مهمترین فیلم های آماده نمایش در روز سوم جشنواره فیلم عمار اعلام شدند

مستندهای «طلایه داران وحدت»، «روایت ریحانه»، «من و مرتضی»، «نبرد پنهان» و «آقای سفیر» امروز اکران می شوند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، در سومین روز از هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار فیلم های «طلایه داران وحدت»، «روایت ریحانه»، «قربانگاه»، «مجنون»، «لحظه های انتظار»، «با مرگ، زندگی»، «خاک تشنه»، «با مرگ، زندگی»، «زمرد صحرا»، «خاطرات نارنجی»، «اویس»، «من و مرتضی»، «نبرد پنهان»، «پدرخوانده»، «فرشته ها هنوز در راهند» و «آقای سفیر» از ساعت ۱۳ الی ۲۲:۴۰ در ۳ سالن سیسنما فلسطین نمایش داده می شوند.

«طلایه داران وحدت»

نخستین مستند «طلایه داران وحدت» است که در مدت زمان ۱۷ دقیقه و از ساعت ۱۳ الی ۱۴:۱۰ دقیقه در سالن شماره دو اکران خواهد  شد.

در دورانی که کشورهای منطقه در آتش فرقه گرایی و اختلافات مذهبی می سوزند، وحدت بین شیعه و سنی در ایران مثل خاری در چشمان دشمنان قرار دارد.  وحدتی که جز به برکت خون شهدا حاصل نمی شد.

«طلایه داران وحدت» روایتی از اولین سفر علمای اهل سنت تایباد، به مناطق راهیان نور می باشد. راهیان نور بستری مناسب برای وحدت بین شیعه و سنی شده، وحدتی که بهترین پاسخ به فتنه های مذهبی سعودی صهیونیستی است.

میثم شجاعی علاوه بر کارگردانی، گویندگی متن فیلم را نیز بر عهده دارد. گفتاری که در برخی مواقع به لحن گویندگی شهید آوینی بسیار نزدیک شده است.

«روایت ریحانه»

مستند دیگر آماده نمایش «روایت ریحانه» است که در مدت زمان ۴۵ دقیقه و از ساعت ۱۳ الی ۱۴:۱۰ دقیقه در سالن شماره دو نمایش داده می شود.

سال ها قبل وقتی بر شیپور جنگ دمیده شد، شناختن مرد از نامرد کار چندان سختی نبود. شهید محمدرضا کاظمی زاده یکی از مردان مردی بود که در جبهه های حق علیه باطل، حضور پیدا کرد و بر اثر حمله شیمیایی دشمن بعثی، به شهادت رسید. «روایت ریحانه» مستندی خانوادگی با محوریت این شهید بزرگوار است.

در این مستند، ریحانه در پی شناختن بیشتر عموی شهیدش، محمدرضا کاظمی زاده، معاون لشکر ۴۱ ثارالله کرمان است. «روایت ریحانه» از داستانی صمیمی برخوردار است، چون کارگردان خانواده خود را جلوی دوربین نشانده و کاراکتر اصلی، دخترش ریحانه می باشد. در این کشف و شهود و مرور خاطرات، ریحانه به عظمت روح عموی شهیدش پی می برد. شهیدی که پس از سال ها هنوز در ذهن خانواده و دوستانش ماندگار است.

«روایت ریحانه» به کارگردانی روح الله کاظمی زاده برادر شهید و در خانه مستند انقلاب تهیه شده است.

«قربانگاه»

«قربانگاه» دیگر مستندی است که در مدت زمان ۲۸ دقیقه و از ساعت ۱۳الی ۱۴:۱۰ وقیقه در سالن شماره سه اکران خواهد شد.

هنوز یک سال بیشتر از فاجعه منا نمی گذرد. فاجعه ای که سندی بر بی کفایتی آل سعود در خادمی حرمین شریف است. «قربانگاه» روایتی از زبان خانواده شهدا و بازماندگان قوم ترکمن این حادثه می باشد. گفت‌‌وگو با شاهدان عینی فاجعه منا به همراه پخش تصاویر و عکس هایی که از صحنه‌های فاجعه به وسیله تلفن همراه ضبط شده است؛ بخش های دیگری از این مستند می باشد.

حمیدرضا مجیدی کارگردان این مستند گفت: «در این مستند ۲۰ دقیقه‌ای به سراغ ترکمن هایی که عزیزان خود را در فاجعه منا از دست داده‌اند رفته‌ام و صحبت های آن ها را به تصویر کشیده‌ام.»

«مجنون»

دیگر مستند آماده برای نمایش «مجنون» است که در مدت زمان ۲۱ دقیقه و از ساعت ۱۵:۴۰ الی ۱۷:۱۰ دقیقه در سالن شماره دو نمایش داده می شود.

در زمان جنگ تحمیلی و به علت فشار رژیم بعث عراق بر شیعیان، بسیاری از شیعیان عراق به ایران آمدند و در جبهه های جنگ حق علیه باطل به یاری رزمندگان ایرانی شتافتند و حتی به اسارت در آمدند.

