روزی که جشنواره عمار به مجتمع امام خمینی(ره) آمد

در بعد از ظهری زمستانی، مجتمع امام خمینی(ره) برای اولین بار میزبان «جشنواره مردمی فیلم عمار» شده است. جشنواره‌ای که قرار است از شنبه 9 دی آغاز شده و تا 14 دی ادامه پیدا کند.

به گزارش «عمار فیلم»، به نقل از آستان نیوز، در بعد از ظهری زمستانی، مجتمع امام خمینی(ره) برای اولین بار میزبان «جشنواره مردمی فیلم عمار» شده است. جشنواره‌ای که قرار است از شنبه ۹ دی آغاز شده و تا ۱۴ دی ادامه پیدا کند. در ابتدای ورود، سه سرباز که یکی از آن‌ها فانوسی در دستش است و از تونلی به سمت نور در حال گذر هستند، توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کنند.

سربازانی که مدافعان این میهن بوده و به نوعی نماد ایستادگی و مقاومت مردم ایران و وفاداری‌شان به نظام هستند. این تصویر، بنر تبلیغاتی جشنواره عمار است که جلوی در مجتمع گذاشته شده است.

۲۵ اثر در ۶ روز

کارشناس فرهنگی مجتمع امام خمینی(ره)، در تاریکخانه نشسته است و اولین نماهنگ را برای مخاطبین پخش می‌کند. لیلا بحری که تجربه‌های شیرینی مانند نویسندگی و طراحی صحنه نمایش‌های زیبای مجتمع را نیز در کارنامه هنری‌اش دارد، درباره اکران فیلم‌های هشتمین جشنواره مردمی عمار در مجتمع امام خمینی(ره) می‌گوید: «در این شش روز، قرار است ۲۵ فیلم شامل: نماهنگ، مستند، فیلم کوتاه و موشن‌گرافی از تاریخ ۹ تا ۱۴ دی ماه در مجتمع امام خمینی(ره) اکران شده و هر روز سه تا چهار اثر به نمایش گذاشته ‌‌شود. روز سه‌شنبه ویژه اکران آثار مربوط به کودک و نوجوان خواهد بود».

موضوعات جشنواره

بحری، در خصوص موضوعات این جشنواره توضیح می‌دهد «محتوای آثار درباره بخشش در زندگی، اقتصاد مقاومتی، تاریخ معاصر ایران، مدافعان حرم و نقد درون گفتمانی است». نماهنگ “برپا خیز” رو به پایان است. نماهنگی با موضوع انقلاب و پیروزی‌های بعدی که از این انقلاب عاید ملت ایران شده است. بحری درباره چگونگی اطلاع‌رسانی این جشنواره می‌گوید: «در بخش منطقه‌ای، به همه پیامک زده شده است و همچنین اهالی هنر که با مجتمع همکاری دارند را دعوت کرده‌ایم. فراخوانی هم به مدارس داده‌ایم تا دانش‌آموزان با خانواده‌هایشان حضور داشته باشند». حالا نماهنگ “برپا خیز” تمام شده است و فیلم کوتاه و سه دقیقه‌ای “راس هشت” شروع می‌شود. بر صفحه روشن سالن نمایش، مردی با سرعت از موتور پیاده شده و خود را به ساختمانی می‌رساند. به منشی می‌گوید: «برای مصاحبه آمده‌ام». منشی می‌گوید: «شما باید ساعت ۸ اینجا بودید». ساعت ۸:۱۵ را نشان می‌دهد. ادامه می‌دهد: «طبقه بالا پبش رییس بروید». رییس از دیر آمدن مرد اظهار ناراحتی می‌کند و وقتی از زبان او می‌شنود خواب مانده، با عصبانیت می‌گوید: «کاش نمی‌گفتید خواب ماندید». مرد جواب می‌دهد: «من دروغ نمی‌گویم» و از اتاق خارج می‌شود. چیزی نمی‌گذرد که رییس، گوشی تلفن را بر می‌دارد و از منشی می‌خواهد مصاحبه با مرد انجام شود. «راس هشت، فیلمی با موضوع راستگویی و بخشش است». این را فاطمه معتمدی ۱۵ سال یکی از تماشاچیان می‌گوید و ادامه می‌دهد: «به نظر من، با اینکه فیلم خیلی کوتاه بود ولی خوب توانست مفهوم خود را برساند و تاثیرگذار باشد».

