گفتگو با اکران کننده جشنواره عمار؛

مشکل صدا، بهانه‌ای شد برای خلاقیت/سیصدمین اکران فیلم‌مان را جشن می‌گیریم

زهرا نعمت‌الهی، اکران کننده جشنواره عمار گفت: یکی از مزایایی که فیلم‌های جشنواره عمار دارند این است که کوتاه هستند و معلم‌ها می‌توانند بدون اینکه به درس دادن‌شان لطمه‌ای بخورد، فیلم اکران کنند.

به گزارش «عمار فیلم»، زهرا نعمت‌الهی، اکران‌کننده جشنواره فیلم عمار در شهرستان آباده فارس، معلم قرآن و سرگروه حلقه صالحین در مقاطع سنی مختلف است. این فعال فرهنگی در جشن دویستمین اکران‌های مردمی این شهرستان هم به عنوان فعال‌ترین اکران‌کننده ماه آبان انتخاب شده است. به بهانه فعالیت‌های فرهنگی او از جمله اکران فیلم‌های جشنواره عمار که بزودی هشتمین دوره آن هم برگزار می‌شود، با او به گفت‌و‌گو پرداختیم که بیشتر رنگ و بوی خلاقیت در کار فرهنگی به خود گرفته است.

از چه زمانی با جشنواره عمار آشنا شدید؟

خیلی وقت نیست که با جشنواره آشنا شدم. حدودا دو ماه قبل بود که خانم حسن حسینی به بنده پیشنهاد دادند که فیلم‌های جشنواره عمار را در پایگاه بسیج و منزل اکران کنم.

در چه مکان‌هایی اکران داشتید؟

غالب اکران‌های بنده به صورت خانوادگی و پایگاه بسیج و مسجد بوده است. اما بیشتر از همه دوست دارم در مسجد اکران کنم. چون اکران‌هایی که موقع نماز دارم، موجب شده است که خیلی از بچه‌ها مسجد بیایند. هیئت امنا و روحانی مسجد هم به خاطر اینکه نمایش فیلم موجب شده است بچه‌ها جذب مسجد شوند، خیلی استقبال کردند. تنها مشکل این است که همیشه لپ‌تاپ در دسترسم نیست که بتوانم در مسجد اکران کنم.

اولین اکرانی که داشتید چطور بود؟

اولین اکرانم پویانمایی «بختک» بود که بچه‌های پایگاه بسیج را به منزل دعوت کردم. وقتی شروع شد متوجه شدم که صدا ندارد. سیم رابط صدا را اشتباه وصل کرده بودم. می‌دانستم که اگر بچه‌ها در اکران اول از اکران فیلم خوش‌شان نیاید، دیگر نمی‌آیند. خانه را گشتم حدودا ۵۰ عدد مداد پیدا کردم. بدون صدا فیلم را پخش کردم. به بچه‌ها هم گفتم که تصویر را خوب نگاه کنید، از تصاویر بی صدا سوال طرح می‌کردم و به بچه‌هایی که جواب درست می‌دادند، جایزه می‌دادم. در آخر هم گفتم که چند روز دیگر مجدد خانه‌ام دعوت‌تان می‌کنم و فیلم را با صدا پخش می‌کنم تا متوجه شوید چه کسانی درست پاسخ دادند. بچه‌ها که رفتند، رابط صدا را پیدا کردم. اولین اکرانم خاطره‌انگیز‌ترین اکرانم شد.

بچه‌ها خیلی خوش‌شان آمده بود. حالا طوری شده است که هر بار در هرجایی که اکران می‌کنم، استقبال می‌کنند.

چه سوالاتی از بچه‌ها می‌پرسیدید؟

مثلا وقتی مادر خانواده در حال غذا پختن بود، می‌پرسیدم چرا به جای روغن، ریکا می‌ریزد؟ بچه‌ها هم می‌گفتند چون حواسش توی گوشی است.

ابتکاری که در این اکران داشتید، ادامه دارد؟

اگر در اکران‌ها خلاقیت و تنوع وجود نداشته باشد، مخاطب‌ دفعه بعد نمی‌آید. یکبار در مسجد «تک‌خوان» را اکران کردم و بعد از مسابقه نقاشی برگزار کردم. در یکی از اکران‌ها هم که «بختک» را نمایش دادم، به بچه‌ها گفتم که هر چیزی در مورد ماهواره می‌دانند، بنویسند و بیاورند.

در اکران دیگرم هم که «علمک» را نشان دادم، گفتم که نقاشی بکشید تا شب به حاج‌آقای مسجد هدیه بدهیم. شب که شد نقاشی‌هایشان که تصویر روحانی یا علمک کشیده بودند را به حاج‌آقا دادند. روحانی مسجد هم خیلی خوشش آمد و از ما خواست که یک‌بار هم علمک را برای خودشان اکران کنیم.

چون منزل ما در منطقه مسکن مهر است که غالبا نسل جوان زندگی می‌کنند، اگر در فعالیتم تنوع نباشد، بچه‌ها جذب نمی‌شوند.

اولین بار که به طور جدی خلاقیت داشتم، اکران «تک‌خوان» و مسابقه نقاشی بود که وقتی بازخوردش را در گروه اکران‌کننده‌های آباده گذاشتم خیلی استقبال شد و تشویقم کردند. همانجا خانم حسن حسینی گفتند که سعی کنید در تمام اکران‌ها خلاقیت داشته باشید.

