اکران‌کننده مردمی جشنواره عمار:

مردم پیگیر اکران ها هستند/ عمار تلنگری برای فیلمسازانی است که آثار منفی می‌سازند

زهرا فاضلی، اکران کننده شهر اندیشه گفت: شرکت اقشار مختلف مردم در اکران فیلم‌ها، باعث می‌شد تا برای اکران‌های بعدی
مردم خودشان پذیرایی و تبلیغات اکران‌ها را پیگیری می‌کردند/ عمار تلنگری برای فیلمسازانی است که آثار منفی می‌سازند

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، اکران مردمی فیلم‌ها در سراسر کشور اعم از شهرها و روستاهای دور و نزدیک و در محل‌های متنوع مثل مسجد، پایگاه بسیج، دانشگاه، مدرسه، پارک و… که توسط فعالان مردمی از اقشار مختلف صورت می‌گیرد، یکی از ویژگی‌های جشنواره عمار است.
زهرا فاضلی، یکی از اکران کنندگان مردمی جشنواره عمار در شهر جدید اندیشه استان تهران است که فیلم‌های این جشنواره را در نمازجمعه این شهر اکران‌ می‌کند.
فاضلی درباره نحوه آشنایی خود با جشنواره مرمی فیلم عمار و اکران مردمی آن اظهار داشت: از همان سال اول برگزاری جشنواره در سالگرد حماسه نه دی، در جریان آن بودم و در اکران‌ فیلم‌ها حضور داشتم.
وی ادامه داد: حدود دو سال در اکران‌های جشنواره عمار تنها محصولاتی را فکر می‌کردیم می‌تواند به اکران کمک کند، ارائه می‌کردیم و فعالیت‌های جنبی انجام می‌دادیم که بعد از آن تصمیم گرفتم خودم هم از اکران کنندگان مردمی جشنواره باشم.
این فعال فرهنگی در همین راستا اضافه کرد: با توجه به اینکه ارتباط خوبی با دبیرخانه جشنواره داشتیم، به راحتی، فیلم‌ها را برای اکران تهیه می‌کردیم و برای هر موضوعی فیلم داشتیم که این تجربه موفقی بود و برای مخاطبان هم جذاب بود.
وی تصریح کرد: شرکت اقشار مختلف مردم در اکران فیلم‌ها، باعث می‌شد تا برای اکران‌های بعدی برنامه‌ریزی کنیم و تشکری که مردم در انتها از ما می‌کردند موجب می‌شد تا با وجود داشتن مشغله‌های زیاد، اکران فیلم‌های عمار را ادامه بدهیم.
این اکران کننده مردمی در ادامه عنوان کرد: تمرکز اکران‌های ما در مصلی شهر است و به همین دلیل، از تمام مساجد، پایگاه‌های بسیج، مدارس و… برای اکران و تماشای فیلم‌ها به مصلی می‌آیند و می‌توان گفت محل ثابت اکران آثار عمار است ولی در نظر داریم با توجه به آمادگی افراد دیگر، محل‌های اکران‌های عمار را بیشتر کنیم.
فاضلی در همین باره توضیح داد: یکی از اکران‌هایی که تجربه خوبی بود، مربوط به برنامه اردوی مسجد محل بود که طی آن حدود ۱۰۰۰ دانش‌آموز در مصلی نماز جمعه، فیلم‌های عمار را تماشا کردند به این صورت که هر بار، تعدادی از دانش‌آموزان مدارس مختلف را به مصلی می‌آوردیم و در کنار برنامه‌های دیگری که برایشان داشتیم، فیلم‌های جشنواره را هم برای آنها اکران می‌کردیم.
این فعال فرهنگی با بیان اینکه فیلم‌های عمار در جایی پخش نشده بودند، تاکید کرد: فیلم کوتاه «علمک» و «کرایه‌ها آماده» از جمله فیلم‌هایی بودند که در این اردو برای دانش‌آموزان اکران کردیم که برایشان جذاب بود به صورتی که خیلی از آنها در خاطره‌نویسی اردو، اکران فیلم را به عنوان یکی از بخش‌های خوب اردو نوشته بودند، علاوه بر این موارد، ما هم حرف‌ها و پیام‌های خودمان را در قالب فیلم به بچه‌ها انتقال می‌دادیم.
