کارگردان مستند «مهاجر»؛

«مهاجر» را برای جشنواره عمار می‌فرستم/رویکرد دولتی درباره «منا» حاشیه‌ساز است

علی خیرخواه، با اشاره به پایان تولید مستند «مهاجر» گفت: در این اثر،  با پرداختن به زندگی شهید محمدرضا جلالی، به زوایای حادثه بسیار تلخ منا پرداخته‌ایم.

به گزارش «عمار فیلم»، علی خیرخواه کارگردان و مستندساز، در سخنانی در مورد تازه‌ترین مستند خود با عنوان «مهاجر» گفت: این اثر  ۳۵ دقیقه‌ای بر اساس زندگی‌ شهید «محمدرضا جلالی»، از شهدای حادثه منا ساخته شده است.

وی در همین باره افزود: در مسیر ساخت مستند «مهاجر» سعی کردیم ضمن آوردن مصاحبه‌ای با خانواده شهید که مداح هم بوده است، روایتی کوتاه از زندگی او داشته باشیم.

خیرخواه توضیح داد: پیش تولید این مستند از فروردین ماه امسال کلید خورد و اردیبهشت ماه بعد از پایان تصویربرداری، تدوین کار شروع شد و در حال حاضر، این مستند، آماده نمایش است.

این مستندساز خاطرنشان کرد: در جریان ساخت «مهاجر»، از آرشیوهای مرتبط به فاجعه منا و شهید جلالی، استفاده کردیم که البته آنها را با هماهنگی و کمک خانواده شهید بدست آوردیم و کمکی از سازمان‌های دولتی نگرفتیم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه شهید محمدرضا جلالی، متولد و ساکن شهر تبریز است، تمامی تصویربرداری‌ها و کارهای ساخت این مستند هم در این شهر انجام شده است.

این کارگردان در ادامه سخنانش یادآور شد: تا امروز، مستندهای چندانی درباره فاجعه منا ساخته نشده است. ما در این مستند، از زاویه نگاه به زندگی شهید جلالی، به حادثه بسیار تلخ منا پرداخته‌ایم، به همین دلیل نیز بخش اعظم «مهاجر» به این فاجعه می‌پردازد.

خیرخواه متذکر شد: بعد از واقعه منا، دو رویکرد درباره آن در جامعه شکل گرفت. برخی این اتفاق  را عمدی می‌دانستند و برخی هم غیرعمدی، به خاطر همین مسلئه، کمتر سینماگری به سمت تولید مستند درباره این فاجعه می‌رود.

وی در همین باره، اضافه کرد: با توجه به رویکرد دولت نسبت به فاجعه منا، اگر از نگاه مستندسازان بخواهیم به این حادثه نگاه کنیم، قطعا با حواشی خاص آنها روبرو می‌شویم.

این مستندساز در ادامه سخنانش از سخنانش درباره دیگر اثر خود بیان کرد: کاری هم با درباره رزمندگان تبریزی که در جبهه‌های سوسنگرد بودند، در دست ساخت دارم که تصویربرداری بخشی از آن همزمان با پژوهش و تحقیق صورت گرفته است.

خیرخواه افزود: با توجه به اینکه در آزادسازی سوسنگرد، رزمندگان تبریزی، نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری داشتند و تا امروز در این زمینه، کار خاصی نشده است، تصمیم به ساخت این مستند گرفتم.

وی توضیح داد: در این مستند قرار است روایت ساکنان سوسنگرد را هم در مستند بیاوریم به همین منظور به همراه تیمی به این شهر می‌رویم.

خیرخواه تصریح کرد: این مستند از زاویه حمیدرضا حمیدی فر، یکی از همرزمان شهید علی تجلایی که در عملیات آزادسازی سوسنگرد، حضور داشته است، برای مخاطبان روایت می شود.

وی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: از میان این آثار، مستند «مهاجر» را برای شرکت در هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار ارسال می‌کنم ولی کار دوم برای حضور در جشنواره، نمی‌رسد.

این مستندساز تأکید کرد: جشنواره عمار و اکران های مردمی آن حرکت بسیار خوبی در جامعه امروز ما محسوب می‌شود. اما این جشنواره باید از رویکرد سیاسی خود که بیشتر با آن مطرح می‌شود، فاصله بگیرد و به سمت مستقل شدن حرکت کند، فیلم‌های این جشنواره، می‌توانند مخاطبان حداکثری داشته باشند.