فاطمه مرزبان مستندساز کشور؛

«من می‌مانم» درباره مردی است که تنها در یک جزیره اسب پرورش می‌دهد

کارگردان مستند «من می مانم» با بیان اینکه به دلیل وجود مافیا و دلالان، غالب فعالان حوزه پرورش اسب درآمدی ندارند، گفت: سوژه مستندم فردی است که به تنهایی در یک جزیره، اسب پرورش می‌دهد.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، فاطمه مرزبان، از مستندسازان کشور درباره اثر جدید خود با عنوان «من می‌مانم» گفت: سبک این کار، مستند داستانی بوده و داستان فردی به نام «سید عقیل سادات حسینی» را روایت می‌‌کند که به صورت تنها در جزیره «آشوراده» گلستان به پرورش حیواناتی چون اسب ترکمن، گاومیش، مرغ و خروس می پردازد.

وی در همین باره افزود: کار و فعالیت اصلی آقای سادات حسینی پرورش اسب و آماده کردن آنها برای حضور در مسابقات است؛ نکته جالب اینکه پدر او هم مربی تربیت اسب بوده و در این حوزه فعالیت می‌کرده به صورتی که اسب های تربیت شده توسط وی همیشه در مسابقات برنده بودند.

مرزبان با اشاره به مسابقات دوانی گنبد کاووس خاطرنشان کرد: وضعیت مافیای تور اسب دوانی گنبد همیشه به این صورت است که اراده آنها برنده شدن اسب های وارداتی است و خیلی کم پیش می‌آید که اسب‌های داخلی خصوصا اسب‌های ترکمن در این رقابت‌ها برنده شوند، به طوری که دلالان به سوژه مستندم هم برای باختن اسبش پیشنهاد ۵۰ میلیونی دادند.

این مستندساز یادآور شد: کار فیلمبرداری مستند «من می مانم» در چند مرحله، در پاییز و زمستان سال ۹۵ و بهار ۹۶ انجام شد و در هر نوبت فیلمبرداری مجبور می‌شدم تا به جزیره «آشوراده» سفر کنم.

وی اضافه کرد: در ابتدا قرار بود پروژه مستند «من می مانم» کاری چهار قسمتی باشد که به صورت یک مستند بلند و با چند داستان مختلف ساخته شود که در نهایت موضوع آنها به هم می رسد ولی به دلیل شرایط و مشکلات مالی نتوانستم این طرح را اجرایی کنم. به همین دلیل در حال ساخت جداگانه و تک تک این چهار قسمت هستم.

مرزبان تصریح کرد: مدت زمان «من می‌مانم»، ۳۰ دقیقه بوده و مراحل فنی این مستند از جمله تدوین آن به پایان رسیده و کار، آماده نمایش است؛ همچنین برنامه‌ای برای حضور مستند در چند جشنواره فیلم داخلی و خارجی درنظر گرفته‌ام.

کارگردان مستند «من می‌مانم» در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مورد افرادی که در کار تربیت اسب هستند، باید به این نکته اشاره کنم ما در داخل کشور بهترین و اصیل‌ترین‌ها اسب‌ها را با نژادهای مختلف داریم اما همیشه با موضوع واردات اسب در برابر عدم صادارت اسب‌های خود روبرو هستیم.

وی افزود: متاسفانه این وضعیت به صورتی شده است که افراد فعال این حوزه در داخل کشور درآمدی ندارند و علت این موضوع هم به دلیل مافیا و وضعیتی است که در حوزه اسب و پرورش اسب در کشور با آن روبرو هستیم.

فاطمه مزربان، پیش از این مستندهایی مثل «عروس وامنان» و «وقتی گفتند نمی‌شود» را با محوریت چهره‌های موفق مردمی ساخته است. مستند «عروس وامنان» او فانوس ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار را کسب کرده است.