مقصودی:

شهادت محسن حججی، سوژه‌ای نبود که از کنارش بگذریم/«آتش به اختیار» مناسب‌ترین کار برای نمایش در مساجد است

تهیه‎کننده مستند «آتش به اختیار» گفت: حادثه شهادت محسن حججی به قدری بزرگ و زیبا بود که تمامی جریان‌های فرهنگی و رسانه‌ای کشور را متوجه خود کرد و سوژه‌ای نبود که برای ساخت آن، منتظر ماند.

به گزارش «عمار فیلم»، محسن مقصودی تهیه کننده مستند «آتش به اختیار» که در قالب بسته فیلم جشنواره عمار به مناسبت هفته مساجد در حال اکران در نقاط مختلف است، در سخنانی، گفت: شهادت محسن حججی یک رویداد عجیب فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و نظامی در کشور بود و هیچکس باور نمی‌کرد چنین موجی را در ایران وحتی دنیا ایجاد کند.

وی افزود: با گذشت بیش از یک هفته از شهادت محسن حججی آن‌گونه که باید در تمامی ابعاد به او پرداخته نشده بود، چراکه باید موج شهادت او در سطح جامعه و افتخاری که حضرت حق در شهادت به او اعطا کرد، بررسی شود.

این تهیه کننده ادامه داد: در مستند «آتش به اختیار» سعی شده زوایای ناگفته‌ای از زندگی شهید حججی به تصویر کشیده شود که این مهم با تلاش بچه‌های برنامه ثریا به ثمر نشست.

مقصودی خاطرنشان کرد: شهید حججی، فعال خودجوش فرهنگی بود و همیشه دغدغه مردم محروم را داشت. او در طول حیات و زندگی خود، سعی و تلاش فراوانی برای روشنگری و هدایت نسل جوان هم سن خود انجام داد و به همین دلیل بُعد فرهنگی و جهادی فعالیت‌های این شهید بزرگوار با کمک دوستان او در این مستند به تصویر کشیده شده است.

وی اضافه کرد: علت دیگر ساخت مستند «آتش به اختیار» مواجهه ما در برابر حمله‌ها و تبلیغات رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب است. آنها در برنامه‌های خود به طور دائم، علیه موضوعاتی چون رسیدگی مدافعان حرم به مناطق محروم کشور و نبرد در میدان های جنگ برون مرزی را تبلیغ می‌کنند.

این تهیه کننده یادآور شد: شهادت و نحوه زندگی شهید حججی خط بطلانی بر روی تمامی تبلیغات و شبهات مطرح شده توسط رسانه‌های بیگانه است. شهادت او نشان داد افرادی که دغدغه مردم و درد محروم را دارند، آنهایی نیستند که در خانه‌ها و ماشین‌های مجلل نشسته‌اند و دم از محرومان می‌زنند بلکه آنها افرادی هستند که در زمان مناسب برای محرومان و مستضعفان کشور دست به اقدام آتش به اختیار می‌زنند.

مقصودی درباره علت پرداختن به شهید حججی متذکر شد: این حادثه به قدری بزرگ و زیبا بود که تمامی جریان‌های فرهنگی و رسانه‌ای کشور را متوجه خود کرد و سوژه‌ای نبود که برای ساخت آن، منتظر دیگران ماند.

وی تصریح کرد: این مستند توسط بچه‌های برنامه ثریا و به صورت شبانه روزی ساخته شده است. دوستان شهید حججی هم کمک فراوانی در تهیه عکس‌ها و خاطرات او برای ساخت کار کردند. در مستند «آتش به اختیار» نگاه و واکنش روستائیان و مردم ساکن مناطق محروم به شهادت محسن حججی نشان داده شده است.

مقصودی توضیح داد: زمان این مستند ۲۲ دقیقه‌ای در مدت زمان چهار روز ساخته شده است. در مرحله تصویربرداری هم به شهر نجف آباد سفر کردیم و با مردم، روستائیان و خانواده شهید گفتگوهایی انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد: بخش‌های دیگری از مستند هم با همکاری دوستان و همرزمان شهید حججی در فریدون‌شهر اصفهان تولید کردیم و تصاویر خوبی در این شهر گرفتیم.

این تهیه کننده اضافه کرد: پخش متعدد مستند «آتش به اختیار» از شبکه های سراسری اول و سوم سیما و نظرات مردم نشان دهنده استقبال بی‌نظیر مخاطبان رسانه ملی از این اثر است.

مقصودی در ادامه سخنانش با اشاره به اکران‌های مردمی جشنواره عمار در هفته مساجد تصریح کرد: مستند «آتش به اختیار» یکی از مناسب‌ترین کارها برای نمایش در سطح مساجد کشور است زیرا حال و هوای فعالیت‌های فرهنگی و جهادی دارد. شهید حججی، درس بزرگی به فعالان فرهنگی داد چرا که بدون کوچک‌ترین هیاهویی در مناطق محروم فعالیت می‌کرد.