لحظه افطار، به صرف فیلم‌های انقلابی

در شب‌های دل‌نشین و معنوی ماه مبارک رمضان و در کنار سفره افطار فیلم‌های ویژه ماه مبارک رمضان به صورت مردمی از جشنواره عمار اکران می‌شوند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» و به نقل از فارس، جشنواره مردمی فیلم «عمار» هر سال در ایام بزرگداشت حماسه مردمی «نه دی» برگزار می‌شود و در آن برترین آثار سینمای انقلاب معرفی و تقدیر می‌شوند.

*مروری بر جشنواره فیلم «عمار»

اکران مردمی این جشنواره تلاشی داوطلبانه برای نمایش آثار سینمای انقلاب است که با توجه به هویت مردمی آن فرد در هر مکان، زمان و با هر وسیله نمایشی که در اختیار دارد، فیلم‌هایی مناسب با طیف مخاطبانش را اکران می‌کند.

ماه مبارک رمضان یکی از ماه‌های قمری و مهم برای ایرانیان و شیعیان است، جشنواره فیلم عمار هم با توجه به مناسبت‌های مختلف فیلم‌های خود را به روش‌های مختلف اکران می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به اکران فیلم‌ها در ماه‌هایی همچون ماه مبارک رمضان،محرم، ایام دهه فجر و ایام نوروز اشاره کرد.

اکران فیلم‌های جشنواره عمار در هر زمان در سال اخیر با استقبال فراوان مردم رو به رو بوده است چرا که این جشنواره با داشتن موضوعات مختلف و جذاب مردم را به سمت خود جذب کرده است.

*اکران فیلم‌ها در زمان افطار، تمرکز فعالان فرهنگی

رسول احمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص اکران‌های مردمی فیلم‌های جشنواره عمار در شب‌های ماه مبارک رمضان اظهار کرد: تعدادی از فیلم‌های جشنواره عمار در شب‌های ماه مبارک رمضان به صورت مردمی اکران می‌شوند.

وی افزود: این فیلم‌ها متناسب با ایام ماه مبارک رمضان هستند که از بین همه فیلم‌های جشنواره عمار انتخاب شده‌اند و در اختیار اکران کنندگان قرار داده می‌شود تا آن‌ها در مساجد، محافل، منازل و در کنار سفره‌های افطار اکران کنند.

مسؤول اکران‌های مردمی جشنواره عمار در اصفهان تصریح کرد: در سال جاری بیشتر تمرکز به روی اکران‌های مسجدی و سر سفره‌های افطار بوده است که تا به حال با استقبال خوبی از مردم رو به رو بوده‌ایم.

وی تأکید کرد: همزمان با آغاز اکران فیلم‌های عمار ویژه ماه مبارک رمضان، این اکران‌ها در نقاط مختلف شهر اصفهان هم آغاز شده‌اند.

*ماه رمضان فرصتی برای اکران فیلم‌های با طعم خدا

احمدی ادامه داد: ماه مبارک رمضان فرصتی برای اکران فیلم‌هایی است که ما را بیشتر به یاد خدا می‌اندازند در همین راستا تصمیم به اکران‌های مردمی فیلم‌های متناسب با ماه مبارک رمضان گرفته شد.

وی بیان کرد: هم‌چنین نیمه دوم ماه رمضان فیلم‌هایی با موضوع اقتصاد مقاومتی با عنوان فرزندان رمضان به مجموعه فیلم‌های ماه مبارک اضافه و در نهایت اکران خواهند شد.

مسؤول اکران‌های مردمی جشنواره عمار در اصفهان خاطرنشان کرد: همچنین برای مناسبت‌های رحلت حضرت امام خمینی (ره)، میلاد امام حسن مجتبی (ع)، شب‌های قدر و روز قدس هم فیلم‌هایی متناسب با این ایام در اختیار اکران کننده‌ها قرار می‌گیرد.

*فیلم‌های خدایی را در آغوش خانواده در رمضان اکران کنید

وی در پایان ابراز کرد: افرادی که تمایل و علاقه به اکران این آثار دارند، عبارت «ثبت‌نام» را به سامانه ۳۰۰۰۴۵۵۰ ارسال کنند یا به سایت ekran.ammarfilm.ir مراجعه کنند.

به گزارش فارس بنا بر اعلام مسؤولان اکران فیلم‌های جشنواره عمار، این مجموعه فیلم‌های منتخب شامل آثار منتخب مستند و داستانی ادوار مختلف این جشنواره هستند و فیلم‌هایی مانند «تیهو»، «مُحرم ملکوت»، «راننده»، «تکلیف» و غیره از جمله آثار مجموعه فیلم‌های منتخب هستند.

«تیهو» به کارگردانی سید صدرالدین فردوسی، از آثار هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار است که جزء نامزدهای دریافت فانوس این جشنواره در بخش داستانی هم بوده است، «تیهو»، اثری کوتاه درباره‌ «امر به معروف و نهی از منکر» است و تردیدها و کشمکش‌های درونیِ جوانی را روایت می‌کند که در ماه رمضان با یک فرد روزه‌خوار مواجه می‌شود.

*معرفی برخی از فیلم‌های جشنواره عمار که در رمضان اکران می‌شوند

«صف»، فیلم کوتاهی به کارگردانی اسماعیل عظیمی، اثر بعدی این مجموعه فیلم مناسبتی است که با الهام از یک حدیث، اهمیت نماز جماعت را تصویر می‌کند.

«مُحرم ملکوت» مستندی ۳۰ دقیقه‌ای درباره مرحوم آیت‌الله خوشوقت، از علمای بزرگ است و نحوه رفتار و ارتباط او را با مردم روایت کرده است، این مستند به تهیه‌کنندگی موسسه نجوای زلال هنر ساخته شده است.

