اکران‌های مردمی جشنواره عمار در شهریور؛

رکورد جدید اکران‌ کننده‌ها؛ ۱۱۱۰۱ نفر/ هر روز، ۲ اکران سهم یتیم خانه ایران / استقبال ویژه از «آتش به اختیار» شهید حججی

آخرین ماه 31 روزه سال، برای اکران کننده‌های جشنواره عمار، پر برکت بود، رشد بسیار بالا در تعداد اکران‌ها و آمار خیره کننده تعداد مخاطبانی که پای آثار انقلابی نشستند، حاصل تلاش‌های این فعالان فرهنگی بود

به گزارش «عمار فیلم»، شهریور منتهی به پاییز است و ته مانده فراغت تابستانه. فرقی نمی‌کند دانش آموز باشی یا دانشجو و یا حتی کارمند و بازنشسته. شهریور برایت مثل اسفند است. ترکیبی از بیمِ اتمام و آرزو‌های پیش رو است. هم نگران آنچه از دست می‌رود هستی و هم برنامه ریزی‌هایی در سر داری برای شش ماه پاییز و زمستانی.

همین حیرتِ شهریور است که بعضی را رخوت آلود می‌کند و البته همین حیرت انگیزی شهریور است که بسیاری را به تکاپو وامیدارد. از این باب تعجب برانگیز نیست که فعالان فرهنگی نیز شامل قاعده حیرت و حیرت انگیزی شوند. قلیل در دام حیرت بیفتند و کثیر نائل به حیرت انگیزی.

آخرین ماه ۳۱ روزه سال، برای اکران کننده‌های جشنواره عمار پر برکت بود و رکوردی از نوع خود برای آنها محسوب می‌شود. رشد بسیار بالا در تعداد اکران‌ها و آمار خیره کننده در تعداد مخاطبانی که پای آثار انقلابی در یک ماه نشستند.

تعداد افرادی که اگر سینما توان جذب آنها را داشت، به تنهایی یک اثر را به فروش بیش از ۱۱۱ میلیون تومانی می‌رساندند. چه بسا مرحله بعدی اکران‌ها، ایجاد چرخه‌ای کارآمد در جهت پیشبرد بعد اقتصادی سینمای انقلاب باشد.

اکران‌های مردمی شهریور ماه در ۲۰ استان برگزار شد که بیشترین اکران از آن استان همدان بود؛ همدان با ۲۷ اکران در ۱۲ نقطه شهر و روستایی خود توانست بیش از استان‌های خوزستان و خراسان رضوی با  ۲۵ و ۱۶ اکران در این فعالیت فرهنگی نقش ایفا کند.

هر چند خوزستانی‌ها نیز با تلاش اکران کننده‌های باغملکی که در روز‌های پایانی ذی الحجه جشن ۲۰۰ امین اکران‌شان را برگزار کردند، در ربودن فضای فرهنگی از طیف غیر انقلابی با فعالیت آتش به اختیار تمیز نقش بسزایی داشتند.

بعد از این سه استان نیز، اکران کننده‌های استان‌ تهران علی رغم وسعت و امتیازات فراوانش، نهایتا توانستند تنها ۳ اکران بیشتر از استان فارس برگزار کنند.
در میان ۵۰ شهرستان فعال در بحث اکران مردمی، علاوه بر نهاوندی‌ها و باغملکی‎ها و چنارانی‌ها که پای ثابت برترین‌های اکران مردمی‌اند، اخیرا اکران کننده‌های شهرستان فسا نیز فعال‌تر شده‌اند و تنگ ارم در شهرستان دشتستان نیز عَلَم استان بوشهر را در جنوب کشور بالا آورده‌ است.

بردسیر در استان کرمان با ۶ و روستای زیبای چوپلانی در گرگان نیز با همت یکی از خانم‌های اکران کننده شمالی، بعد از مدت‌ها که استان گلستان فعالیت خاصی نداشت، به رساندن پیام انقلاب به زبانی نو و تازه در این استان رونق بخشیده است.

غیر از این نیز دو شهر و روستا، ۶۹ نقطه دیگر نیز در این بازه زمانی در سراسر کشور فیلم اکران شده است.

