همراه با آثار دوازدهمین «عمار»؛

نوجوانی که «اسلحه بی‌صدا» می‌سازد/ طراحی از شوکر تا هواپیما

محمد محمدزاده کارگردان مستند «پروژه a.r.r» بیان کرد که این فیلم روایتگر زندگی نوجوانی است که اسلحه بی‌صدا می‌سازد.

به گزارش عمارفیلم، محمد محمدزاده کارگردان مستند «پروژه a.r.r» از آثار راه‌یافته به دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این مستند توضیح داد: این مستند درباره یک نوجوان مشهدی است که در رشته الکترونیک تحصیل می‌کند و توانسته با استفاده از همین رشته، پروژه‌هایی را تعریف کند که به کلیت این پروژه‌ها «ای‌آرآر» می‌گوید. این عبارت هم مخفف اسم خودش است؛ علی رضا رمضانی.

وی ادامه داد: علیرضا در این پروژه یک سری شوکر می‌سازد که به گفته یکی از سرهنگ‌های نیروی انتظامی که در مستند هم به آن اشاره می‌شود، نسبت به شوکرهای وارداتی هم ارزان‌تر است و هم کارایی بیشتری نسبت به نمونه‌های خارجی دارد. برخی شوکرهای وارداتی نیروی انتظامی را هم علیرضا تعمیر می‌کند که پس از تعمیر، تقریباً مادام‌العمر می‌شوند و قدرتی بیش‌تر از قبل پیدا می‌کنند.

این مستندساز در ادامه درباره دیگر فعالیت‌های سوژه اصلی مستند خود توضیح داد: آن‌ها هواپیمایی طراحی کرده‌اند که با قدرت مغناطیسی حرکت می‌کند و نه موتور دارد و نه سروصدایی ایجاد می‌کند. اسلحه‌ای هم ساخته است که بدون صدا و بدون لگد، تیراندازی می‌کند و در آن هم از توان مغناطیسی برای شلیک گلوله استفاده می‌شود.

محمدزاده درباره زندگی شخصی علیرضا هم گفت: در مستند هم اشاره شده است که پس از طلاق پدر و مادر علیرضا، او در طبقه بالای منزل پدربزرگش که در همانجا هم زندگی می‌کردند، زندگی می‌کند. پدر و مادرش پس از جدایی هر کدام به سمتی می‌روند و علیرضا تنها می‌ماند. پدربزرگش وقتی می‌بیند او تنها شده، او را به خانه خودش می‌آورد تا طبقه بالا را هم اجاره بدهد. این جدایی موجب افت درس‌های علیرضا می‌شود و خودش در زمان ضبط مستند ما گفت سعی و تلاشش را کرده تا به حالت عادی بازگردد. علیرضا در زمینه درس و تأمین برخی امکانات مشکلاتی داشته که خوشبختانه پدربزرگش کمکش می‌کند.

کارگردانی مستند «رویای ایرانی. پروژه a.r.r» در پایان درباره جذاب‌ترین تجربه خود در فرآیند ساخت این مستند توضیح داد: من پیش‌تر رفاقتی با علیرضا داشتم. می‌گفت زمانی یک فیلم دیدم که در آن اسلحه‌ها صدای زیادی داشت، با خودم گفتم باید برای ایران اسلحه‌ای طراحی کنم که نه لگد داشته باشد و نه صدا. زمانی که گفت می‌خواهم برای ایران چنین کاری را انجام دهم، احساس کردم می‌توانم مستندی درباره آن بسازم. پژوهش را با همراهی آقای قاسمی تهیه‌کننده کار آغاز کردیم و به این نتیجه رسیدیم که علیرضا مهارت‌های دیگری هم دارد و در مستند به آن‌ها پرداختیم.