ضرابی‌زاده: کشور ما سرشار از قهرمانان و شخصیت‌های الهام‌بخش است/ رمضان‌پور: توقف مهاجرت روستاییان به شهرها، باتوجه و کمک مسئولین میسر خواهد شد

گعده مجازی «راه‌نما» با نقد و بررسی مستند «گم‌شاد» به کارگردانی اعظم رمضان‌پور، با حضور بهناز ضرابی‌زاده، نویسنده و داور جشنواره فیلم عمار برگزار شد.

به گزارش «عمار فیلم»، گعده مجازی «راه‌نما» به همت دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار با نقد و بررسی مستند «گم‌شاد» به کارگردانی اعظم رمضان‌پور، با حضور بهناز ضرابی‌زاده، نویسنده و داور جشنواره فیلم عمار بصورت زنده از صفحه اینستاگرامی و همچنین تارنمای اکران مردمی برگزار شد.

 

«گم‌شاد» به معنای کسی که غم را شکست می‌دهد

رمضان‌پور اظهار داشت: نام این مستند تلفیقی از دو کلمه «غم» و «شادی» است که در گویش بلوچی به آن «گم‌شاد» گفته می‌شود و معنای کسی است که می‌تواند غم را شکست دهد؛ روستایی که این مستند در آنجا ساخته شد «چاه گم‌شاد» نام دارد. پیش از این چند مستند در جنوب کرمان کار کرده بودم و این مستند نیز تجربه متفاوتی بود.

پرداختن به سوژه‌های واقعی، باعث ارتباط‌گیری بهتر با مخاطب می‌شود

ضرابی‌زاده گفت: با اینکه همه ما در ایران زندگی می‌کنیم، ممکن است تا آخر عمرمان به بسیاری از مناطق کشور نتوانیم سفر کنیم؛ یکی از این مناطق جازموریان می‌باشد که در مستند «گم‌شاد» به آن پرداخته شده است. این منطقه به لحاظ جغرافیایی و فرهنگ سخت‌کوشی که در مستند دیدیم، بسیار جذاب بود. نخستین نکته‌ای که مرا جذب کرد، سبک زندگی، آداب و رسوم و فرهنگ مردم این روستا بود.

وی با بیان اینکه پرداختن به چنین سوژه‌هایی باعث برقرار شدن ارتباط بین شخصیت اصلی داستان و مخاطبین می‌شود، خاطرنشان کرد: این یکی از نکات مثبت اثر بود که خوش‌فکری و نکته‌سنجی کارگردان رقم خورده‌بود.  در کشور ما قهرمانان زیادی داریم اما همیشه به‌دنبال معرفی الگوهای دست‌نیافتنی و انتزاعی هستیم؛ طبیعتا ذائقه فرزندان ما نیز به همین سمت و سو پیش رفته است. البته راهکار برای رفع این موضوع، تولید آثاری با مضامین قهرمانان کشورمان است. ما مربیان فرهنگی و اخلاقی کودکان هستیم و به وسیله فیلم و کتاب، بایدها و نبایدها را به آن‌ها می‌آموزیم؛ ساخت فیلم‌هایی با موضوع قهرمانان کشورمان، می‌تواند باعث روشن شدن مسیر زندگی بچه‌ها شود.

کشور ما سرشار از قهرمانان و شخصیت‌های الهام‌بخش است

ضرابی‌زاده ادامه داد: کشور ما و به‌ویژه مناطق جنوبی آن سرشار از قهرمانان، الگوها و افراد موفقی‌است که زندگی آن‌ها می‌تواند برای کودکان و حتی همه مخاطبین الهام‌بخش باشد. مردم این مناطق به‌دلیل جغرافیای خاصی که دارد، مردمانی سخت‌کوش و پرتلاش در دل خود جای داده است.

امیدواریم مستند «گم‌شاد»، صدای مردم محروم مناطق جنوب کشور باشد

رمضان‌پور در ادامه گفت: سختی‌های زیادی را در راه تولید مستند «گم‌شاد» به جان خریدیم؛ یکی از بزرگترین مشکلات مربوط به حمل و نقل بود و ما مجبور بودیم حدود ۳ کیلومتر از مسیر صعب‌العبور را پیاده طی کنیم. گرمای بالای ۵۰ درجه سانتیگراد و همچنین ریزگردها در بعضی روزها واقعا اذیت‌کننده بود. امیدواریم این مستند، صدای مردم محروم و سرشار از استعداد مناطق جنوب کشور باشد تا مسئولین به آنها کمک کنند.

