قائم مقام قرارگاه خاتم‌الاوصیاء:

مستند “داد” وجدان بچه‌های انقلابی را بیدار می‌کند/ رسانه ها از پرداختن به فساد غفلت می‌کنند

سیداحمد عبودتیان گفت: مستند "داد" می تواند وجدان بچه های انقلابی و حزب الهی و مردمی را بیدار کند تا نسبت

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، سید احمد عبودتیان، قائم مقام موسسه خاتم الاوصیا درگفتگویی پیرامون مستند «داد» که در جریان اکران‌های مردمی خود با برخی حواشی و کارشکنی‌هایی هم همراه بوده است، گفت: مستند «داد» می تواند وجدان بچه های انقلابی، حزب الهی و مردمی را بیدار کند تا نسبت به نابسامانی های موجود در جامعه موضع فعال و ظلم ستیزی را داشته باشند و فقط به وظایف حاکمیت اکتفا نکنند.

وی افزود: کارکرد جدی این مستند ایجاد حس مسئولیت برای تمامی ارکان انقلابی جامعه ایران است؛ به نظر من این مستند کار بسیار تاثیرگذار و موثری بود؛ البته متاسفانه مستند «داد» همانند یک چاقوی دولبه است و این قابلیت را هم دارد تا اگر فقط بخش هایی از آن را انتخاب و پخش کنند یک بخش جدی از نظام را زیر سوال ببرد.

قائم مقام قرارگاه خاتم‌الاوصیاء ادامه داد: اصل پیکان این حرکت برعهده اصحاب رسانه خصوصا رسانه‌های جبهه انقلاب است آن هم نه از سر عناد بلکه از سر دلسوزی و برای ادای تکلیف انقلابی خود باید وارد این حوزه شوند؛ نکته دیگر مصادیقی که درمورد فساد موردنظر پیگیری می کنند باید مصادیقی باشد که نسبت جدی با آرمان های انقلاب داشته باشد.

عبودتیان اظهار داشت: باید گلوگاه هایی را که قاچاق از آنجا انجام می شود شناسایی کنیم و جریان رسانه ای انقلاب به بررسی آن بپردازد؛ البته این موضوع در شرایطی محقق می شود که ساز و کار عملی درست و اصولی مشخصی داشته باشد تا امکان سوءاستفاده را از ضد انقلاب بگیرد. به عبارتی بهتر باید بتوانیم یک ستاد مطالبه گری انقلابی را به همین منظور ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: جریان رسانه ای انقلاب باید به پیشتیبانی بدنه نیروهای انقلابی بیاید و مسئله را خاص کرده، نشان بدهد و در نهایت راه حل مناسبی را برای حل آن پیش روی ما قرار بدهد.

قائم مقام قرارگاه خاتم‌الاوصیاء با انتقاد از غفلت رسانه ها از پرداختن به موضوع فساد یادآور شد: بخش زیادی از رسانه های ما در برخورد با فساد و تبعیض‌های موجود غافل هستند و بخش دیگری از رسانه های انقلابی ما هم محافظه کار هستند که این محافظه کاری آفت و قتلگاه انقلاب است؛ درحقیقت مردم این ظلم ها را در دستگاه های مختلف می بینند و ما هم فکر می‌کنیم که به خاطر اصل انقلاب نباید آن را بیان کنیم در حالی که این موارد، واقعیت های اجتماعی امروز ماست.

عبودتیان نوع برخورد با فساد را در کشور بسیار مهم و حساس دانست و متذکر شد: این نوع برخورد با مسئله فساد در کشور درست عین ضدانقلابی‌گری است؛ انقلابی گری به این معنی است که روزبه روز شاهد اصلاح امور باشیم اما این برخورد نیز نباید لجام گسیخته باشد. به طور مثال نوع مطرح کردن مطالبات «طلبه سیرجانی» به نوعی است که نه تنها منجر به دریافت نتیجه ای برای او نمی شود بلکه زمینه سوءاستفاده را از اقدامات او فراهم کرده است.

