مهمترین فیلم های آماده نمایش در روز هفتم جشنواره فیلم عمار اعلام شدند

مستندهای «نیمه شب 24 آوریل»، «تو تروریست، من توریست»، «جزیره فارسی» و «در مسیر بقیع» امروز اکران می شوند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، در هفتمین روز از هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار مستند های «نیمه شب ۲۴ آوریل»، «تو تروریست، من توریست»، «جزیره فارسی»، «داشتن و نداشتن»، «بماند برای آینده»، «در مسیر بقیع»، «پایی برای پرواز» و «براده های آهن» از ساعت ۱۳ الی ۲۲:۴۰ در سه سالن سینما فلسطین نمایش داده می شوند.

«نیمه شب ۲۴ آوریل»

مستند «نیمه شب ۲۴ آوریل»؛ جعبه سیاه حادثه طبس، در مدت زمان ۴۳ دقیقه از ساعت ۱۴:۲۰ الی ۱۵:۳۰ دقیقه در سالن شماره یک نمایش داده می شود.

در ۲۴ آوریل ۱۹۸۵، دولت آمریکا برای آزادی گروگان های سفارتش در ایران، عملیات پنجه عقاب را به اجرا گذاشت. عملیاتی که در نهایت، در صحرای طبس به علت طوفان شن به شکست انجامید اما این عملیات بدون عوامل نفوذی قابل اجرا نبود.

مستند «نیمه شب ۲۴ آوریل» در مورد عملیات نظامی دولت کارتر برای نجات گروگان های لانه جاسوسی آمریکا است که به دست دانشجویان خط امام به گروگان‌ گرفته شده اند. بعد از طوفان شن و شکست مفتضحانه آمریکایی ها و فرارشان از صحرای طبس، بنی‌صدر دستور می‌دهد که بالگرد های آمریکایی که در صحرای طبس گرفتار طوفان شده بودند را بمباران کنند. با این بمباران، اسناد زیادی از بین رفت. اسنادی که می توانست معماهای زیادی را حل کند اما با از بین رفتن اسناد، جریان های نفوذی که با آمریکایی‌ها همکاری می‌کردند محفوظ مانده و لو نرفتند. اگرچه طبق اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا به دست آمد، جاسوس بودن بنی صد محرز شد، ولی عده ای مانع انتشار این اسناد شدند.

جواد موگویی کارگردانی « نیمه شب ۲۴ آوریل» را بر عهده داشته است.

 

مستند نیمه شب ۲۴ آوریل

«تو تروریست، من توریست»

مستند «تو تروریست، من توریست»؛ امپراتوری رسانه ای دروغ، در مدت زمان ۲۲ دقیقه از ساعت ۱۴:۲۰ الی ۱۵:۳۰ دقیقه در سالن شماره یک اکران خواهد شد.

در اکثر رسانه های جهان، ایران هراسی رواج دارد. رسانه هایی که ایران را منبع عمده تروریسم می دانند اما آیا آن چه رسانه های غربی می گویند با واقعیت تطابق دارد؟

مستند «تو تروریست، من توریست» روایتی از سفر چند توریست با ملیت های مختلف است که به ایران سفر کرده اند. توریست هایی که در کشورهایشان دروغ های رسانه ای مانند این که ایران حامی تروریست ها و کشوری خطرناک است را شنیده بودند اما با سفر به ایران با واقعیت دیگری مواجه می شوند. آن ها ایران را نه تنها  خطرناک نمی دانند بلکه به عنوان کشوری زیبا معرفی می کنند.

مستند «تو تروریست من توریست» به کارگردانی علی فراشبند و در حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس تولید شده است.

 

تو توریست من تروریست

 

«جزیره فارسی»

مستند «جزیره فارسی»؛ وقتی شیطان زانو می زند، در مدت زمان ۲۷ دقیقه از ساعت ۱۷:۴۰ الی ۱۹:۱۰ دقیقه در سالن شماره یک نمایش داده می شود.

جزیره فارسی، مرزی ترین جزیره ایران است که فقط ۵/۲ هکتار مساحت دارد. هیچ کس در فضای مجازی از وجود آن خبر ندارد اما در روز ۲۲ دی ماه سال گذشته، اتفاقی افتاد که این جزیره، به جزیره اقتدار ایرانی معروف شد.

۲۲ دی سال گذشته، دو فروند قایق جنگی آمریکایی حامل ۱۰ ملوان آمریکایی بود به دلیل ورود غیرقانونی به آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، توسط نیروهای یگان دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس بازداشت شدند. مستند «جزیره فارسی» روایت های ناگفته ماجرای دستگیری تفنگداران امریکایی در دی ماه سال ۱۳۹۴ است.

این مستند به کارگردانی سید محمدعلی صدری‌نیا، برای اولین‌بار تصاویری از جزیره فارسی را برای مخاطبان به تصویر می‌کشد.

 

مستند جزیره فارسی

 

«داشتن و نداشتن»

مستند «داشتن و نداشتن»؛ تنهایی پرهیاهو، در مدت زمان ۵۶ دقیقه از ساعت ۱۳ الی ۱۴:۱۰ دقیقه در سالن شماره سه اکران خواهد شد.

چندین دهه در رسانه های جمعی، وسایل حمل و نقل عمومی شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» ترویج می شد اما آیا فرزند کمتر، تضمین کننده زندگی بهتر است؟

مستند «داشتن و نداشتن» قصه انسان های مختلفی را به تصویر کشیده و به تاثیر داشتن یا نداشتن فرزند در خانواده و اجتماع می پردازد. بعضی خانواده ها در حسرت داشتن فرزند هستند ولی بعضی خانواده های دیگر نمی خواهند فرزندی داشته باشند یا در نهایت تک فرزند هستند. یکی از خانواده ها هم، سیاست های غلط در دهه های گذشته را مانع فرزندآوری خود می دانند. نسلی که در سایه سیاست های غلط تنظیم جمعیتی، در آینده محکوم به تنهایی است.