مستند «کوچه مقدس»، دیگر اثر مجموعه فیلم‌های جشنواره عمار برای اکران در ماه رمضان است، این مستند به کارگردانی سید جمال عود سیمین داستان زندگی حاج آقا مقدس و ارادت مردم محله نسبت به او را در یکی از محله‌ای تهران نو روایت می‌کند؛ «کوچه مقدس»، برگزیده سومین دوره این جشنواره نیز است.

اثر بعدی مجموعه فیلم مناسبتی جشنواره عمار، فیلم داستانی «عشق علیه‌السلام» به کارگردانی نریمان خلیلی و تهیه‌کنندگی دفتر امام جمعه ملکشاهی ایلام است، داستان این فیلم درباره طلبه جوانی است که به همراه همسرش در منطقه عشایری مرز زندگی می‌کنند.

*«عشق، عادت و…» فیلم کوتاهی ویژه اهمیت نماز

مستند ۲۰ دقیقه‌ای «آنچه به این خانه رواست» به کارگردانی تورج کلانتری، اثر دیگر مجموعه فیلم جشنواره عمار برای اکران ماه رمضان است، این مستند، داستان جوانان محله مشیریه است که با فعالیت‌های خود، تحولاتی بزرگ در محله‌ ایجاد کردند.

«عشق، عادت…»، فیلم کوتاه داستانی به کارگردانی محمدرضا شهیری، یکی دیگر از آثار جشنواره عمار برای نمایش در ماه رمضان است که اهمیت توجه و اخلاص در نماز را روایت می‌کند.

فیلم داستانی «تکلیف» به کارگردانی رضا شرفی، دیگر اثر این مجموعه است، این فیلم کوتاه، داستان دختربچه‌ای را روایت می‌کند که تازه به سن تکلیف رسیده و در اتوبوس بین شهری با پدرش در حال مسافرت است و از طرف دیگر، نمازش در حال قضا شدن است.

*مستند «فصل سیب» مستندی از تأثیر یک روحانی در محله‌‌ای از تهران

«راننده»، دیگر اثر داستانی جشنواره عمار برای اکران در ماه مبارک رمضان است، این فیلم داستانی ۱۵ دقیقه‌ای به کارگردانی سید سجاد قافله‌باشی، داستان راننده‌‌ای است که مسافرانش راز دلشان را با او مطرح می‌کنند.

«فصل سیب»، مستندی ۲۵ دقیقه‌ای به کارگردانی امیر مهریزدان درباره امام جماعت مسجد صاحب‌الزمان محله افسریه تهران است که با فعالیت گسترده خود تأثیر قابل توجهی در محل و نمازگزاران گذاشته است.

فیلم کوتاه «با جماعت»، اثر بعدی فیلم‌های مناسبتی عمار است، این اثر ۵ دقیقه‌ای به کارگردانی هادی نادری به اهمیت نماز جماعت می‌پردازد.

«کیف»، مستندی کوتاه به کارگردانی هادی بهرامیان است که با الهام از حدیثی نبوی تولید شده است و به لزوم توجه به اقامه نماز اول وقت اشاره می‌کند.

*«اخراجی‌ها ۴» به جشنواره عمار رسید

مستند «صالح‌آباد»، اثری ۱۵ دقیقه‌ای به کارگردانی مسعود کارگر و امین قره سُفلو است که به مشکلات یکی از محلات تهران می‌پردازد که باعث مهاجرت برخی از خانواده‌های این محله شده است، این مستند، فانوس پنجمین جشنواره عمار را در کارنامه خود دارد.

«اخراجی‌ها ۴» مستندی ۲۰ دقیقه‌ای به کارگردانی محمدتقی رحمتی است داستان یک روحانی را روایت می‌کند که پس از آشنایی با کمپ ترک اعتیاد، به معتادان کمک می‌کند در جهت برگشت به مسیر زندگی دینی گام بردارند.

فیلم‌های جشنواره عمار موضوعات متنوعی مانند ابعاد گفته نشده‌ تاریخ معاصر، بیداری اسلامی و جهانی، مشکلات و معضلات مردم، اقتصاد مقاومتی و تولید ملی، سبک زندگی، حجاب، دفاع مقدس، انتخابات، مفاسد اقتصادی و اداری، خانواده، جوانان، فتنه سال ۸۸، جنگ نرم، نماز جمعه و غیره را شامل می‌شود.

قالب فیلم‌های جشنواره عمار دسته‌های زیادی را شامل می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به مستند، داستانی، انیمیشن، نماهنگ، موشن‌گرافیک، پاورپوینت و فیلم‌های مردمی اشاره کرد که معمولاً این فیلم‌ها در قالب مدت‌زمان ۱ تا ۹۰ دقیقه‌ای هستند.

*ثبت لحظات خوش در کنار افطار با اکران فیلم‌های جشنواره عمار

با وجود تمام مشکلات و کمبود امکانات برای اکران فیلم‌های جشنواره عمار، فعالان فرهنگی تصمیم گرفته‌اند تا فیلم‌های این جشنواره را در فرصت‌های خوبی مانند ماه مبارک رمضان اکران کنند.

هرساله فیلم‌های بسیاری در شب‌های ماه مبارک رمضان توسط تلویزیون پخش می‌شود اما در این چند ساله اخیر از میزان تماشاگران این سریال‌های تلویزیونی در ماه مبارک رمضان مخصوصاً در سال ۹۶ بسیار کم شده است.

علاقه‌مندان به فیلم و سریال می‌توانند در شب‌های ماه مبارک رمضان در کنار سفره افطار و محفل گرم خانواده فیلم‌های جشنواره مردمی عمار را تماشا و لحظات خوبی را برای خود و خانواده‌شان ثبت کنند.