مطالبه فیلمساز جیرفتی از جشنواره عمار: یک آموزشگاه سینمایی نداریم

کارگردان برگزیده یازدهمین جشنواره عمار گفت: در شهر ما هیچ آموزشگاه سینمایی وجود ندارد و من صرفا بر مبنای آموخته‌هایی که از فیلم دیدن داشتم، این مستند را ساختم.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از خبرگزاری فارس، مجید حاجبی، کارگردان مستند «پیک کتاب‌رسان» که در بخش «فیلم ما» یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار عنوان برگزیده را ازآن خود کند، در خصوص شرایط تولید این اثر گفت: من ۲۴ سال دارم و در جیرفت کرمان زندگی می‌کنم، در شهری که هیچ آموزشگاه سینمایی وجود ندارد ولی چون خودم به فیلمسازی علاقمند هستم زیاد فیلم می‌بینم و این مستندی که ساختم اولین تجربه‌ام بود که صرفا بر مبنای آموخته‌هایی که از فیلم دیدن به دست آوردم، آن را تولید کردم. تصویربرداری و تدوین کار هم به عهده خودم بود چون آدم حرفه‌ای نداشتم که از او بخواهم این کار را انجام دهد یا اگر چنین آدمی بود هزینه‌اش برای من خیلی بالاست، به همین خاطر، خودم پریمیر را یاد گرفتم و کارهایم را تدوین می‌کنم.

وی اضافه کرد: امکانات جیرفت برای کار کردن خیلی محدود است و ما هم توان تقبل هزینه‌ی بالای کرایه تجهیزات را نداریم. خیلی از کارها را در شرایطی ضبط می‌کنیم که تنها وسیله‌ای که داریم، یک دوربین است. اگر جشنواره عمار یا مجموعه‌های مشابه بتوانند هزینه‌های اجاره تجهیزات را برای ما تقبل کنند، در روند رو به رشد کارها خیلی مؤثر خواهد بود. همین مستند «پیک کتاب‌رسان» را با یک دوربین ۸۰۰D دوستم که یک نصفه‌روز امانت داده بود، تصویربرداری کردم.

حاجبی در بخش دیگری از این گفتگو، اکران‌های آنلاین جشنواره عمار را فرصتی مغتنم برای علاقمندان به سینما عنوان کرد و اظهار داشت: حتی اگر کرونا هم نباشد این فرصت برای کسانی که به هر دلیلی نمی‌توانند فیلم‌ها را در سالن سینما دنبال کنند، بسیار مناسب است. الان هر کسی با یک گوشی می‌تواند به راحتی آثار جشنواره را دنبال کند.

بخش«فیلم ما» جشنواره مردمی فیلم عمار، مربوط به آثار فیلمسازان آماتور و غیرحرفه‌ای است که با حداقل امکانات مانند تلفن همراه و… سوژه‌های اطراف خود را به تصویر می‌کشند.

با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، برندگان بخش‌های مختلف جشنواره مردمی فیلم عمار در طول ایام برگزاری و در ویژه‌برنامه تلویزیونی جشنواره، معرفی و تقدیر می‌شوند. این برنامه هر شب از ساعت ۲۱ از شبکه افق پخش می‌شود.

همچنین آثار منتخب جشنواره نیز در بخش‌های «مستند»، «داستانی»، «پویانمایی»، «نماهنگ»، «فیلم ما» و «کلیپ و موشن‌گرافیک»، از ۱۱ تا ۱۹ دی از طریق سایت عماریار به نشانی Ammaryar.ir به نمایش درمی‌آیند. تماشای این آثار که به مدت ۲۴ساعت در سایت، نمایش داده می‌شود، بدون هزینه حق اشتراک و رایگان است و اینترنت مصرفی هم برای مخاطبان نیم‌بها حساب می‌شود.