ده هزار نفر، مخاطبان اکران مردمی/ آثار طنز و کودک پر بیننده ترین

یک ماه پیش بود که هفتمین دوره از جشنواره مردمی فیلم عمار در فرهنگسرای بهمن تهران برای خود اختتامیه گرفت.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، یک ماه پیش بود که هفتمین دوره از جشنواره مردمی فیلم عمار در فرهنگسرای بهمن تهران برای خود اختتامیه گرفت. شاید اگر جشنواره عمار هم مانند باقی جشنواره‌های رنگارنگ ملی و منطقه‌ای بود، هفدهم دی‌ماه آخرین روز جشنواره بود و کار جشنواره پایان می‌پذیرفت تا دی ماه سال بعد اما حقیقت این است که مختصات متفاوت جشنواره عمار کاری کرده است که اختتامیه‌اش آغازی برای دور جدیدی از فعالیت‌ها در غالب «اکران‌های مردمی» در سراسر ایران است.

ان شاا… در طول سال پیش رو به صورت ماهانه ذیل مطلبی با عنوان «گزارش ماهانه اکران‌های مردمی جشنواره عمار» به بررسی و تحلیلی از این فعالیت خواهیم پرداخت.

امسال برخلاف عادت سال‌های گذشته، آثار راه یافته به هفتمین دوره از جشنواره عمار، حدود یک ماه پیش از جشنواره در اختیار رابطان استانی اکران مردمی قرار گرفت و فرایند اکران‌های مردمی در سراسر کشور پیش از آغاز رسمی جشنواره آغاز شد.

برگزاری جشنواره‌ متمرکز استانی موجب تکثر اکران‌های مردمی

در این بازه زمانی، بیش از ۹ هزار و ۸۰۰ نفر در قالب ۱۲۶ اکران مخاطب آثار جشنواره مردمی فیلم عمار بودند. اکران‌های صورت گرفته در ۲۰ استان کشور از جمله تهران، سمنان، فارس، اردبیل، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمان، گلستان، قزوین، البرز، گیلان، همدان، قم، هرمزگان، خراسان جنوبی، خوزستان، ایلام و بوشهر برگزار شد که سهم استان‌های فارس، خوزستان و تهران در اکران آثار بیش از دیگر استان‌هاست.

همچنین با دقت و تمرکز روی استان‌های برتر اکران مردمی و پیشینه فعالیتی آنها،  متوجه خواهیم شد که علاوه بر تهران که جشنواره مرکزی در آن برگزار شد، استان‌های فارس و خوزستان، هر دو استان‌هایی بوده‌اند که مراسم افتتاحیه و برگزاری جشنواره متمرکز داشته‌اند. استان فارس در هفتمین سال جشنواره به تنهایی در چند شهرستان خود از جمله، گراش، داراب، شیراز، فسا و لارستان جشنواره متمرکز* برگزار کرده است.

محبوبیت آثار داستانی

 اگر بخواهیم به صورت آماری به آثار اکران شده نگاهی بیاندازیم، در مجموع ۵۸ اثر از آثار جشنواره عمار در این ۲۰ استان به نمایش درآمد که اگر به ذکر دوازده اثر برتر بسنده کنیم، آثاری از جمله داستانی دایو، داستانی کلاس، پویانمایی خاکریز‌های نمکی، مستند من مدیر جلسه ام، نماهنگ لبیک، مستند سید ابراهیم، مستند مادرانه، داستانی قابلمه، داستانی علمک، مستند برادران، پویانمایی بختک و داستانی لکه در این لیست دوازده تایی قرار می‌گیرند که بیشترین میزان اکران را در قیاس با دیگر آثار اکران شده داشته‌اند. در این میان اثر داستانی دایو با ۱۷ اکران در صدر برترین آثار قرار دارد.

توجه به بازه مورد نظر نشان می‌دهد که دو تاریخ مهم در ماه گذشته یعنی نهم و پنجم دی ماه که مصادف با روز بصیرت و سال‌روز عملیات کربلای چهار(که با توجه به شهدای غواص در سال‌های اخیر در دایره توجه عموم مردم قرار گرفته) روی توجه اکران کننده‌ها برای اکران آثاری از جمله من مدیر جلسه ام، لکه و برادران که محتوایی متناسب با فتنه سال ۸۸ دارد و اثر داستانی دایو که به شهدای غواص می‌پردازد، تاثیر گذار بوده است.

علاوه بر این توجه به قالب آثار از محبوبیت آثار داستانی در نزد اکران کننده‌ها خبر می‌دهد به نحوی که علی رغم تعداد پایین آثار داستانی جشنواره عمار، تعداد بالایی از آنها در لیست برترین اکران‌های جشنواره قرار گرفته است. همچنین یک سوم برترین آثار اکران شده آثاری است که درونمایه طنز دارد و این استقبال در مقابل تعداد آثاری که با این درونمایه عرضه ‌شده است، رقم بالایی است.

از طرف دیگر حضور چهار اثر از دوره‌های قبل جشنواره در این لیست ضمن اینکه می‌تواند نکته مثبتی برای «لکه»، «من مدیر جلسه ام» و «برادران» باشد نشان می‌دهد مخاطبان آن‌ها را پذیرفته اند در عین حال این ضعف که آثار جدید و متنوع زیادی با موضوع فتنه ۸۸ وجود ندارد را نمایان می‌سازد.

مخاطب کودک فرصتی برای کارگردانان

حضور سه اثر برای مخاطب کودک و نوجوان در این لیست نشانه‌ی تعداد بالای مخاطبان این محدوده سنی برای آثار جشنواره عمار است که منجر به قرار گرفتن «خاکریز‌های نمکی»، «کلاس» و «بختک» در این لیست شده است.

در این بین توجه به کارگردانانی که آثارشان در این لیست قرار گرفته است نیز خالی از لطف نیست.  حسین دارابی، امیر داسارگر، رسول آذرگون، سیدمقداد سیدصالحی، برادران بوشهری، ساسان فلاح فر، نقویان، ایمان خانچی، محمد باقر مفیدی کیا کارگردانان این دوازده اثر هستند که نام آثار حسین دارابی و ساسان فلاح فر بیش از یکبار در این لیست آمده است که می‌توان علت آن را نام آشنا بودن این دو کارگردان برای مخاطبان دانست که با آثار متعددی که در جشنواره ارائه کرده‌اند توانسته‌اند اعتماد اکران کننده‌ها را نسبت به آثارشان جلب کنند.

با توجه به سبقه جشنواره عمار، با ورود به بهمن ماه انتظار می‌رود تعداد اکران‌های مردمی با توجه به مناسبت‌های ملی و انقلابی پیش رو میزان اکران‌ها ثابت و حتی روند رو به رشدی داشته باشد. اما در مورد اینکه چه آثاری می‌توانند در بازه یک ماهه پیش رو مورد استقبال اکران کننده‌ها قرار گیرند،باید منتظر ماند.

*جشنواره متمرکز به اکران‌هایی گفته می‌شود که در قالب ساختار مشخص افتتاحیه و اختتامیه برگزار می‌شود و با اکران‌های مردمی که در طول سال برگزار می‌شود متفاوت است.

(دی_بهمن ماه ۹۵)