اولین قسمت از برنامه «گنج» به تهیه‌کنندگی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور قاسم عسلی، یکی از اعضای گروه فرهنگی- هنری هاتف سبزوار، از شبکه افق و سه سیما پخش شد.

عضو گروه سرود «هاتف»: بچه‌ها با دغدغه کار برای نظام، تئاتر و سرود اجرا می‌کردند/ حمایت امام جمعه از اجرای موسیقی برای رزمندگان بسیجی

اولین قسمت از برنامه «گنج» به تهیه‌کنندگی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور قاسم عسلی،

به گزارش «عمارفست»، اولین قسمت از برنامه «گنج» به تهیه‌کنندگی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور قاسم عسلی، از اعضای گروه فرهنگی- هنری هاتف سبزوار، از شبکه افق و سه سیما پخش شد.

بنابرین گزارش، این  از جمله گروه های هنری است که با شروع جنگ تحمیلی در شهر سبزوار تشکیل می‌شود و همزمان با حضور در جبهه‌های جنگ، به فعالیت‌های فرهنگی- هنری هم می‌پرداختند و بیش‌تر اعضای آن هم از رزمندگان و خانواده شهدا بودند.

قاسم عسلی، مهمان این برنامه در ابتدای سخنانش درباره نحوه تشکیل گروه هنری هاتف گفت: شاکله اصلی ایجاد این گروه از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مهاباد که سپاه مسئولیت اجرای آن را برعهده اشت، شکل گرفت و در این جشنواره، دو گروه هنری از شهر سبزوار به هم رسیدند و بعد از آن با همت آقای کرامت که مسئولیت اصلی گروه را برعهده داشت، این گروه با اسم گروه هنری شاهد فعالیتش را در بنیاد شهید شروع کرد.

این رزمنده و فعال هنری دفاع مقدس ادامه داد: با توجه به این که فضای جنگ و جبهه در شهر حاکم بود، اعضای گروه هم نمی‌توانستند نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشند، به همین دلیل، در کنار فعالیت‌های فرهنگی- هنری مثل تئاتر، سرود و … نسبت به مسائل جنگ به خصوص شهدا هم پررنگ‌تر می‌پرداختند.

وی افزود: نقاشی تصاویر شهدا، چاپ عکس، مراسم‌های باشکوه برای شهدا و … از جمله کارهایی بود که در این گروه برای شهدا صورت می گرفت.

این رزمنده جنگ تحمیلی بیان کرد: اعضای گروه فرهنگی- هنری شاهد، یا رزمنده بودند و یا فرزند شهید و از خانواده شهید بودند که همزمان با حضور در جبهه ها، فعالیت‌های فرهنگی- هنری هم می‌کردند.

وی ادامه داد: در زمان جنگ، هم اعزام رزمنده داشتیم و هم اعزام گروه های فرهنگی و اعضای گروه شاهد در هر دو نوع اعزام حضور داشتند، به طور مثال در شهر سبزوار، گردان ولی ا… از لشکر ۵ نصر داشتیم که بیشتر بچه ها در آن حاضر می‌شدند و زمانی که در پشت جبهه بودند از فرصت استفاده می‌کردند و برنامه‌های هنری مثل تئاتر، سرود و… برای پادگان اجرا می‌کردند که برای رزمندگان خاطره‌انگیز بود.

این فعال هنری دفاع مقدس اظهار داشت: بهترین خاطره گروه ما، زمانی است که آقای خامنه‌ای، رئیس جمهور وقت به سبزوار آمدند و ما سرود برای استقبال از او اجرا کردیم که بخشی از آن به این صورت بود: خامنه‌ای تو نور چشمی، به بستان این انقلاب، تو قامت رعنایی.

وی افزود: در فضایی که مردم برای دیدن رئیس جمهور آمده بودند و همه، بغض خاصی کرده بودند و منتظر جرقه‌ای بودند تا بغضشان شکسته شود، با اجرای سرود توسط گروه ما، این حالت به اوج خود رسید و مردم هم با سرود همراهی می‌کردند که این خاطره برای من خیلی خاطره‌انگیز بود و د ذهنم مانده است.

این رزمنده دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: فعالیت‌های گروه فرهنگی- هنری به دو نوع تقسیم می‌شد، فعالیت‌های فرهنگی- هنری که شامل اجرای تئاتر، سرود، نقاشی و… با موضوعات ارزشی و در حدی فضای جبهه اجازه می‌داد، می‌شد اما با توجه به فضای جنگ و جبهه، فعالیت‌های دیگری هم بودندکه اعضای گروه دغدغه بیشتری برای آنها داشتند و مربوط به برگزاری مراسم‌های تشییع شهدا بود که بچه‌ها کارهای مثل نقاشی کردن چهره شهدا، خطاطی برای مراسم، چاپ تراکت و آماده کردن دیگر اقلام تبلیغاتی برای مراسم بود که بچه‌ها در بنیاد انجام می‌دادند و تحویل خانواده شهدا و دوستانش می‌دادند.

