قدیری ابیانه؛

مستند «قرارداد ۱۹ژوئن» فریبکاری آمریکا را نشان می‌دهد/«قرارداد ۱۹ژوئن» خسارت زیادی به کشور زد ولی در نهایت به نفع‌مان شد

سفیر سابق ایران در مکزیک گفت: کشور ما به خاطر «قرارداد 19ژوئن» خسارات فراوانی را متحمل شد ولی این خسارت‌ها در مقابل دستاورد حفظ انقلاب و تمامیت ارضی کشور، چیزی نیست و درنهایت به نفع ما تمام شد.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، محمد حسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا پیرامون مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» که به ماجرای مذاکره ایران و امریکا در اوایل انقلاب می‌پردازد، گفت: در بخشی از این مستند به تجزیه‌طلبی برخی قومیت‌های ایرانی اشاره شده است در حالی که نباید از این کلمه استفاده شود چرا که قومیت همه اقوام کشور را دربر می گیرد، در صورتی که این گونه نبوده است و مطرح کردن این موضوع نیز به صلاح و مصلحت امروز کشور نیست، بهتر بود از کلمه گروهک‌ها استفاده می‌شد.

وی افزود: یکی از بخش‌های خوب این مستند، نشان دادن مصاحبه رئیس هیأت آمریکایی است که می‌گوید ما در مذاکرات به ناامیدی رسیده بودیم زیرا تا قبل از آن روز، همه توافق‌هایی را که انجام داده بودیم به ضرر آمریکا بود ولی در روز امضاء قرارداد ۱۹ژوئن، متنی را که به نفع ما تنظیم شده بود، روبروی نمایندگان ایران قرار دادیم و آنها هم آن را امضاء کردند و ما هم از شدت خوشحالی و کسب این پیروزی تا شب، شراب خوردیم.

سفیر سابق ایران در مکزیک ادامه داد: کشور ما به خاطر این توافق خسارات فراوانی را متحمل شد ولی این خسارت‌ها در مقابل دستاورد حفظ انقلاب و تمامیت ارضی کشور، چیزی نیست و این موضوع باید در مستند آورده می‌شد.

وی عنوان کرد: ممکن است موضوع گروگان گیری که در مستند مطرح شده، مخاطب را به این نتیجه برساند که این موضوع به ضرر کشور تمام شده است در حالی که این طور نیست و سود بسیار بزرگ حفظ انقلاب اسلامی را برایمان به همراه داشت و باعث شد انقلاب ما از انحراف و نفوذی‌ها تا حدی پاک شد گرچه برخی از این عوامل همچنان به کار خود ادامه می دهند.

قدیری ابیانه اضافه کرد: برخلاف روس‌ها که تنها اطلاعات ضروری را در اختیار سفارتخانه‌های خود قرار می‌دهند، سفارتخانه های امریکایی که در کشورهایی که قرار دارند، حکومت می‌کنند به همین دلیل، اسنادی که در تسخیر لانه جاسوسی به دست ما افتاد ضربه بزرگی به آمریکا وارد کرد.

سفیر سابق ایران در مکزیک با اشاره به اسناد به دست آمده از سفارت امریکا یادآور شد: ورود این قبیل اسناد به خاک آمریکا ممنوع است زیرا نگهداری و جابجایی اسناد سری آمریکا جرم است و ما از این ماجرا نتوانستیم استفاده کنیم، از طرفی متاسفانه نسل جدید هم این ماجرا را فراموش کرده است که این از اشکالات ما است که روی این مسئله کار نکرده‌ایم.
قدیری ابیانه در ادامه سخنانش با اشاره به شباهت «قرارداد ۱۹ژوئن» با برجام عنوان کرد: بر خلاف وضعیت امروز، آن زمان در موقع امضای قرارداد ۱۹ژوئن ما در موضع قدرت قرار داشتیم ولی متأسفانه کار فردی نابلد به اسم «بهزاد نبوی» سپرده شده بود.

