سازنده بازی رایانه‌ای«شکارچی»:

قهرمانانمان را با بازی‌‌ رایانه‌ای معرفی می‌کنیم/ بازی‌سازان گمنام با جشنواره عمار شناخته می‌شوند

حمید جندقی گفت: جشنواره بازی عمار می‌تواند باعث شناخته شدن بازی‌سازان گمنام و ترغیب مردم و سرمایه‌گذاران برای توجه
حمید جندقی- جشنواره مردمی بازی عمار

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، حمید جندقی، مسئول مرکز ساخت بازی‌های رایانه‌ای نیروی هوایی ارتش که با بازی اندرویدی «شکارچی» در اولین جشنواره مردمی بازی‌ عمار حضور دارد، در گفت‌وگو با «فارس» درباره هدف این مرکز گفت: هدف اولیه تاسیس این مرکز معرفی فعالیت‌های نیروی هوایی ارتش از اولین روزهای انقلاب مثل بیعت تاریخی با امام خمینی(ره)، حضور در دفاع مقدس، دستگیری عبدالمالک ریگی و… است.

 

وی ادامه داد: در همین راستا، بازی اندرویدی «شکارچی» در قالب یکی از سبک‌های پرمخاطب بازی به عنوان اولین محصول مرکز با موضوع مبارزه با تروریسم عرضه شده است.

 

جندقی درباره ورود ارتش به حوزه بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: ساخت این گونه بازی‌ها، چند سالی است که در مجموعه نیروی هوایی مطرح شده اما چندان فرصت آن ایجاد نشده بود که به صورت جدی به این عرصه ورود کنیم.

 

این بازی‌ساز افزود: با توجه به تاکیدات رهبری درباره استفاده از توان، تخصص و مهارت سربازان، به این نتیجه رسیدیم که از تخصص پرسنل نیروی هوایی و سربازانی که در زمینه‌های مختلف بازی‌سازی، تجربه دارند، استفاده کنیم.

 

جندقی تصریح کرد: نگاه مسئولان ارتش به موضوع بازی رایانه‌ای، بیشتر از زاویه فرهنگی مثل معرفی قهرمانان نیروی هوایی است که ظرفیت غنی داریم و حمایت خوبی هم صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: بازی «حمله به اچ۳» مربوط به عملیات بزرگ H3 را در دست تولید داریم که تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: در حوزه بازی‌های رایانه‌ای در دنیا، علاوه بر تولید بازی، محصولات جنبی آن مثل فیلم، انیمیشن، اسباب‌بازی و… را هم عرضه می‌کنند اما تاکنون، این شرایط برای ما فراهم نشده است.

 

جندقی درباره فعالیت نیروهای نظامی در حوزه بازی رایانه‌ای عنوان کرد: برخی ارتش‌های دنیا، از جمله امریکا(پننتاگون) اقدام به سفارش تولید بازی می‌کنند اما همه این بازی‌ها لزوما، منتشر نمی‌شوند بلکه برخی از آنها جنبه آموزشی دارند.

 

وی ادامه داد: بازی‌های رایانه‌ای، کارکردهای مختلفی دارند و علاوه بر جنبه سرگرمی، جنبه‌های آموزشی برای کودکان تا آموزش‌های حرفه‌ای برای نظامیان هم دارند.

 

این فعال بازی‌های رایانه‌ای افزود: این نوع بازی‌ها، سن ورود کودکان به اجتماع را کاهش داده‌اند که متاسفانه در کشور ما چندان به موضوع بازی‌های رایانه‌ای توجه نشده است اما یکی از بهترین ثمرات ورود جشنواره عمار به این حوزه، می‌تواند روشن شدن اهمیت بازی رایانه‌ای برای مردم باشد.

 

جندقی بیان کرد: علاوه بر خانواده‌ها، موضوع بازی‌ رایانه‌ای برای بسیاری از مسئولان ما هم هنوز شناخته شده نیست و امروز، مخاطبان زیادی با بازی‌هایی سرگرم می‌شوند که نمی‌دانند با چه اهدافی ساخته شده‌اند.