وی ادامه داد: بچه‌ها هرکاری از دستشان برمی‌آمد، انجام می‌دادند تا مراسم شهدا با شکوه و عظمت برگزار شود، به طور مثال، برای اطلاع‌رسانی مراسم تشییع شهدا در شهر، ماشین مزدایی با چهار بلندگو داشتیم و با مرحوم اصغر بروجرودی در خیابان‌ها می‌رفتیم و زمان و مکان مراسم تشییع شهدا را اعلام می‌کردیم، برای مراسم‌های سوم، هفتم و بزرگداشت‌های شهدا هم در روستاها هم اطلاع رسانی می‌کردیم.

عسلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در سالهای جنگ، یک بار زمان تحویل سال، هشت صبح بود و ما شب قبل از آن، با حضور در مزارهای شهدا، تمام پرچم‌های شهدا را عوض و مزارها را غبارروبی کردیم و روی تمام مزارها، پیام تبریک و سبزه گذاشتیم.

وی افزود: خانواده شهدا، وقتی صبح به گلزار شهدا آمدند، به شعف آمده بودند و از بچه‌ها تشکر می‌کردند و این موضوع برای ما خیلی ازرشمند بود که توانسته بودیم لبخندی بر لب‌های خانواده شهدا بنشانیم.

این فعال هنری ادامه داد: در برگزاری مراسم تشییع شهدا، مجری مراسم، آقای کرامت، شاعر و از مداحان اهل بیت بود که در کنار کارهای هنری، مراسم‌ها را هم اداره می‌کرد.

وی با بیان این که بچه‌هایی که در مراسم تشییع فعالیت می‌کردند همه جوان و حتی نوجوان بودند، اضافه کرد: در مراسم‌های تشییع، سه نفر بودیم که به نوبت، مراسم‌ها را عکاسی می‌کردیم و آن زمان، آرشیو خوبی از این مراسم‌ها درست کرده بودیم.

این رزمنده دفاع مقدس خاطرنشان کرد: بعد از عملیات کربلای ۵ در سبزوار، مراسم تشییع پیکر ۴۴ شهید داشتیم که از گردان‌های نصرالله، عبدالله و… بودند و این مراسم، بیشترین تعدادی بود که ما تا آن زمان تشییع کردیم.

وی ادامه داد: این تعداد شهدا، در ابتدا چند شهید بودند ولی با آوردن پیکر شهدای دیگر، تعداد شهدا به ۴۴ تن رسید و ما از همان ابتدا کارهای اماده‌سازی مراسم تشییع و تهیه اقلام تبلیغاتی را در بنیاد شهید انجام دادیم.

این رزمنده افزود: در آن زمان، بچه‌ها، حدود ۱۰ روز کاملا برای مراسم تشییع کار می‌کردند اما حمیت مردم هم با توجه به تعداد زیاد شهدا بیشتر شده بود به طوری که برخی از افراد و هنرمندانی که ربطی به گروه ما نداشتند، بدون دعوت، به بنیاد شهید می‌آمدند و می‌گفتند کار شما زیاد است، اجازه بدهید ما هم کمک کنیم.

وی اضافه کرد: خطاط ها، پارچه‌نویس‌های شهر، برای کمک به بنیاد شهید می‌آمدند و برخی هم در مغازه‌هایشان، خطاطی ها و پارچه ها را می‌نوشتند و با این وضعیت، بچه‌های گروه، ۱۰ روز، سرپا بودند اما عشق به ارزش‌ها، انگیزه و توان آدم را مضاعف می‌کند.

این فعال هنری دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنانش درباره فعالیت‌های فرهنگی- هنری گروه هاتف در زمان جنگ تحمیلی گفت: بحث‌های رزمی هم داشتیم و بچه ها به عنوان رزمنده هم اعزام می‌شدند اما در جبهه هم بیکار نمی‌ماندند و اگر به طور مثال در پشت خط، فرصتی پیش می‌آمد، کارهای فرهنگی و هنری مثل سرود، تئاتر و… انجام می‌دادند.

این رزمنده سال های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: چند نفر از اعضای گروه ما هم در زمان جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند از جمله شهید جعفر تشکلی و شهید باشتنی که خودش فرزند شهید بودند، جانبازانی هم مثل آقای سرسنگی داشتیم که الان هم فعالیتهای خود را ادامه می‌دهند.

عسلی بیان کرد: در فعالیتهای فرهنگی- هنری گروه، دغدغه اصلی بچه‌ها، موضوعات ارزشی بود که لازم می‌دیدند که فضای فرهنگی شهر را در دست بگیرند و به تناسب سن بچه‌ها چه در سرود و چه تئاتر گروه‌های مختلفی داشتیم که تئاترهای متنوعی اجرا می‌کردند.