اکران فیلم باید چه معیاری داشته باشد که موثر‌تر شود؟

اکران باید هدفمند باشد. نه اینکه صرفا فیلمی ببینیم و مثلا بخندیم و گزارشی بدهیم که اکران کردیم. لازم است که در کنار اکران فعالیت‌های تربیتی هم باشد. وقتی فیلمی گذاشته می‌شود، مخاطب را به چالش بکشیم که چه چیزی از فیلم فهمیده است و در مورد آن بحث کنیم.

گاهی از مادر بچه‌هایی که پای فیلم‌ها می‌نشینند، در مورد رفتار بچه‌ها در خانه سوال می‌پرسم. مثلا یکی از مادر‌ها می‌گفت وقتی در خانه پای گوشی‌ام می‌نشینم، دخترم می‌گوید:«مامان اینقدر سرت توی گوشی نباشه. خانم نعمت‌اللهی برامون فیلم بختک گذاشته، دیدیم که مامانایی که سرشون تو گوشیه، غذاهاشون خوشمزه نمیشه!»

این اکران‌ها تاثیری دارند؟

خودم پسر بچه‌ای دارم به اسم یاسین که پویانمایی «بختک» را خیلی دوست دارد، وقتی آن را اکران می‌کنم، جلوتر از همه می‌نشیند و می‌گوید:«حرف نزنید، ساکت!»

پویانمایی که طنز هم باشد خیلی موثر است. بچه‌ها وقتی پیامی به صورت طنز به آن‌ها گفته می‌شود، قبول می‌کنند. مثلا یک‌بار یکی از بچه‌ها گفت ما در خانه ماهواره داریم. خانم نعمت اللهی اگر با پدرم صحبت کنم، ماهواره را برمی‌دارد؟! رفته بود و اینقدر گریه کرده بود تا پدرش ماهواره را از خانه برده بود. این تاثیر یک پویانمایی طنز است.

یکی از مزایایی که فیلم‌های جشنواره عمار دارند این است که کوتاه است و معلم‌ها می‌توانند بدون اینکه به درس دادن‌شان لطمه‌ای بخورد، فیلم اکران کنند.

البته طبیعی است که برای کار فرهنگی باید از خانواده شروع کرد، به همین دلیل، مثلا برای همه فامیل وقتی که خانه مادربزرگم جمع شدند، اکران کردم. یا برای خانواده همسرم اکران داشتم، سخت نمی‌گیرم که فقط در منزل خودم اکران کنم، گاهی اوقات در خانه فامیل و همسایه‌ها اکران می‌کنم. به جای اینکه سرمان توی گوشی باشد، دور هم می‌نشینیم و فیلم تماشا می‌کنیم.

درباره جشن دویستمین اکران گروه‌تان هم بگویید؟

این جشن‌ها موجب دلگرمی اکران‌کننده‌ها می‌شود. مثلا در جشن گفتیم که ان‌شاا… به زودی ۳۰۰ اُمین اکران را جشن بگیریم. اکرانی اهمیت دارد که هدفمند باشد و همراه آن بتوانیم کار ترببیتی انجام دهیم. ان‌شاا… همراه با بیشتر شدن تعداد اکران‌ها، برنامه‌هایی هدفمند داشته باشیم.

برنامه شما برای ادامه فعالیت چیست؟

در طرح اکران‌های سریالی که شروع کرده‌ایم، موضع روحانیت را انتخاب کردم و فیلم‌های مرتبط با این موضوع را پخش می‌کنم. این اکران‌ها موجب می‌شود که بچه‌ها ترغیب شوند که فیلم بعدی را هم ببینند تا بفهمند هدف چیست. چون موضوعات انسجام دارد، تاثیرگذاری بیشتری هم دارد و بچه‌ها بین موضوعات مختلف گیج نمی‌شوند.

بهترین کاری که الان می‌توانم انجام دهم این است که چند اکران‌کننده دیگر تربیت کنم. مثلا از ۱۰ نفر خانم انقلابی که در مسکن مهر می‌شناسم، اگر آن‌ها را به سمت اکران فیلم ترغیب کنم، به راحتی تمام مسکن مهر را با اکران‌ فیلم پوشش می‌دهیم.

چند نفر از شاگرد‌های کلاس قرآنم، معلم قرآن هستند. با هم صحبت کردیم و قرار شده است که فیلم‌ها را به آن‌ها بدهم تا در مدارس اکران کنند.

اکران‌کننده باید جوان باشد یا کسی که بتواند با مخاطب ارتباط صمیمی برقرار کند. باید کسی باشد که از عهده کار‌های خلاقانه بر بیاید. علاقه به کار‌های انقلابی داشته باشد.

گفتنی است هشتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار از ششم الی ۱۵ دی ماه در تهران و دیگر نقاط کشور برگزار می‌شود اما به روال سال‌های گذشته، اکران‌های مردمی این جشنواره پیش از افتتاحیه رسمی آن، شروع شده و علاقمندان جهت دریافت و اکران فیلم‌ها می‌توانند «ثبت نام» را به ۳۰۰۰۴۵۵۰ ارسال یا به AmmarFilm.ir مراجعه کنند.