مرجان اسماعیلی کارگردانی مستند «داشتن و نداشتن» را بر عهده داشته است.

 

مستند داشتن و نداشتن

 

«بماند برای آینده»

مستند «بماند برای آینده»؛ روایت جاودانگی، در مدت زمان ۳۰ دقیقه از ساعت ۱۳ الی ۱۴:۱۰ دقیقه در سالن شماره دو نمایش داده می شود.

از نگاه یک انسان مادی گرا، انسان با مرگ، حیاتش پایان می یابد و از یادها می رود اما شهید با شهادتش مرگ را به بازی گرفته و جاودانه می شود.

«بماند برای آینده» بخش هایی از زندگی شهید محمد جعفر شکرپور را از زبان خانواده، دوستان و همرزمان شهید روایت می کند. شهید محمد جواد شکرپور علاوه بر فعالیت های انقلابی و حضور در دفاع مقدس، مسئول حزب جمهوری اسلامی فسا نیز بوده است. در این فیلم، از نامه های شهید شکرپور برای روایت گری بهتر استفاده شده است، در یکی از جملات شهید آمده است که: « شهادت سکه ای دو طرفه است که یک طرفش مصیبت است و طرف دیگرش فرحی غیر قابل تصور و پیروزی.»

«بماند برای آینده» به کارگردانی محسن اولیائی و تهیه کنندگی  محمد حسن لطفی ساخته شده است.

 

مستند بماند برای آینده

 

«در مسیر بقیع»

مستند «در مسیر بقیع»؛ حلقه ای بر گردنم افکنده دوست، در مدت زمان  دقیقه از ساعت  الی  در سالن شماره اکران خواهد شد.

بعد از سقوط رژیم صدام، ایرانی ها که علاقه و اخلاص خاصی به اهل بیت (ع) داشتند، به بازسازی عتبات عالیات همت گماشتند. افرادی از ایران به عراق رفتند تا در ساخت و ساز حرم های شریف، مشارکت کنند.

مستند «در مسیر بقیع» روایت اخلاص و کار شبانه روزی کارگران و مهندسان ایرانی است که در ساخت و ساز حرم های اهل بیت (ع) آستین بالا زده و هر چه در توان داشتند را در طبق اخلاص گذاشته اند. افرادی که عشق به اهل بیت(ع) آن ها را به عراق کشانده و از هیچ کوششی در راه این عشق دریغ نمی کنند.

«در مسیر بقیع» به کارگردانی راضیه آقائی با همکاری معاونت فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات ساخته شده است.

 

مستند در مسیر بقیع

«پایی برای پرواز»

مستند «پایی برای پرواز»؛ عروج در حج، در مدت زمان  دقیقه از ساعت  الی  در سالن شماره نمایش داده می شود.

در منظومه توحیدی یک مسلمان، شهادت بالاترین درجه ایمان است. جنگ تحمیلی که تمام شد، بسیاری از رزمنده ها از غافله شهدا جاماندند ولی برخی دیگر بعد از گذشت سال ها، به این قافله پیوستند. تا شرک و کفر هست، مبارزه هم هست و تا وقتی مبارزه ادامه داشته باشد، شهادت را پایانی نیست.

مستند «پایی برای پرواز» درباره داوود موسوی جانباز ۷۰ درصد است که از ناحیه هر دو پا مجروحیت داشت. شهید موسوی سال ها به دوستان شهیدش غبطه می خورد تا این که سال گذشته در موسم حج و در فاجعه منا، به خیل عظیم شهدا پیوست. تصاویر و صدای خود در سرزمین وحی، جذابیت مضاعفی به این فیلم داده است.

«پایی برای پرواز» توسط حمیدرضا ایوب میگونی و با حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران ساخته شده است.

 

مستند پایی برای پرواز

 

«براده های آهن»

مستند «براده های آهن»؛ جان ها همه پروانه اوست، در مدت زمان  دقیقه از ساعت  الی  در سالن شماره اکران خواهد شد.

اربعین بزرگترین گردهمایی و حرکت مذهبی در جهان، همواره با بایکوت خبری رسانه های بزرگ دنیا مواجه شده است زیرا امپراطوری رسانه ای دنیای غرب در صدد است از اسلام چهره ای افراطی و منفی به نمایش بگذارد. رسانه های دنیا از این نکته غافلند که حسین (ع) نوری است که هرگز خاموش شدنی نیست.

«براده های آهن» به کارگردانی علیرضا فرخزادیان، براساس نوشته ای از سید مهدی مدرس تحلیل گر سایت انگلیسی هافینگتون پست ساخته شده است. موضوع این فیلم درباره عظمت امام حسین(ع) و همایش جهانی اربعین است. همایشی که صرفاً عملی مذهبی نیست، بلکه جلوه ای از مقاومت و ایستادگی در برابر ظالمان است. اکثر گفتار متن های فیلم، وامدار نوشته های سید مهدی مدرسی است. «گویی یک حرارت و اتصال که همه ی زائران را به براده‌های آهن تبدیل کرده و همگی را با هم می‌کشد و به آن چه که تنها می‌توان نام آن را مغناطیس غیر قابل مقاومت حسین نامید، نزدیک تر می‌کند.»

 

مستند براده های آهن