اما نکته جالب توجه، نسبت جنسیتی اکران کننده‌هاست که برای اولین بار نیمی از اکران کننده‌ها در ماه شهریور آقا و ۵۰ درصد دیگر خانم بوده‌اند. احتمالی که داده می‌شود، بحث عملیات اکران فیلم سینمایی یتیم خانه ایران است که بیشتر مورد توجه آقایان قرار گرفته است.

عملیات اکران اثر «یتیم خانه ایران» همزمان با سالروز شهادت رئیسعلی دلواری که به عنوان روز مباره با استعمار نامیده شده است، آغاز شد و این اثر در ۲۰ روز نخست اکران‌هایش ۴۱ بار اکران شد. یعنی در هر روز، ۲ اکران در نقاط مختلف کشور برگزار شد.

یتیم‌خانه ایران فیلمی به کارگردانی و نویسندگی یتیم‌خانه ایران فیلمی به کارگردانی و نویسندگی ابوالقاسم طالبی و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت کشیان محصول سال ۱۳۹۳ است که به قحطی دوران احمد شاه قاجار و خیانت‌های انگلیس می‌پردازد. این اثر در اصل، فیلمی ضد انگلیسی است و به همین علت در روز ۱۲ شهریور، روز مبارزه با استعمار اکران‌هایش شروع شد.

علاوه بر این اثر، اثر دیگری به نام «آتش به اختیار» نیز از استقبال خوبی از طرف اکران کننده‌ها و مخاطبان اکران برخوردار شد. به طوری که تعداد بسیاری ازاکران‌های این اثر به واسطه اصرار زیاد مخاطبان برای نمایش آن صورت گرفته است و علاقه مخاطبان عامل اصلی اکران شدنش بوده است.
مستند آتش به اختیار اثری است در مورد شهید مدافع حرم، محسن حججی که با انتشار عکسی از لحظات پیش از شهادتش و نگاه فراموش نشدنی‌اش در آن تصویر ماندگار شد.

مکان‌هایی که در گرمای تابستان، میزبان آثار پر حرارتِ انقلابی  بودند، در شهریور ماه گستره بیشتری را نسبت به ماه‌های قبل شامل می‌شدند. به گونه‌ای که ۱۱ هزار و ۱۰۱ نفری که مخاطب آثار جشنواره عمار قرار گرفتند، هم در حسینیه و زینبیه و مسجد و بسیج فیلم‌ها را دیده‌اند و هم ۱۰ اکران در اردو‌های جهادی برگزار شده است. از طرفی پارک و جشن تولد و گلزار شهدا و مهد کودک هم منعی برای میزبانی آثار انقلاب نداشتند.

میانگین تعداد نفراتی که در ۱۵۶ اکران آخرین ماهِ دومین فصل سال حضور داشتند، ۷۲ نفر است که ۱۲۵ اثر متفاوت در این اکران‌ها به نمایش درآمده است.

آثاری که در قالب‌های متفاوت و با نسبتی قابل تامل به نفع آثار داستانی است. آثار داستانی ۱۶۱ بار اکران شده‌اند در حالی که آثار مستند علی رغم تعداد بیشتر تنها ۵۳ اکران داشته‌اند. نماهنگ‌ها ۵۱ و پویانمایی‌ها ۳۵ بار توسط اکران کننده‌ها برگزیده شدند و به نمایش درآمدند. تعداد کمی از اکران‌ها نیز پخش تیزر یا موشن گرافیک بوده‌اند.
این آمار و ارقام به نوعی نشان دهنده قدرت تلاشگری‌های جزء به جزء مردم دغدغه‌مند ایران است که نشان می‌دهد، در مقابل توپخانه قدرتمند و با پشتوانه سنگین دشمن، با فعالیت‌های خرد، اما موثر می‌توان کاری عظیم کرد و چندین هزار نفر را با فعالیت‌هایی کوچک و هدفمند با خود همراه کرد. امید است این حیرت انگیزی شهریور، مستدام و پر قدرت ادامه یابد و شاهد رشد و گسترش فعالیت آتش به اختیار فعالان فرهنگی سراسر کشور باشیم.