سفیر سابق ایران در استرالیا خاطرنشان کرد: شباهت دیگر این دو قرارداد، بی‌خوابی است؛ اینکه بنشینند و تا صبح مذاکره کنند و صبح هم هر چیزی که طرف مقابل گفت، امضاء کنند. در حالی که مذاکره نباید در حالت خواب آلودگی باشد. همچنین در مورد مذاکرات «برجام» بر عکس ایران که هیأت ایرانی سعی کرد مذاکره کنندگان تعداد نفرات محدودی باشند، غربی ها در مذاکرات تمام توان خود را وارد کرده بودند و علاوه بر تیم مذاکره کننده، ۲۰۰-۳۰۰ نفر هم در پشت تیم چند نفره هیأت امریکایی حضور داشتند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از عنوان مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» بیان کرد: این اسم، خیلی مناسب نیست، افرادی که با تاریخ آشنا نیستند چگونه بفهمند که «قرارداد ۱۹ژوئن» به چه معناست حتی برای مخاطب خارجی هم این عنوان گویا نیست اما با وجود این موارد، مستند در بررسی و روایت تاریخ کشور، خوب عمل کرده است.

قدیری ابیانه تصریح کرد: پرداختن به چنین موضوعاتی برای مردم و کشور ما بسیار خوب و مفید است تا از این طریق، مردم و مسئولان بدانند طرف مقابل چقدر فریبکار هستند و ما نباید در این مسائل ساده انگاری کنیم.

وی یادآور شد: هرکسی این مستند تاریخی را ببنید به خوبی متوجه ماجرا می‌شود اما معمولا مستند در ایران، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و به همین دلیل هم مستندسازان و فیلمساران به چنین موضوعاتی، اقبال نشان نمی‌دهند البته اگر کار خوبی ساخته شود، با استقبال و توجه مردم همراه می‌شود.

سفیر سابق ایران در مکزیک در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: سفارت امریکا تا ۱۳ آبان ۵۸ در ایران فعالیت کرده است ولی در این مدت، آنها با مقامات مختلف ایرانی ملاقات کردند و اسناد و مدارک این دیدارها که در سفارت امریکا موجود بوده و امروز در اختیار دستگاه‌های اجرایی کشور است، می‌توان با استفاده از این اسناد محرمانه، به بررسی همه گفتگوهایی که انجام شده پرداخت.

قدیری ابیانه با اشاره به چگونگی ارتباط گرفتن سازمان سیا با بنی صدر خاطرنشان کرد: درباره چنین موضوعاتی هم می‌توان با استفاده از اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی امریکا مستندهای بسیار خوبی تولید کرد که این مسئله، می‌تواند درس عبرتی برای دیگران شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: تصور اشتباهی در ایران وجود دارد ارتباط داشتن با آمریکا را موجب حل شدن مشکلات کشور عنوان می‌کند و حتی برخی اعتقاد دارند کشورهایی مثل کره جنوبی و ژاپن بخاطر ارتباط با امریکا، مشکلاتشان حل شده است در حالی که این موضوع اشتباه است و این کشورها خودشان کار و تلاش کردند تا مشکلاتشان حل شود. از طرف دیگر کشورهایی مثل پاکستان و مصر هم هستند که علی‌رغم ارتباط با امریکا، بیش از نیمی از جمعیتشان در فقر زندگی می‌کند.

سفیر سابق ایران در مکزیک تصریح کرد: این وظیفه فیلمسازان است که چنین موضوعاتی را در فیلم ها و مستندهای خود به مردم نشان بدهند و حتی باید به مشکلات کشور آمریکا هم که بسیاری از مردمش در فقر به سر می‌برند، بپردازیم.

گفتنی است مستند «قرارداد ۱۹ژوئن» روایت یک تطابق تاریخی از مذاکره ایران و امریکاست که بسیاری آن را مشابه برجام می‌دانند و علاقمندان جهت اکران این مستند می‌توانند عبارت «قرارداد ۱۹ژوئن» را به ۳۰۰۰۴۵۵۰ ارسال کنند.