وی افزود: گروه هاتف، دو گروه تئاتر همزمان داشت که یکی گروه بزرگسال بودند و گروه دیگری هم در حد کلاس راهنمایی بودند و به تناسب فعالیتهایشان اجرا داشتند.

عسلی اضافه کرد: برای موسیقی و سرود، در اوایل مشکلاتی وجود داشت ، ساز کافی نداشتیم، نوازنده در سبزوار نبود و مسائل دیگر، اما باید جذابیت ایجاد می‌کردیم، هرکسی، آشنایی داشت که احساس می‌کردیم با ذهنیت ما نزدیک است، دعوت می‌کردیم و اجراهای مختلفی داشتیم.

این فعال هنری دفاع مقدس بیان کرد: این مسیر، کار ساده ای نبود و این موضوع که بقبولانیم ما با موسیقی و تئاتر می‌توانیم برای نظام، موثر باشیم، سخت بود، به طور مثال امام جمعه شهری که برای اجرا رفته بودیم، وقتی شنید گروهی با ساز آمدند و می خواهند برای بسیجی‌ها اجرای سرود داشته باشد، داد و بیداد کردند و گفتند نمی‌شود اما از امام جمعه خواهش کردیم ابتدا نمایش ما را ببینند و بعد نظرشان را بگویند.

عسلی خاطرنشان کرد: امام جمعه ابتدا نمایش ما را دیدند و کم کم، ما به سمت موسیقی رفتیم و در انتها به صورتی شد که امام جمعه از ما تشکر می‌کرد و حتی می‌گفت فعالیت‌های شما بیش‌تر از منبرهای ما مخاطب جذب می‌کند.

وی بیان کرد: در اوایل بچه‌ها دلی کار می‌کردند و چندان تخصص نداشتند چرا که از روی دغدغه وارد این فعالیت‌ها شده بودند، اما در ادامه لازم بود که اطلاعات خودمان را به‌روز کنیم و در جامعه حضور داشته باشیم، به همین دلیل، سراغ تحصیلات آکادمیک رفتیم.

این رزمنده در همین راستا ادامه داد: تعداد زیادی از بچه‌های ما با همین دغدغه، رشته موسیقی و تئاتر خواندند و الان تعداد زیادی از بچه‌ها دکتری تئاتر هستند، خودم هم تئاتر خواندم و از دانشگاه هنر فارغ التحصیل شدم، در واقع می‌توان گفت فضای آینده بچه‌ها، با این گروه شکل گرفت.

عسلی تصریح کرد: در حال حاضر، تعدادی از بچه های گروه، از مسئولان هنری کشور هستند، برخی هم کارگردان تئاتر، سینما و بازیگر حرفه‌ای تئاتر هستند که در سطح کشور اجرا دارند.

پس از پایان این گفت‌وگو، در بخش دیگری از این برنامه، اقبال واحدی، مجری باسابقه تلویزیون، به سراغ فعالان مردمی در پشتیبانی جبهه‌های جنگ در شهر ملارد رفت.

در این قمست از برنامه، حاج علی شفیعی، پیرمرد ۷۷ ساله ملارد که پدر اولین شهید شهرستان ملارد، شهید علی‌اصغر شفیعی است، به بیان خاطراتی از فرزند شهیدش و دوران زمان انقلاب و دفاع مقدس پرداخت.

این پدر شهید در این قمست از برنامه خطاب به دیگر پدران و مادران شهدا گفت: خوشحال باشید و افتخار کنید که خداوند چنین پسری به شما داده است که در راه دین و مملکت شهید شده است.

در بخش دیگری از برنامه، مرتضی قاضی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی، به کتابخوانی و معرفی کتاب «حرفه‌ای» پرداخت.

کتاب «حرفه‌ای» شامل خاطرات جواد شریفی راد از رزمندگان دفاع مقدس و سرتیم خنثی‌سازی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که توسط مرتضی قاضی تهیه و تدوین شده و توسط انتشارات رسانه مهر منتشر شده است.

مرتضی شریفی راد که بعد از جنگ در بخش جلوه‌های ویژه درسینما حضور داشت، دو سال پیش در هنگام ساخت فیلم سینمایی «معراجی‌ها» بر اثر انفجار به شهادت رسید.

تکرار قسمت اول این برنامه، امروز، ساعت ۱۶ از شبکه افق پخش می‌شود. همچنین، از امروز (پنج‌شنبه، اول مهرماه) به مدت هفت روز پخش این برنامه از شبکه سه سیما از ساعت ۱۲:۰۵ (بعد از اذان ظهر و عصر) شروع می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند از طریق کانال تلگرامی این برنامه به نشانی https://telegram.me/ganj_iran گزیده و بخش‌های مختلف برنامه را دریافت و نظرات خود را از طریق این کانال تلگرامی و یا از طریق شماره پیامک ۳۰۰۰۴۵۵۰ مطرح کنند.