در حاشیه اکران مستند «داد» در شیراز؛

رییس هیات مدیره نظام پرستاری شیراز: در طرح تحول سلامت پول ناحق به جیب پزشکان واریز می شود

الهه ستودگان: در بیمارستان افراد مختلفی در بخش های متفاوت خدمات ارائه می دهند اما همه کارها به اسم پزشک تمام می شود

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از پایگاه خبری شیرازه، یکی از مستندهای برگزیده امسال جشنواره عمار با عنوان” داد” به کارگردانی «حجت عدالت پناه» در دانشگاه شیراز اکران شد. این مستند که درباره اعتراضات صنفی کارگران، پرستاران و کامیون داران است با همکاری جنبش عدالتخواه دانشجویی ساخته شده است که به سه موضوع؛ جمهوریت، عدالت و امنیت می پردازد.

در سالهای اخیر و با اجرایی شدن طرح تحول سلامت، تعرفه ها به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرد. سهم پزشکان از درآمد بیمارستان بیشتر شد در عین حالی که سایر کادر درمانی دیده نشدند. با این سیاست دریافتی های زیر میزی پزشکان را به رومیزی تبدیل کردند. یک پزشک قبل از اجرایی شدن این طرح با حدود ۲ تا ۵ میلیون تومان زندگی میکرد اما کف دریافتی پزشک عمومی به ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان و یک متخصص به ۵۰ میلیون تومان رسید.این تفاوت فاحش حقوقی بین پزشک و سایر کادر درمانی فاصله بین غنا و فقیر است که در جامعه ما با اجرایی شدن طرح تحول سلامت ایجاده شده است.

این چند سطر بخشی از درد و دل های «الهه ستودگان» رییس هیات مدیره نظام پرستاری شیراز و شهرستانهای تابعه و دانشجوی دکترای تخصصی پرستاری بود که در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز و در حاشیه اکران مستند «داد» بیان شد.

واگویه هایی که در تجمع و تحصن های سالهای اخیر از زبان پرستاران زحمت کش فریاد میشود اما ازسوی وزارت بهداشت شنیده نمی شود.

ستودگان با بیان اینکه اعتراض جامعه پرستاری به خاطر تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که به صورت قانون به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و الزام اجرایی دارد؛ اما ۱۰ سال است که در بودجه دیده نشده گفت: در بیمارستان افراد مختلفی در بخش های متفاوت خدمات ارائه می دهند اما همه ی کارها به اسم پزشک تمام میشود و در این سیستم فقط پزشکان درآمد زا هستند.

وی با ذکر مثال افزود: تعرفه یک خون گیری ساده برای هر آزمایشی که از بیمار گرفته می شود درحد ۱۰۰۰ تومان هست، اگر در روز ۳۰۰ مورد خون گیری داشته باشیم؛۳۰۰ ضرب در ۱۰۰۰ تومان کنید در هر ماه مبلغ قابل توجهی می شود که ۷۰ درصد آن به جامعه پزشکی و به اسم پزشک بیمارستان ثبت می کنند درحالی که کار خون گیری را فرد دیگری انجام می دهد.

این بانوی پرستار ادامه داد: اگر تعرفه گذاری پرستاری درست انجام شود هزینه های درمان به نفع بیمار و بیمه کاهش می یابد اما متاسفانه شهامتی برای تغییر این مسئله نیست،در سیستم کنونی پول به ناحق به جیب پزشکان واریز می شود.

به گفته وی پرستار به طور ۲۴ ساعته خدمات ارائه میدهد و پزشک حدود ۱۰تا ۲۰ دقیقه بالای سر بیمار حاضر می شود و جراحان هم زمان اتاق عمل حضور دارند اما برخورد مناسب با حفظ حقوق با این قشر زحمت کش نمی شود.

دانشجوی دکترای تخصصی پرستاری با اشاره به اینکه پرستاری جزء مشاغل سخت و زیان آور شناخته شده و قانون مصوب مجلس دارد خاطر نشان کرد: متاسفانه این قانون هم به درستی اجرا نمیشود،طبق این قانون به ازای هرسال کار بین ۲ تا ۳ ماه کسر از خدمت شامل افراد میشود و با ۲۰ سال سابقه کار می توانند بازنشسته شوند و۳۰ روز حقوق در یافت کنند اما در سیستم به این شکل است که نهایتا با ارفاغ با ۲۰ سال بازنشسته شوند و ۲۵ روز حقوق دریافت کنند.

به گفته وی تصمیماتی که وزارت بهداشت در مورد جامعه پرستاری اتخاذ کرده بی منطق و غیر کارشناسی بوده که برای مثال طرح تربیت کمک پرستار یکی از آنهاست.

ستودگان اظهار داشت: از ابتدای اعتراضات پرستاری یک فراخوان عمومی داده شد و برای حدود ۱۰ هزار نفر با دریافت ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دوره کمک پرستاری یا کمک بهیاری برگزار کردند درعین حالی که همین دوره قبلا با ۷۰۰ هزار تومان آموزش برگزار میشد و این دریافتی ها حدود ۴۰ میلیارد تومان شد.

وی با اشاره به اینکه در شهر شیراز حدود ۳ تا ۵ هزار نفر آموزش کمک بهیار دیدند که در مراکز درمانی در کنار پرستار امور کمتر تخصصی را انجام دهند، اما بی کار هستند گفت: به جای آموزش افراد جدید باید برای افراد آموزش دیده قبلی فرصت شغلی فراهم میکردند.

این پرستار شیرازی و دیگر همکارانش، قصد واقعی از آموزش کمک پرستاران را این می دانند که؛ اگر جامعه پرستاری به خاطر بی عدالتی ها اعتصاب کرد و تمایل به ادامه کار نداشت به سرعت افراد آموزش دیده که تخصص کافی ندارند جایگزین پرستاران شوند؛ مسئله ای که جان بیماران را به خطر می اندازد.

پرستار شیرازی در بخش دیگر سخنان خود گفت: در سالهای اخیر با ارائه الگوی غلطی به نام اعتبار بخشی معیار عملکرد بیمارستان ها مستندات و گزارش ها شده؛ هرچقدر مستندات بیشتر باشد درآمد بیمارستان بیشتر میشود و پول بیشتری از بیمه دریافت میکنند و به همان نسبت درآمد پزشکان افزایش می یابد.درحالی که اکثر کادر درمان درگیر نوشتن می شوند و مراقبت از بیمار کمتر می شود.

اگر به بیمارستان مراجعه کنید می بینید که بیمار زخم داشته و پانسمان عوض نشده است اما به اسم همین بیمار وسایل مورد نیازش در سیستم ثبت شده است. متاسفانه هرکسی به دنبال افزایش امتیاز و سهم خودش است.جامعه پرستاری دراین موضوع هم اعتراض کرده اما چاره اندیشی نشده است.

این دانشجوی دکترای پرستاری که به نمایندگی از جامعه معترض پرستاری در دانشگاه شیراز حضور داشت با تشکر از دعوت تشکل دانشجویی آرمان سخنان خود را به امید اصلاح سیستم مدیریتی نظام سلامت خاتمه داد.