امیدواری باید بخشی از فرهنگ ما باشد

ضرابی‌زاده گفت: در هنگام تماشای این مستند، مردمانی را مشاهده می‌کنیم که با وجود تمام سختی‌ها و مشکلات‌شان، امیدوارانه زندگی می‌کنند. امروزه متاسفانه اثرگذاری افراد ناامید بر روی افراد جامعه بیشتر شده است. همیشه به جوانان و نوجوانانی که با آنها در ارتباط هستم، توصیه می‌کنم که ابتدا از موفقیت‌ها و داشته‌ها سخن بگویند. در کشور ما با تمام مشکلاتی که وجود دارد، پیشرفت‌های فراوانی در زمینه‌های مختلف بدست‌آورده‌ایم و بایستی این مسائل را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.

وی افزود: به عقیده من، امیدواری باید تبدیل به فرهنگ ما شود؛ کشور ما در تاریخ خود فراز و نشیب‌های زیادی تجربه کرده است که اتفاقا همین افراد امیدوار باعث عبور ما از تنگناهای سخت شده‌اند. داستان مستند “گم‌شاد” طوری بود با شخصیت اصلی آن که فردی امیدوار و پرتلاش بود، همزادپنداری کردم و حتی در مواقعی نگران بودم که محصول چای ترش او دچار مشکل نشود.

مستندسازان حوزه «ملت قهرمان» نیازمند همکاری ارگان‌ها هستند

رمضان‌پور در ادامه گفت: بیشترین نیاز کارگردانان مستندساز در حوزه «ملت قهرمان»، بحث همکاری ارگان‌هاست؛ اگر هر مسئولی در حد توانش کمک کند در حد همین کمک‌های اولیه مانند حمل و نقل عوامل فیلمبرداری یا اسکان آن‌ها، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد. برای ساخت چنین آثاری نیاز به همدلی و هماهنگی بیشتری میان عوامل سازنده و برخی نهادها دارد.

مردم باید تماشاگر مستندهای حوزه «ملت قهرمان» باشند

ضرابی‌زاده درخصوص اهمیت بخش ملت قهرمان در جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: این بخش به انسان‌های موفق و تاثیرگذار می‌پردازد. این افراد معمولا همیشه نیمه پر لیوان را می‌بینند و سرشار از امیدواری هستند. شاخصه اصلی افراد موفق همین امیدواری به آینده است. انشاالله این افراد و مسیر زندگی‌شان به مردم معرفی شوند. و اینگونه فیلم‌ها فقط مختص جشنواره‌ها نباشد و همه افراد جامعه بتوانند تماشاگر این فیلم ها باشند تا این روحیه در جامع تسری پیدا کند و افراد بیشتری به زندگی امیدوارانه تشویق شوند.

وی در پایان اظهار داشت: امیدوارم افرادی که با شکست‌های متعددی که تجربه کرده‌اند، قهرمانانه زندگی می‌کنند، از تمام نقاط کشور کشف و توسط مستندسازان ما معرفی شوند. این کار تاثیر بسیار بالایی در امیدبخشی مردم خواهد داشت. این افراد در روستاها و مناطق کم برخوردار کشورمان بسیار زیاد هستند و انشاالله در سال‌های آینده شاهد فیلم‌های مستند بیشتری با این موضوع باشیم. البته نکته مهم‌تری درخصوص اکران اینگونه فیلم‌ها وجود دارد که اگر این آثار در سالن‌‌های نمایش شهرهای مختلف کشورمان نمایش داده‌شود بسیار تاثیرگذارتر خواهد بود تا اینکه شاهد حضور این فیلم‌ها صرفا در جشنواره‌های مختلف باشیم. امیدواریم مسئولین کشورمان نیز توجه بیشتری به روستاها و مناطق مختلف کشور داشته باشند.

توقف مهاجرت روستاییان به شهرها، باتوجه و کمک مسئولین میسر خواهد شد

رمضان‌پور با اشاره به مشکلاتی بر سر راه سوژه مستند «گم‌شاد» برای فروش محصولاتش وجود دارد، گفت: این شخص مجبور است محصول چای ترش را با قیمتی پایین به دلال‌ها بفروشد. امیدواریم روزی به طور ریشه‌ای مشکلات این افراد حل شود؛ کارهایی مانند توزیع بسته‌های معیشتی تاثیر موقتی دارند. این منطقه طوری‌است که برای کشت گیاهانی مانند چای ترش مناسب است و نیازی به آب فراوان هم ندارد. این محصول می‌تواند صنایع تبدیلی و وابسته‌ای نیز داشته باشد که خود آن‌ها باعث اشتغال‌زایی خواهند شد. همه این‌ها نیازمند حمایت و توجه مسئولین است تا اهالی روستاها و آبادی‌ها دیگر به فکر مهاجرت نباشند.