لغو اکران مستند «داد» در اصفهان به دستور دادستانی/اکران کنندگان اصفهان: ناراحت اما مطیع قوانینیم

اکران مستند «داد» در مراسم اختتامیه اکران های عمار اصفهان با دستور دادستانی لغو شد.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، هفته فیلم انقلاب اسلامی از سوی کمیته فرهنگ رسانه و خانه انقلاب اسلامی با محوریت نمایش و تحلیل فیلم‌های برگزیده گفتمان انقلاب اسلامی از سه‌شنبه پنجم بهمن ماه در کتابخانه مرکزی اصفهان با حضور کارشناسان و منتقدان سینما به مدت هفت شب آغاز شد.

در این یک هفته پیشرفت‌های علمی و صنعت هسته‌ای، نقد نظام آموزشی، آسیب شناسی سینمای ارزشی، استقلال و سیاست خارجی، بصیرت تاریخی و نفوذ و عدالت اجتماعی و مستضعفین و جریانات سیاسی و اقتصادی به صورت فیلم‌های داستانی یا مستند نمایش داده شدند.

این برنامه‌ها با نمایش فیلم داستانی «ترمینال غرب» آغاز شده و قرار بود شب گذشته با مستند «داد» پایان یابد؛ اما زمانی که علاقمندان برای دیدن مستند داد به کتابخانه مرکزی رفتند متوجه لغو اکران این مستند شدند که دلیل آن هم حکم دادگستری بوده است، این در حالی است که برگزاری این برنامه و اکران فیلم‌ها با مجوز فرهنگ و ارشاد و کسب مجوزهای لازم صورت گرفته بود.

رحیمی: مجوزهای لازم برای اکران «داد» گرفته شده بود

به گفته رسانه های محلی غلامرضا رحیمی دبیر کمیته فرهنگ رسانه شهرداری اصفهان در حاشیه اختتامیه هفته فیلم انقلاب اسلامی با اشاره به لغو مجوز اکران مستند «داد» گفت: ظهر روز گذشته (دوشنبه) نامه‌ای به ما رسید مبنی بر اینکه مجوز اکران فیلم لغو شده است و ما هم طبق قوانین تصمیم گرفتیم فیلم را پخش نکنیم هرچند تا ساعت ۶ عصر که ساعت شروع برنامه بود هم پیگیری‌هایی انجام دادیم اما به نتیجه نرسید.

وی افزود: این فیلم در جشنواره فیلم عمار در تهران پخش و کلاً این پک فیلم ارائه شده در هفته فیلم انقلاب اسلامی مجوز از وزارت ارشاد اسلامی دارد اما به هر حال شاید اصفهان محدودیت‌های خاص خود را داشته است.

حجت الاسلام آقاجان: چرا حوزه‌های علمیه درباره اشرافی گری سکوت کردند

بر اساس این گزارش، در مراسم اختتامیه هفته فیلم انقلاب مستند «فرشته‌ها هنوز در راه‌اند» ساخته «سید مجتبی خیام‌الحسینی» که پیرامون مرحوم «عبدالله والی» و خدمات وی در بشاگرد است نمایش داده شد و پس از پخش آن حجت‌الاسلام «مهدی آقاجان» ضمن تبریک آغاز دهه فجر گفت: ظاهراً اشرافی‌گری آن قدر نهادینه شده که جلسه مستند مستضعفین در یک کاخی مثل کتابخانه مرکزی برگزار می‌شود و در مسجد برگزار نمی‌شود.

وی افزود: وقتی مساجد زیر پای انقلاب را خالی کنند به سراغ کجا برویم که از ما استقبال کنند؛ من خیلی وقت است انگیزه‌ای برای سخنرانی دینی ندارم چرا که هر مقدار منبر می‌روم و با اشرافی‌گری مخالفت می‌کنم فردایش خبر دزدی میلیاردی در کشور از طرف مسئولان را می‌شنویم.

آقاجان ادامه داد: صوم و صلات اگر درست در حوزه درس داده شود انقلاب را جهانی می‌کند؛ کدام عبارت از نماز است که استکبار ستیزانه نباشد، روح نماز و روزه تماماً مبارزه با ظلم و استکبار و اشرافی‌گری است.

وی با اشاره به صحبت‌های رهبر انقلاب در این زمینه خاطرنشان کرد: ایشان فرمودند اگر ۲۰ سال حوزه‌ها درس را تعطیل کنند و به قرآن کریم برگردند مشکلات حل می‌شود، آخوند اگر در کار مبارزه و جهاد نباشد چه سودی دارد.

