برگزیده جشنواره عمار:

«فیلم ما»، فرصت بیان حرف‌های بزرگ با امکانات کم است/ فیلمسازی برای مادران غزه‌ای با هندی‌کم

کارگردان فیلم کوتاه «مادرانه» گفت: «فیلم ما»، امکانی فراهم می‌کند که جوانان به ویژه شهرستانی‌ها که امکانات کمتری هم
مادرانه

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، فاخته جلایرنژاد، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ادبیات فارسی و اهل اراک که با فیلم «مادرانه» فانوس پنجمین جشنواره عمار را در بخش «فیلم ما» از آن خود کرده است، درباره علاقه‌اش به فیلمسازی گفت: از سال ۱۳۸۰ عکاسی را شروع کردم و وقتی دیدم برخی حرف‌ها برخلاف عکس از طریق فیلم می‌توان راحت‌تر بیان کرد، فیلم‌سازی را با ساخت مستند «آدم به هوش می‌آید» شروع کردم.

این فیلمساز مردمی ادامه داد: به کمک فیلم می‌توانم حرف‌های بیشتری را بیان کنم چرا که عنصرحرکت در فیلم به عنوان یک عامل تأثیرگذاری، در عکاسی وجود ندارد.

جلایرنژاد در بخش دیگری از سخنانش پیرامون ارتباط فیلمسازی با عکاسی و رشته تحصیلی‌اش تصریح کرد: با توجه به این‌که نوع نگاه در فیلمسازی مهم است، یک فیلمساز هم باید عکاس باشد و در کنار آن هم باید از ادبیات که در نحوه بیان یک فیلمساز تأثیرگذار است، استفاده کند.

وی درباره فیلم کوتاه «مادرانه» که در بخش «فیلم ما» جشنواره عمار حضور داشت، بیان کرد: در زمان درگیری‌های غزه وقتی تصاویر کودکان غزه و مادران آنها را از تلویزیون می‌دیدم، احساس کردم به عنوان مادری که در کشوری با امنیت زندگی می‌کنم، می‌توانم همدردی خود را با مادران غزه بیان کنم و «مادرانه» را در منزل و با دوربین هندی‌کم(handycam) و کمک همسرم ساختم.

جلایرنژاد با بیان اینکه جشنواره عمار با بخش «فیلم ما» امکان ارائه فیلمش را فراهم کرد، اظهار داشت: به کمک جشنواره عمار، فیلم «مادرانه» در شهرها و روستاهای مختلف پخش شد و این اکران‌های مردمی، اتفاقی جالب و قابل توجه است.

وی ادامه داد: جشنواره عمار، برای جوانان و مخصوصا جوانان شهرستان‌ها که به نسبت جوانان تهرانی قدرت بیان هنری و امکانات کمتری دارند، این امکان را فراهم می‌کند تا با حداقل امکانات فیلم بسازند و حرف‌هایشان را از این طریق بیان کنند.

وی با بیان این‌که از طریق فراخوان جشنواره و فیلم‌های ادوار قبلی با جشنواره عمار و «فیلم ما» آشنا شده است، افزود: با توجه به این‌که در این دوران، اندیشه و اثرگذاری بر اندیشه‌ها مهم‌تر از ابزار است، در بخش «فیلم ما» این امکان فراهم می‌شود که با امکانات اندک مانند تلفن همراه بتوان حرف‌های بزرگ و اندیشه‌های تأثیرگذار را بیان کرد و این از اهداف جذاب این بخش از جشنواره است.

وی در پایان با ابراز تشکر از دست‌اندرکاران جشنواره عمار خاطرنشان کرد: عوامل این جشنواره خالصانه کار می‌کنند و همین اخلاص موجب موفقیت جشنواره عمار شده به صورتی که از نظر فیلمسازان جوان، جشنواره‌ای جذاب و هنری است.