قائم مقام قرارگاه خاتم‌الاوصیاء به نقش سینماگران درباره طرح فسادها و تبعیضهای موجود پرداخت و گفت: فیلمسازان باید توجه داشته باشند که بزرگ کردن مسئله باید به صورت واقعی و مورد نیاز باشد. همچنین باید همراه با پاسخ برای حل مسئله باشد ونسبت آن با مواضع انقلاب اسلامی روشن باشد.

عبودتیان افزود: نکته دیگر اینکه از ساخت مستند یا فیلم اینگونه برداشت نشود که این وضعیت حاصل بی تدبیری نظام است؛ در حقیقت این‌گونه پرداختن به موضوعات و به عبارتی بهتر یک طرفه به میدان رفتن در این حوزه خطرناک است.

قائم مقام قرارگاه خاتم‌الاوصیاء ادامه داد: در مورد مستند «داد» باید به این نکته اشاره کنم زمانی این مستند را تماشا می کردم اگر پنج دقیقه انتهایی آن نبود کار بسیار سیاه جلوه می کرد و هیچگونه امید و نوید به اصلاحی در آن نبود و از همه مهمتر هیچ نسبتی هم با نظام نداشت.

عبودتیان بیان داشت: مخاطبان اصلی مستند «داد» در درجه اول مسئولان و بچه های جبهه انقلاب هستند؛ آنها باید از این لاکی که در آن قرار دارند خارج شوند و در درجه دوم سایر اقشار مردم جامعه را مخاطبان این مستند بسیار خوب هستند.

وی یادآور شد: نکته مهم این است در این فضایی که بسیاری از این حوزه ها را مسکوت گذاشته ایم پرداخت بدون مقدمه به یکی از آنها احتمال دارد ما را با مشکل جدیدی روبرو کند؛ اما اینکه ما بتوانیم در کنار مسئولان، بدنه جامعه انقلابی را نسبت به این مسئله دغدغه مند کنیم و نوک پیکان را به این سمت متمایل کنیم که بچه های انقلابی اگر این مسئله را نبینید در هیچ کدام از کارهای دیگر فرهنگی خود نیز موفق نخواهید بود آن وقت است که موفقیت حاصل خواهد شد.

قائم مقام قرارگاه خاتم‌الاوصیاء زمان شناسی را یکی نقاط قوت این مستند دانست و تصریح کرد: اگر بخواهم ارزیابی خود را از موضوعی که مستند «داد» به آن پرداخته بیان کنم باید بگویم یکی از نقاط قوت این مستند زمان شناسی آن بود؛ همچنین بسیار خوب و بجا به آسیب شناسی پرداخته بود. امتیاز مهم دیگر این مستند، خوش ساخت بودن آن است. عوامل سازنده این مستند باتوجه به زمان کوتاهی که دراختیار داشتند اگر کار خوش ساختی تولید نمی کردند مخاطبان با اثری خسته کننده روبرو می شدند.

عبودتیان گفت: اگر بخواهم به کارشکنی ها و مانع تراشی های سر راه نمایش این مستند اشاره کنم باید بگویم اگر این گفتمان به گفتمان غالب در عرصه فرهنگ تبدیل شود کسی نمی تواند جلوی آن را بگیرد؛ در حقیقت اگر ما بتوانیم فضا را به این سمت بکشانیم و مطالبات بچه های جبهه انقلاب را به این سمت هدایت کنیم آن وقت موجی راه می افتد که دیگر کسی نمی تواند جلوی آن را بگیرد.

وی در پایان با اشاره به فعالیت جشنواره عمار در زمینه ارائه آثار انقلابی مثل مستند «داد» خاطر نشان کرد: در حال حاضر جشنواره مردمی فیلم عمار حرکت خوبی را در زمینه پرداختن به فسادها آغاز کرده و به حق هم پرچم داری مناسبی را انجام می دهد. به عبارت بهتر جمع های انقلابی که از افراد دلسوز انقلابی تشکیل شده خیلی بهتر می تواند این دست از فیلم سازان و مستندسازان جوان را جهت بدهد.