آقاجان اضافه کرد: از دستگاه قضایی نامه زدند که فیلم «داد» پخش نشود یکی از معارف انقلاب اسلام قانون گرایی است و الآن که از طرف قوه قضائیه نامه می‌آید باید بدون گلایه به این دستور عمل شود چرا که برای دستوری که صادر شده حتماً دلیلی وجود داشته اما نباید این را فراموش کرد که نقد درون گفنمانی نیاز جامعه است.

وی با اشاره به نقش استکبار ستیزی و مقابله با اشرافی گری انبیا تصریح کرد: نقش مسجد و روحانیت در انقلاب اسلامی چیست، انبیا در کار مبارزه با اشرافی گری و قطب‌های ثروتی مثل قارون ایستادگی می‌کردند اما چرا حوزه‌های علمیه تا الآن در این رابطه سکوت کردند مگر استکبار ستیزی جزو کار روحانیت نیست؛ در کربلا هم همین‌طور بود فقیه نشسته بود فقهش را می‌گفت و مفسر به تفسیر مشغول بود در حالی که در همین زمان سیدالشهدا(ع) را در کربلا شهید می‌کردند.

این فعال فرهنگی با اشاره به قضیه فدک گفت: اگر فاطمه زهرا(س) هم مثل ما زندگی می‌کرد، بیش از ۱۸ سال زندگی می‌کرد اما چون در صف اول انقلاب ایستاده بود شهید شد؛ فدک از جنس حقوق‌های نجومی بود و فاطمه زهرا(س) در مقابلش ایستاد و شهید شد اما در تاریخ فرهنگ مبارزه با استکبار ستیزی را به همگان آموخت.

آقاجان در پایان اظهار کرد: جای مسؤولان در این شب‌هایی ‌که در مورد انقلاب اسلامی صحبت می‌شود خالی است مگر چه کاری مهم‌تر از انقلاب اسلامی دارند که در این جلسات غایب هستند.



شهبازی: مردم اگر ببینند بخشی از حکومت با آرمان‌های انقلاب فاصله دارد حق امر به معروف دارند

محمدصادق شهبازی دبیر سابق جنبش عدالت‌خواه دانشجویی نیز در شب آخر هفته فیلم انقلاب اسلامی که هم‌زمان با اختتامیه آن بود از طریق ارتباط تصویری برای حضار سخنرانی کرد و گفت: انقلاب‌ها با سر و صدا آغاز می‌شوند، زمانی که انقلاب‌ها دچار آفت می‌شوند زمانی است که این سر و صداها بخوابد و مردم در مقابل ظلم‌ها ساکت بمانند.

دبیر سابق جنبش عدالت‌خواه دانشجویی تصریح کرد: حکومت وقتی باقی می‌ماند که مردم را برای خود نگه دارد و مردم احساس کنند حکومت به دنبال حل مسائل آن‌ها است، در این شرایط حکومت دیگر در خطر نیست چرا که مردم می‌بینند بین خود و حکومتشان فاصله نیفتاده است.

وی تأکید کرد: مردم اگر ببینند بخشی از حکومت با آرمان‌های انقلاب فاصله می‌گیرد حق دارند امر به معروف و نهی از منکر کنند و فریاد دادخواهی مظلومان را سر دهند چرا که اگر این کار را نکنند خود نیز شریک جرم هستند، به این دلیل که می‌توانستند با اعتراض یک معضل را حل کنند اما این کار را نکردند.

شهبازی بیان کرد: ضد انقلاب دنبال سیاه‌نمایی انقلاب است و اگر ما ساز و کاری را فراهم نکنیم که مردم و مستضعفان نسبت به ضعف‌ها و ظلم بتوانند امر به معروف و نهی از منکر کنند دچار مشکل می‌شویم؛ این ما هستیم که باید حمایت کنیم تا همین مردم مؤمن متدین مشکلات سیستم را گوشزد کنند تا حل شود چرا که این مشکلات ربطی به ذات انقلاب ندارند.

وی با اشاره به ممانعت از اکران مستند «داد» گفت: عدم اکران مستند داد و مخالفت با پخش آن در اصفهان اتفاق خوبی نبود، جای تعجب دارد با وجود پخش آن در تهران و مجوزهایی که دارد، از پخش آن در هفته فیلم انقلاب در اصفهان جلوگیری شد.