خودم را جای شخصیت داستان گذاشتم

«چشماتو ببند» از آن فیلم‌هایی است که مخاطب را سر جایش میخکوب می‌کند. فیلمی که از ماجرای زندگی ریحان و رحمان می‌گوید. زن و شوهری که به زودی قرار است صاحب فرزند شوند. ریحان زنی مهربان و خوش قلب است و رحمان که به تازگی مغازه کلیدسازی‌اش را جمع کرده، پول پس‌اندازشان را بی خبر از ریحان خرج کرده است. حالا او  مجبور شده دوچرخه‌اش را هم بفروشد و نگران هزینه‌های زایمان همسرش است. دوست رحمان که در بنگاهی کار می‌کند و دل خوشی از صاحب آن ندارد، به رحمان پیشنهادی وسوسه‌انگیز می‌دهد. پیشنهادی که می‌تواند مشکلات مالی او را حل کند. رحمان از این پیشنهاد، دچار تردید می‌شود و این تردید، با خوش قلبی و کلمات امیدبخش ریحان، کلید رهایی مرد می‌گردد و و راهی برای نجاتش از مخمصه». پسرک، همان‌طور که دستش زیر چانه‌اش است، نظرش را در مورد “چشماتو ببند” می‌گوید: «تردید و شرایطی که برای رحمان پیش آمد، به خوبی برای مخاطب قابل فهم بود. طوری که من خودم را مدام جای رحمان می‌گذاشتم. با این فکر که ممکن است در این شرایط، اشتباه تصمیم بگیرم». به نظر او دو فیلمی که پخش شد خیلی آموزنده بوده است.

مخاطب و محتوا

آخرین اکران، مربوط به مستندی است با نام “بومرنگ” که اشاره به حضور آمریکا در سوریه، افغانستان و عراق دارد. با اتمام این مستند، چراغ‌های سالن روشن می‌شود. مهدی سیم‌ریز به عنوان آخرین مخاطب باقی مانده در سالن، نظرش را در مورد جشنواره این‌طور می‌گوید: «جشنواره مردمی عمار، با وجود سال‌های کم فعالیت، جزء جشنواره‌های موفق به شمار می‌رود. این جشنواره که دبیرخانه‌اش در تهران است، چند سالی می‌شود که به عنوان یک جشنواره پرمخاطب، در حوزه مفاهیم ارزشی و انقلابی فعالیت داشته است». معان هنری موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ادامه می‌دهد: «این جشنواره در راستای توسعه امکان بازدید مردم، با مجموعه‌های فرهنگی وارد تعامل شد که در حقیقت اکران کننده فیلم‌های آن، مجتمع‌ها و مکان‌‌های فرهنگی باشند».

سیم‌ریز عقیده دارد: «از آنجایی که آستان قدس رضوی جزء مراکزی است که در سال‌های بعد از انقلاب در حوزه‌های فرهنگی و انقلابی، فعالیت قابل توجهی داشته و مجتمع امام خمینی(ره) هم یکی از مراکزی است که آستان قدس رضوی با هدف توسعه و ترویج، فرهنگ اسلامی، رضوی، انقلابی، در منطقه خواجه‌ربیع تاسیس کرده است، امسال در مورد جشنواره عمار، اعلام آمادگی کردیم تا یکی از مراکزی باشیم که فیلم‌ها در آن اکران می‌شود». این کارگردان و نویسنده مشهدی، با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی دقیق‌تر و انتخاب محتوای مناسب با گروه سنی مخاطبین می‌گوید: «با توجه به اینکه بیشتر فعالیت مجتمع، ویژه کودک و نوجوان است، باید به این امر توجه داشته باشیم که اکران فیلم‌ها با سنین مخاطبین هماهنگی داشته باشد و این نیازمند تعامل با دست اندرکاران جشنواره است». سیم‌ریز ابراز امیدواری می‌کند: «امسال به دلیل برگزاری اولین دوره اکران فیلم در مجتمع، ممکن است نقاط ضعفی وجود داشته باشد که قطعا در آینده اصلاح می‌شود. ما امیداریم پای ثابت برگزاری این جشنواره در سال‌های آتی باشیم».