سید رسول موسوی یکی از این مجاهدین عراقی است که در کنار رزمندگان ایرانی، به مبارزه علیه صدام پرداخته و در مرحله شناسایی عملیات خیبر به اسارت عراقی ها درآمد ولی برای این که شناسایی نشود؛ چندین سال سکوت می کند. چون هر مجاهدی که لو می رفت، نه تنها خودش بلکه خانواده اش هم سر به نیست می شدند. او در زندان موصل، با اسیری ایرانی به نام علی احمدی آشنا می شود.

این دو اسیر و رزمنده ایرانی و عراقی، بعد از سال ها یکدیگر را در عراق ملاقات می کنند. فیلم با پیاده روی این دو آزاده در اربعین تمام می شود. تلمیح ظریفی بر این که نقطه پیوند انسان ها با ملیت های مختلف، حب الحسین است.

کارگردان این اثر «سید مصطفی سید الحسینی» می باشد.

«لحظه های انتظار»

فیلم داستانی «لحظه های انتظار» دیگر فیلمی است که برای امروز درنظر گرفته شده و در مدت زمان ۴۵ دقیقه و از ساعت ۱۹:۲۰ الی ۲۱ در سالن شماره سه اکران خواهد شد.

عفو و بخشش، پاداشی جز نیکی ندارد و مگر نه این است که گفته اند در عفو لذتی است که در انتقام نیست؟

فیلم داستانی «لحظه دیدار» به ترویج مفهوم عفو و گذشت می پردازد. قصه این فیلم مربوط به مادری است که دختر باردارش در حال مرگ بوده و او با این مسئله، دست و پنجه نرم می کند. هیچ پزشکی نمی تواند جان مادر و فرزندان دو قلویش را نجات دهد. مادر به سراغ زن پزشکی می رود و از او می خواهد که دخترش را عمل کند. پزشک هم قبول کرده و جان مادر و نوزاد را نجات می دهد. و این پزشک، همان دانشجوی تازه کاریست که سال ها قبل، به علت بی تجربگی باعث مرگ نوزاد این مادر می شود ولی مادر او را بخشیده و موجبات آزادیش از زندان را فراهم می کند.

سیده صدیقه میرغفاری کارگردان «لحظه دیدار» از بازیگرانی استفاده برده که کمتر دیده شده اند و این یکی از نقاط قوت فیلم به حساب می آید. شایان ذکر است که تهیه کنندگی این اثر بر عهده مرحوم فرج الله سلحشور بوده است.

«خاک تشنه»

دیگر مستندی که امروز شاهد پخش آن خواهیم بود «خاک تشنه» است که در مدت زمان ۱۷ دقیقه و از ساعت ۲۱:۱۰ الی ۲۲:۴۰ دقیقه در سالن شماره یک نمایش داده می شود.

زمانی که دشمن به خاک کشوری حمله می کند، تمام اقلیت ها و مذاهب برای دفاع از وطن متحد می شوند. «خاک تشنه» برش هایی از زندگی «ابوبکر اونق» یکی از روحانیون ترکمن است که با شروع جنگ، درس طلبگی را رها کرده و در راه دفاع از وطن به شهادت می رسد.

محمدعلی شعبانی کارگردان این اثر گفت: «ابوبکر اونق، یادداشت ها و دست‌نوشته هایی داشت و من با برداشتی از این واقعیت و شاعرانگی، متن نریشن را نوشتم.» در یکی از این متن گفتارها و از زبان شهید می شنویم: «خرمشهر و ترکمن صحرا برایم فرقی نداشت. رفتم تا بگویم که قلب اهل تسنن هم برای ایران می تپد.»

«با مرگ، زندگی»

مستند دیگری آماده نمایش برای امروز «با مرگ، زندگی» بوده که گزارشی از مقاومت جانانه مردم نبل و الزهرا است و در مدت زمان ۴۳ دقیقه و از ساعت ۲۱:۱۰ الی ۲۲:۴۰ دقیقه در سالن شماره یک نمایش داده می شود.

در جنگ سوریه، دو شهرک نبل و الزهرا بیش از چهار سال در محاصره نیروهای تکفیری بودند اما به خاطر مقاومت مردم، در نهایت این محاصره با مجاهدت فراوان نیروهای مقاومت شکسته شد.

این مستند روایت روزهای آزادی دو شهرک استراتژیک نبل و الزهرا و دیدار مجدد مادران و فرزندان و همسرانی است که پس از چهار سال یکدیگر را ملاقات می‌کنند.  در این مستند می‌توان تصویری از مشقت‌های زندگی مردم در دوران جنگ و مجاهدت نیروهای مدافع حرم را از نظر گذراند.

مستند «با مرگ زندگی» در خانه مستند انقلاب اسلامی تهیه و به کارگردانی وحید فراهانی تولید شده است.

