سخنانش به بیان دلایل اهمیت سیستم حمل و نقل پرداخت و گفت: مظلومیت این صنف یکی از دلایل این موضوع است هر کسی که در این کشور ادعای مبارزه با فساد را دارد باید از حرکت رانندگان حمایت کند. هرکسی که ادعای اصلاح طلبی و اصولگرایی داردباید پای این کار بیاید.

وی در همین باره ادامه داد: گسترده بودن و بکر بودن و دست نخورده بودن شبکه حمل و نقل دلایل دیگر اهمیت این سیستم است. به عنوان یک کشور که به دنبال تمدن اسلامی هستیم ولی در این مبارزه ما نمی توانیم کل خط مبارزه را درگیر کنیم. نگاه کنید مثلا سیستم بانک که چون در آن پول بوده آنجا را گرفته اند و ورود به آن جا سخت است. اما حواسشان به سیستم حمل و نقل نبوده است که بیایند اینجا را شبکه کنند. بعد از اعتراض در بندرعباس در مصاحبه گفتند که می‌خواهند سیستم های کوچک در حمل و نقل را حذف کنند و به جای آن سیستم‌های بزرگ ایجاد کنند که دست خودشان باشد و رانندگان برده آنها شوند.

صفائیان تصریح کرد: مطالبات صنف رانندگان کامیون، قانونی است و به طور مثال، بیمه، کف این مطالبات قانونی است. اگر در پایانه بار حضور داشته باشید می‌بینید که چقدر کمیسیون و هزینه‌های اضافی از یک راننده کامیون می گیرند. حرف رانندگان این است که چرا همین قانون های دست و پا شکسته ای که هست اجرا نمی شود؟

وی در ادامه به تاثیر اصلاح حمل و نقل بر اقتصاد کشور پرداخت و گفت: برای اصلاح سیستم گمرک شما اصلا نمی توانید این کار را انجام دهید. مگر به کمک راننده ها. سیستم گمرک نمی‌خواهد اصلاح شود ولی ما به حول و قوه الهی این کار را عملی خواهیم کرد.

صفائیان در همین باره بیان کرد: تاثیر دیگر اصلاح حمل و نقل در قدرت حذف نفت از اقتصاد کشور است. حمل و نقل بسیار عظیم است و با این جایگاه جغرافیایی کشور ما می توانیم با درآمد حاصل حمل و نقل کشور را اداره کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: ما جمع شدیم تا در کشور نهضتی عدالتخواهانه راه بندازیم که کامیون داران، پرستاران و اصناف دیگری که مشتاق چنین حرکتی بودند، به آن می پیوندند.

صفائیان با اشاره به بیانات رهبری ادامه داد: اگر اجتماعی با هدف مقدسی شکل بگیرد، دست خدا پشت آن جمعیت خواهد بود و من یقین دارم دست خدا و همراهی‌اش با این نهضتی است که شروع کرده ایم و مافیای فساد در کشور باید بداند که تشکیلاتی در کشور راه افتاده است که از رانندگان مظلوم، کارگران، پرستاران و اصناف مظلوم حمایت می‌کند.

گفتنی است از حواشی جالب توجه این نشست نیز می‌توان به دعای یکی از کامیون‌داران معترض و عدالتخواه برای ثبت روز ۱۶ اسفند به عنوان روز مبارزه مردمی با فساد اشاره کرد.