 

جندقی اظهار داشت: بازی‌های رایانه‌ای در دنیا به عنوان یک صنعت اشتغال‌زا و عامل رشد تکنولوژی شناخته می‌شوند به طور مثال، در امریکا، با وجود افت رشد اقتصاد، صنعت بازی با رشد و سود آوری مواجه بوده است.

 

وی افزود: بازی‌ در کشور ما هم سهم خوبی از گردش مالی دارد اما سهم بازی‌های داخلی از این موضوع کم است.

 

این فعال بازی‌های رایانه‌ای خاطرنشان کرد: بازی‌های رایانه‌ای علاوه بر اثرگذاری اقتصادی، می‌توانند به رشد دیگر حوزه‌ها و صنایع مثل گرافیک هم کمک کنند که ما در این زمینه، چندان موفق نبوده‌ایم.

 

این بازی‌ساز بیان کرد: از جمله مشکلات تولید بازی در ایران، پشتیبانی مالی است و به دلیل نبود قانون کپی‌رایت، بازی‌های خارجی در کشور ما با قیمت خیلی ارزان در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.

 

جندقی تصریح کرد: بحث حمایت و سرمایه‌گذاری یکی دیگر از مشکلات این حوزه است و به دلیل عدم اطمینان از برگشت سرمایه، سرمایه‌گذاری مناسبی نداریم.

 

این فعال بازی‌های رایانه‌ای در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: محتوای غنی به لحاظ فرهنگی و تاریخی داریم اما تاکنون نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم و در حال حاضر، بازی‌های خارجی در بازار غلبه دارند و حتی بیشتر بازی‌های تولیدی ما هم وام گرفته از محصولات خارجی است.

 

وی تاکید کرد: مهندسی افکار عمومی از طریق بازی‌ها یک مسأله انکار نشدنی است و برخی از بازی‌ها در کنار سرگرمی به دنبال تاثیرگذاری بر مخاطب هستند و برای جهت‌دهی به افکار عمومی، محصولات دیگری مثل فیلم، اسباب‌بازی و… هم از این نوع بازی‌ها عرضه می‌شوند.

 

این بازی‌ساز ادامه داد: به طور مثال، در بازی پرندگان خشمگین، برای ادامه بازی، مخاطب باید مسجدی را تخریب کند که این موارد، زمینه‌ساز مدیریت افکار عمومی است، به ویژه آن‌که کودکان و نوجوانان، غالب مخاطبان این بازی‌ها هستند.

 

جندقی اضافه کرد: در حال حاضر بیشتر تولیدات بازی‌سازان، با توجه به بازار و برای جبران هزینه‌هایشان است و جای خالی برخی موضوعات مثل تاریخ ایران و انقلاب، دفاع مقدس، حوادث منطقه و… احساس می‌شود و معتقدم ورود جشنواره عمار به عرصه بازی‌های رایانه‌ای به همین دلیل بوده است.

 

این فعال بازی‌های رایانه‌ای اظهار داشت: ورود جشنواره عمار به این حوزه، اتفاق خوبی است که نشان می‌دهد این جشنواره متوجه اهمیت بازی‌های رایانه‌ای شده است به خصوص آن که این بازی‌ها از نظر تاثیرگذاری در حال پشت‌سر گذاشتن رسانه‌های مثل سینما و تلویزیون هستند.

 

وی تصریح کرد: حضور جشنواره عمار می‌تواند باعث توجه به تولید بازی‌هایی با موضوعات بومی منجر شود که تاکنون چندان پرداخته نشده است و می‌تواند باعث معرفی و استقبال مردم از این نوع بازی‌ها شود.

 

جندقی در پایان بیان کرد: امیدوار هستم جشنواره بازی عمار، هم به شناخته شدن بازی‌سازان گمنام و هم توجه مردم و سرمایه‌گذاران به این عرصه منجر شود چرا که این صنعت، پرسودترین صنعت در تولید محصولات فرهنگی در دنیا است.