«زمرد صحرا»

مستند «زمرد صحرا» نیز که برای امروز درنظر گرفته شده در مدت زمان ۱۹ دقیقه و از ساعت ۲۱:۱۰ الی ۲۲:۴۰ در سالن شماره سه اکران خواهد شد.

اگر انسان همت داشته باشد، خداوند به زمین بایر هم برکت می دهد. انسانی که پشتکار دارد، از صحرا هم می تواند به زمرد برسد. مستند «زمرد صحرا» داستان شخصی به نام جان محمد دوجی از کشاورزان مراوه تپه است که سال ها پیش به صورت آزمایشی چند اصله زیتون را در زمینی بایر کاشته و با مشاهده ی محصول با کیفیت، اقدام به افزایش سطح زیر کشت زیتون می نماید. سایر کشاورزان منطقه نیز با الگو گرفتن از کار او، اقدام به کاشت زیتون می کنند، تا جایی که هم اکنون حدود ۷۰۰ هکتار از اراضی شهرستان مراوه تپه به کاشت زیتون اختصاص یافته است.

مهدی رئیسی کارگردان «زمرد صحرا» گفت: «این مستند در راستای تحقق فرامین مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و تشویق کشاورزان به کشت باغات، تولید شده است.»

«خاطرات نارنجی»

دیگر مستندی که امروز پخش خواهد شد «خاطرات نارنجی» است که در مدت زمان ۵۵ دقیقه و از ساعت ۱۴:۲۰ الی ۱۵:۳۰ در سالن شماره یک نمایش داده می شود.

این فیلم به بررسی اثرات مخرب ماده شیمیایی «عنصر نارنجی» می پردازد که آمریکا در جنگ با ویتنام علیه چریک های ویت کنگ استفاده کرده است و هنوز زندگی عده ای در آمریکا و صدها هزار نفر در ویتنام تحت تاثیر آن قرار دارد.

«اویس»

مستند «اویس» دیگر کاری است که برای امروز درنظر گرفته شده و در مدت زمان ۲۳ دقیقه و از ساعت ۱۴:۲۰ الی ۱۵:۳۰ در سالن شماره سه اکران خواهد شد.

این مستند به ریشه شناسی و شکل گیری مذهب زیدیه، واکاوی و معرفی جریانات اسلامی در یمن با تاکید بر دو دهه اخیر و تشکیل حزب انصارالله می پردازد.

«من و مرتضی»

مستند «من و مرتضی» دیگر کار آماده نمایش برای امروز است که در مدت زمان ۳۷ دقیقه و از ساعت ۱۷:۴۰ الی ۱۹:۱۰ در سالن شماره یک نمایش داده می شود.

«من و مرتضی» روایتی از زندگی عاشقانه زندگی طاهره رحیمی بانویی افغانی است که همسرش همراه تیپ فاطمیون عازم سوریه شد و در آنجا به فیض شهادت نایل آمد.

«نبرد پنهان»

دیگر مستند آماده پخش برای امروز «نبرد پنهان» است که در مدت زمان ۴۳ دقیقه و از ساعت ۱۷:۴۰ الی ۱۹:۱۰ دقیقه در سالن شماره یک اکران خواهد شد.

حسن شمشادی خبرنگاری که ۴ سال قبل از بحران سوریه در آن جا حضور داشته، جنگ مذهبی و حضور مدافعان حرم را روایت می کند.

«پدرخوانده»

دیگر مستندی که امروز پخش می شود «پدرخوانده» است که در مدت زمان ۶۴ دقیقه و از ساعت ۱۹:۲۰ الی ۲۱ درسالن شماره دو نمایش داده می شود.

«پدرخوانده» برای اولین بار پرده از  یک سلسله عمیق و گسترده دوازده ساله برمی دارد که طی آن خاندان راکفلرها، از ثروتمندترین و پرنفوذترین خاندان‌های آمریکایی با طرف‌های ایرانی خود بارها به صورت محرمانه در کشورهای ثالث دیدار و گفتگو کرده‌اند.

«فرشته ها هنوز در راهند»

مستند «فرشته ها هنوز در راهند» دیگر اثری است که برای امروز درنظر گرفته شده و در مدت زمان ۵۲ دقیقه و از ساعت ۱۷:۴۰ الی ۱۹:۱۰ دقیقه در سالن شماره دو اکران خواهد شد.

این مستند نگاهی به زندگی جهادی حاج عبدالله والی، تلاش های او برای محرومیت زدای از منطقه بشاگرد، فرصت ها و محرومیت های آن منطقه است.

«آقای سفیر»

و در آخر مستند «آقای سفیر» اثر بسیار مهمی است که در مدت زمان ۳۵ دقیقه و از ساعت ۱۹:۲۰ الی ۲۱ در سالن شماره یک نمایش داده خواهد شد.

«آقای سفیر» روایتی از شهید رکن آبادی، اقدامات او در لبنان و ترورهای ناموفق او را به تصویر می کشد.