فاضلی با اشاره به اکران فیلم «هنگامه» به عنوان اولین اثر داستانی درباره مدافعان حرم، خاطرنشان کرد: معمولا برای انجام فعالیت‌های فرهنگی، مردم به صورت خودجوش به ما کمک می‌کنند.
وی ادامه داد: در اکران فیلم «هنگامه» هم با توجه به این که هزینه حاصل از بلیط‌فروشی آن، صرف ساخت آثار دیگری از این نوع می‌شود، بسیاری از مردم، چند برابر مبلغ درج شده روی بلیط را می‌پرداختند چرا که آن را به نوعی باقیات و ‌الصالحات می‌دانستند.
این اکران کننده مردمی در همین باره تصریح کرد: یکی از اتفاقات جالب در موقع اکران فیلم «هنگامه» این بود که مردم هنگام خرید بلیط، دعا و صلوات برای سلامتی مدافعان حرم و رزمندگان اسلام می‌فرستادند.
این فعال فرهنگی درباره اتفاقات اکران‌های خود توضیح داد: در برخی اکران‌های عمار، خود مردم برای فیلم‌ها، تبلیغ می‌کردند و حتی خودشان پذیرایی و شیرینی برای مراسم اکران می‌آوردند که چنین اتفاقاتی، مشوقی برای ما بود تا اکران‌ها را ادامه بدهیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تقدیر از عوامل جشنواره عمار اظهار داشت: متاسفانه سینمای کشورمان به جز در برخی از فیلمهای دفاع مقدسی، هم‌تراز انقلاب اسلامی حرکت نکرده است و جای آثار خوب و ارزشی در سینما خالی است.
فاضلی ادامه داد: در چنین شرایطی، جشنواره عمار وارد شده است که در حال حاضر نهال تازه‌ای است که می‌تواند به درخت تنومندی شود البته در حال حاضر هم آثار خوبی در عمار ارائه می‌شود.
وی با انتقاد از کارگردانانی که تنها فیلم‌هایی تلخ و منفی می‌سازند، گفت: چنین فیلمسازانی در پاسخ به انتقادها می‌گویند واقعیت‌های جامعه را نشان می‌دهند در حالی که واقعیت‌هایی مثل شهدا، مدافعان حرم و بسیاری مسائل دیگر وجود دارد که علاوه بر امیدبخشی و مثبت بودن، مردم هم خواهان پرداخته شدن به آنها هستند.
این فعال فرهنگی در ادامه سخنانش بیان کرد: جشنواره عمار، تلنگری برای کسانی است که می‌خواهند برای مردم، فیلم بسازند اما تنها به وجوه منفی می‌پردازند.
فاضلی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امروز، جشنواره عمار در جامعه، شناخته شده است، شرایطی فراهم شود که در کنار اکران فیلم‌ها، مردم هم بتوانند آثار جشنواره را تهیه کنند و به طور مثال، خانواده‌ها بتوانند آثار ارزشی عمار را برای فرزندانشان تهیه کنند.

گفتنی است از اوایل آبان ماه، با ارسال اولین سری از مجموعه فیلم‌های اکران مردمی هفتمین جشنواره عمار، حدود دو ماه قبل از برگزاری رسمی دوره آتی این رویداد سینمایی- هنری، نمایش فیلم‌ها در نقاط مختلف کشور آغاز شده است و علاقمندان نیز می‌توانند با مراجعه به وبسایت جشنواره به نشانی ammarfilm.ir نسبت به ثبت‌نام جهت اکران فیلم‌ها اقدام کنند.