مستندساز اراکی حاضر درهشتمین جشنواره عمار بیان کرد:

«زینب»؛ روایت دیدنی از زندگی شهدای فاطمیون/تلفیق رئال و انیمیشن در ساخت مستند«مجاهد غریب»

حمیدرضا شیخی، کارگردان و مستندساز اراکی درباره حضورش در هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: امسال دو مستند «زینب» و «مجاهد غریب» برای حضور در بخش اصلی جشنواره مردمی عمار انتخاب شده اند.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از دیار آفتاب، جشنواره مردمی فیلم عمار یک جشنواره سینمایی ایرانی است که اولین دوره این جشنواره مردمی در سال ۸۹ و در سالگرد حماسه‌ نهم دی ماه برگزار شد که با تعداد ۲۰ اثر در۳۰ نقطه کشور اکران شدند.

یکی از اهداف برپایی جشنواره عمار فراهم شدن بستری برای کار فرهنگی است. این جشنواره از لحاظ محتوایی با جشنواره های مطرح کشور به خاطر شکل و شمایل غیر متعارف در ساختار سینمایی کشور، توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرد.

در دوره های بعدی این جشنواره محورهای متفاوت تری شامل تاریخ انقلاب، جنگ نرم، فتنه هشتاد و هشت، نقد درون‌گفتمانی و بیداری اسلامی در نظر گرفته شد.

جشنواره مردمی فیلم عمار از همان ابتدا مورد استقبال مردمی روبه رو شد و هرساله در نقاط مختلف کشور در تمام شهرها و روستاها اکران می شود.

حضور فیلمسازان حرفه‌ای و جوان در آن نشان می دهد که این جشنواره محفلی برای نمایش آثار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و بروز استعدادهای جوان آن است.

هشتمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» ۸ تا ۱۷ دی ماه ۹۶ در سینما فلسطین تهران و از آبان ماه سال جاری تا ۳۰ مهر سال آتی اکران‌های مردمی این جشنواره هم در شهرها و روستاهای کشور برگزار می‌شود.

سهم استان مرکزی در این جشنواره حضور چهار مستند است که به بخش اصلی جشنواره مردمی عمار راه یافته و برای اکران در سینماهای منتخب جشنواره انتخاب شدند.

مستند«زینب» و «مجاهد غریب» به کارگردانی حمید رضا شیخی، «بابایی» به کارگردانی مظفر حسین خانی هزاوه و «دشت آدم خوار» به کارگردانی مصطفی شبان به بخش اصلی جشنواره مردمی عمار راه یافته اند.

حمیدرضا شیخی، از مستندسازان و کارگردانان اراکی در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب؛ با اشاره به آثار راه یافته به بخش اصلی جشنواره مردمی عمار گفت: پیشنهاد ساخت دو مستند «زینب» و «مجاهد غریب» را به بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس سپاه روح الله استان مرکزی دادیم که با حمایت صورت گرفته از جانب آن‌ها ساخته شد.

مستند «زینب»؛ روایت دیدنی از زندگی شهدای فاطمیون

وی در ادامه بیان کرد: مستند «زینب» نخستین اثری است که برای حضور در این جشنواره در نظر گرفته شد؛ این مستند پیرامون زندگی شهدای لشگر فاطمیون و به ویژه«شهید محمد محسنی» از شهدای مدافع حرم شهرستان ساوه است.

این مستندساز جوان افزود: این مستند، روایت سال‌های آوارگی مردم افغانستان و مهاجرت آنان به ایران است. «شهید محسنی» از کودکی با خانواده وارد ایران شده و با فرهنگ ایرانی و عاشورایی رشد یافته است و شرکت در پیاده‌روی اربعین، منجر به حضور وی در سوریه و دفاع از حریم ولایت و شهادت ایشان می‌شود.

وی تصریح کرد: راوی داستان «زینب»، دختر کوچک شهید محسنی است که خاطرات زیادی از مهاجرت به ایران از زبان پدربزرگش شنیده اما تصور درستی از کشورش ندارد، زیرا از وقتی به دنیا آمده، افغانستان درگیر جنگ و خونریزی بوده است.

کارگردان و تهیه کننده مستند «زینب» در ادامه اضافه کرد: کار ساخت مستند ۲۷ دقیقه‌ای «زینب» از سال ۱۳۹۴ آغاز شد، اما برای ارسال به جشنواره، زمان آن به ۲۳ دقیقه کاهش یافت.

تلفیق رئال و انیمیشن در ساخت مستند «مجاهد غریب»

این کارگردان موفق با اشاره به مستند دیگرش که برای هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار انتخاب شده، گفت:کار ساخت مستند «مجاهد غریب» که در مورد زندگی مرحوم رستمعلی خاوری از اتباع پاکستانی است، از سال ۹۵ آغاز شد و در جشنواره عمار برای اولین بار اکران می‌شود.

وی در ادامه افزود: خاوری در اوایل دهه ۶۰ با سفر به ایران با امام خمینی(ره) دیدار می‌کند و با توجه به فرمان امام خمینی(ره) که «جنگ با صدام برکسانی که توانایی دارند، واجب است»؛ عازم جبهه‌ها شده و ۴۹ ماه در جبهه های حق علیه باطل و ۸ عملیات حضور داشت که در نهایت جانباز شیمیایی می‌شود.

شیخی تصریح کرد: مرحوم رستمعلی خاوری پس از پایان جنگ به خاطر برخی از مسائل سیاسی از سوی حکومت وقت پاکستان، نمی‌تواند خانواده خود را در پاکستان ملاقات کند و در ایران به تنهایی زندگی می‌کند تا این‌که سال گذشته در غربت و به دور از خانواده به دیار باقی شتافت.

کارگردان و تهیه کننده مستند «مجاهد غریب»، با اشاره به ویژگی منحصر به فرد این مستند گفت: نکته جالب در مستند «مجاهد غریب» استفاده از انیمیشن است. این مستند صحنه‌هایی از وقایع قبل از انقلاب و دیدار با امام خمینی(ره) در نجف اشرف، عملیات بدر و کربلای ۵ را به صورت انیمیشنی درآورده و خاطرات را بازسازی کرده  که به نوعی می‌توان گفت این مستند، ترکیبی از رئال و انیمیشن است.

جشنواره فیلم عمار؛ فرصتی ناب برای حضور فیلم‌سازان انقلابی

وی در ادامه سخنانش با اشاره به برگزاری هشتمین جشنواره عمار تصریح کرد: امسال سطح جشنواره بسیار بالا است و آثار قوی و ممتازی در این جشنواره شرکت کرده‌اند که مستندهای «مجاهد غریب» و «زینب» نیز توانسته است در کنار این آثار قرار بگیرد.

شیخی خاطرنشان کرد: «مردمی» بودن جشنواره نکته بارز آن و همچنین ویژگی مهم دیگر، نوع نگرش جشنواره است که عرصه را بر فیلم‌سازان و نسل سوم انقلاب باز کرده است.