عماریون دست به کار شدند/ نمایش پرچم‌های برافراشته در فضای مجازی به عشق حاج قاسم و ابومهدی

امسال آثاری در جشنواره عمار به نمایش در می‌آیند که هر کدام به نوعی رنگ و بوی سردار دل‌ها را دارند.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جشنواره عمار در حال برگزاری است و بسیاری از مستند دوستان، همراه این رویداد هنری هستند. رویدادی که تا چند وقت پیش بحث برگزار نشدن آن مطرح بود، حالا با مخاطبان فراوانی که در فضای مجازی دارد، به کار خود ادامه می‌دهد. در ادامه این گزارش دبیر اجرایی جشنواره عمار از جزئیات و کیفیت برگزاری این رویداد هنری گفته است. علاوه بر آن، دو تن از مستند سازان که آثارشان درباره رشادت‌های حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس است و در جشنواره حضور دارند، درباره مستند‌های خود توضیحاتی ارائه کرده اند.

امین سردار آبادی دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره فیلم عمار درباره جشنواره امسال گفت: یکی از چالش‌های جدی جشنواره عمار امسال مطابقت آن با شرایط کرونایی بود. برخلاف پیش‌بینی‌ها، ۲۴۰۰ اثر در بخش‌های مختلف داستانی، مستند، موشن گرافیک، انیمیشن و تلویزیونی به دبیرخانه ارسال شد. این استقبال خوب، آن هم در دوران شیوع کرونا غافلگیرکننده بود. امسال سعی کردیم تمام بخش‌های جشنواره را به صورت آنلاین و برخط برگزار کنیم. به همین دلیل اکران فیلم‌ها از سینما فلسطین به سامانه اینترنتی جشنواره منتقل شد. مخاطبان آثار علاوه بر تماشای فیلم می‌توانند نظرات خود را درباره هر اثر ثبت کنند.

دبیر اجرایی جشنواره عمار

وی افزود: سعی کردیم شرایطی فراهم کنیم که سازندگان آثار با مخاطبان خود پس از هر نوبت اکران گفت و گو کنند. این شرایط در سامانه اینترنتی جشنواره میسر است. در بخش‌های مختلف به لحاظ کیفی و کمّی به گفته هیئت انتخاب شاهد رشد آثار بودیم. امسال بخشی را با عنوان بلیت اختیاری به عمار اضافه کردیم که در این بخش مخاطبان می‌توانند بعد از تماشای فیلم به میزانی که از اثر رضایت داشتند، به فیلمساز برای ساخت آثار آینده کمک مالی کنند.

دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره فیلم عمار در پایان اضافه کرد: ابتکار دیگر عمار در این دوره اضافه کردن بخش قصه ما بود. این بخش بنا دارد که قصه‌های مردم ایران را تجمیع کند و در اختیار فیلمسازان و مستندسازان قرار دهد. به این ترتیب در سال‌های آینده آثار نمایشی پیرامون همه مردم ایران ساخته خواهد شد. امسال با همکاری شبکه افق هر شب ویژه برنامه‌ای را تقدیم مخاطبان تلویزیونی جشنواره عمار کردیم.

در ادامه، مهدی لارویی کارگردان مستند «مستند قائدالحشد» درباره این اثرِ حاضر در جشنواره به خبرنگار ما گفت: من و گروهم در مستندمان تلاش کردیم قطره‌ای از تلاش‌ها و مجاهدت‌های ابومهدی المهندس را نشان دهیم. به همین دلیل به عراق سفر کردیم و با برخی از فرماندهان حشد الشعبی که از دوستان ابومهدی بودند، مصاحبه کردیم. جا دارد که سال‌های سال، فیلم سازان و مستند سازان روی زندگی این بزرگ مرد کار و مردم را با بخشی از کار‌هایی که ابومهدی انجام داده، آشنا کنند.

ماجرای رشادت های ابومهدی المهندس در قالب یک مستند

این کارگردان در ادامه بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در این مستند بیان شده بود، شکست محاصره آمرلی بود. وقتی حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس خبر محاصره آمرلی را شنیدند، به اصرار حاج قاسم با بالگردی در آن منطقه پر خطر حضور پیدا و خودشان فعالیت‌های نظامی آنجا را مدیریت کردند. وقتی پس از شهادت حاج قاسم برای ساخت مستند وارد این شهر شدیم، احساس کردیم آمرلی شهری در ایران است؛ چراکه شهر مملو از عکس‌های حاج قاسم بود.

وی درباره نکات ویژه‌ای که در این مستند وجود دارد، اظهار کرد: آرشیوی که به آن دست پیدا کردیم، اطلاعات جالب و متفاوتی از شهید المهندس بزرگوار به ما داد. همین موضوع باعث شد که برخی از نکات درباره ابومهدی را برای اولین بار در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

حسن جعفری کارگردان مستند «پرچم‌های مجازی» نیز درباره این مستند در جشنواره عمار به خبرنگار ما گفت: پس از شهادت سردار سلیمانی افراد، سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلفی در اینستاگرام پست و استوری گذاشتند؛ اما مالکان اینستاگرام با استدلال تروریست بودن سردار، همه این پست و استوری‌ها را پاک کردند. این روزها هم در سالگرد سردار و در جریان ترور شهید محسن فخری زاده چنین اتفاقی رخ داد.

ماجرای مستند پرچم های مجازی

وی ادامه داد: ما در «پرچم‌های مجازی» به این پرداختیم که تروریست اصلی کیست و قصد دشمنان و حذف کننده‌های پست‌ها در فضای مجازی، عوض کردن جای جلاد و شهید است. تحقیقات و پژوهش مفصلی را انجام دادیم و با اشخاص هنرمند، ورزشکار، شاعر، بازیگر، سیاستمدار و … که پست‌های آن‌ها توسط اینستاگرام حذف شده بود، گفتگو‌ کردیم و نظرات مختلفی را ضبط و در مستند قرار دادیم.

این مستندساز اظهار کرد: سعی کردیم نشان دهیم که با وجود سیاست‌های غلط موجود در فضای مجازی، باید در این عرصه حضور داشت و به بهترین شکل، بازی را که دست غربی هاست، به سود خودمان کرد.