فواد ایزدی:

در معرفی آمریکا باید بیطرف بود؛هم مثبت گفت هم منفی/تبلیغات آمریکا با واقعیات این کشور همخوان نیست

این استاد دانشگاه تهران گفت: اگر بتوانیم آنگونه که باید آمریکا را به مردم معرفی کنیم می توانیم بسیاری از مشکلات

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، دکتر فواد ایزدی استاد دانشگاه تهران در چهارمین نشست هنر و واقعیت با عنوان سوژه های جامعه آمریکا برای فیلمسازی که عصر روز گذشته در سالن شماره سه سینما فلسطین برگزار شد در سخنانی گفت: باتوجه به فاصله فراوان ایران تا کشور آمریکا ما هیچ کاری به کشور امریکا نداشته و نداریم؛ اما این آنها هستند که همیشه در امور داخلی ما دخالت کرده و بحران سازی می کنند. ما در آمریکا کودتا نکردیم و باز هم ما نبودیم که بر علیه آنها بودجه تصویب کردیم بلکه این اقداماتی بود که از سوی آمریکا برضد کشور ایران برنامه ریزی شده است.

وی تبلیغات صورت گرفته در جامعه آمریکا را با واقعیات آن همخوان ندانست و افزود: یک واقعیتی که در مورد کشور آمریکا وجود دارد این است که مسئولان اداره کننده این کشور نمی خواهند ما واقعیات جامعه آنها را متوجه بشویم؛ در حقیقت تبلیغاتی که از جامعه آمریکا مشاهده می کنیم با واقعیت های این کشور هماهنگ نیست.

این استاد دانشگاه تهران ردپای آمریکا را در عرصه های علمی و فرهنگی کشور غیرقابل انکار عنوان کرد و ادامه داد: آنها با ما درگیر هستند و نتیجه سالها فعالیت آنها در کشور ما نشان می دهد که آمریکا در فکر و فرهنگ مردم ما حضور دارد و نقش موثری هم در این حضور از خود برجای گذاشته است. این کشور حتی در حوزه های علمی ما نیز تاثیر فراوانی دارد و نشانه های آن را می توانیم در دانشگاه و در حوزه های علمی و تحقیقاتی مشاهده کنیم.

 

دکتر فواد ایزدی

 

ایزدی پیرامون انتصابات دونالد ترامپ رئیس جمهور آینده آمریکا نیز خاطرنشان کرد: ترامپ رئیس جمهور جدید کشور امریکا که از ۳ هفته آینده کار خود را در آمریکا آغاز خواهد کرد فردی به نام «مایکل فلین» را به عنوان مشاور امنیت ملی خود انتخاب کرده است. این فرد کتابی نوشته و به سیاست حمله امریکا به کشور عراق حمله کرده و در کتاب خود آورده آمریکا نباید به عراق حمله می کرد زیرا ایران دشمن اصلی آمریکا است و باید با ایران مقابله نرم کرده و از گروه های مخالف این کشور حمایت کرد.

وی صراحت بیان دشمنی برخی از مقامات آمریکا با ایران را یک فرصت دانست و اضافه کرد: افرادی که دشمنی خود را با ایران به صراحت بیان می کنند برای ما بسیار بهتر از افرادی هستند که مخفیانه و با شیوه های غیر آشکار این دشمنی را ابراز می کنند؛ در واقع حضور و وجود این دست از افراد در بدنه دولت آمریکا برای ما به عنوان یک فرصت محسوب می شوند.

این استاد دانشگاه تهران شناخت جامع از آمریکا را بسیار مهم عنوان کرد و یادآور شد: ما وقتی با چنین کشوری روبرو هستیم شناخت آن برای ما بسیار با اهمیت است؛ زمانی که آمریکا در تحلیل ها و بیانه های خود در مورد ایران مواردی چون وضعیت حقوق بشر، دموکراسی و برخورد با اقلیت ها را پیگیری می کند ما هم باید متقابلا در مورد آمریکا این موارد را پیگیری کنیم و اگر اهمیت این موضوع را درک کنیم آن وقت است که ابزار فیلم و مستند در این مسیر برای ما تاثیرگذار می شود.

ایزدی خواستار گسترش و هوشمند شدن ابزار انتقال پیام از طریق سینما به مردم شد و تصریح کرد: اگر قرار است ما درمورد کشور آمریکا و وضعیت درونی آن پیامی برای مردم خود صادر کنیم بهترین شکل این است که آن پیام توسط سینما و ابزار هنر انتقال داده شود؛ نکته دیگر اینکه کارکرد این ابزار باید گسترش پیدا کند و هوشمند نیز شود.

 

دکتر فواد ایزدی

 

وی با ابراز تاسف از عدم توانایی در معرفی مناسب آمریکا به مردم کشور گفت: متاسفانه تا امروز ما نتوانسته ایم کشور آمریکا را آنگونه که هست برای مخاطبان و مردم کشور خود نمایش داده و به آنها معرفی کنیم؛ این درحالی است که اگر بتوانیم این مهم را محقق سازیم می توانیم بسیاری از مشکلات امروز جامعه که متاثر از نفوذ و تاثیر نامطلوب فرهنگ آمریکا بر مردم است را برطرف کنیم.

این استاد دانشگاه تهران پیرامون لزوم معرفی بی طرفانه آمریکا به مردم کشور افزود: اگر بخواهیم در این حوزه درست کار کنیم باید همه چیز آمریکا را بی طرفانه و بدون سانسور به مردم نشان بدهیم؛ در حقیقت در معرفی آمریکا به مردم باید بی طرف باشیم و این بی طرفی هم دستوری صادر شده از جانب اسلام است.

ایزدی به سردرگم کردن مردم توسط برنامه های تلویزیون اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که در بخش خبری ساعت ۲۱ که ادبیاتی ضد آمریکایی دارد اخبار و تحلیل هایی از این کشور می بینیم و می شنویم و درست بعد از آن فیلم های سینمایی آمریکایی را پخش می کنیم که نشان دهنده پیشرفت و تکنولوژی بالای این کشور است عملا اقدام به سردرگم کردم مخاطبان و مردم خود می کنیم.

 

دکتر فواد ایزدی

 

وی لزوم پوشش رسانه ای صحیح یک کشور را مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: روش صحیح پوشش رسانه ای یک کشور این است که تمامی ابعاد مختلف آن را آنگونه که هست نشان داده و در این راه نیاز به سانسور نیست؛ اگر اینگونه عمل کنیم آن وقت است که مخاطبان احساس بهتری نسبت به رسانه های ما پیدا می کنند.

این استاد دانشگاه تهران پیرامون اهمیت معرفی بدون سانسور آمریکا اضافه کرد: روش صحیح شناساندن و معرفی تمامی زوایای کشور آمریکا به مردم این است که نکات منفی را فهمیده و نکات مثبتی را هم که دارند را بشناسیم و در نهایت بدون سانسور تمامی آنها را در فیلم یا مستند خود بیاوریم؛ مطمئن باشید که این روشی بسیار مفید و موثر برای آشنایی مردم کشور با آمریکای واقعی است.

ایزدی در پایان با اشاره به عدم معرفی مناسب آمریکا برای مردم تصریح کرد: ما آمریکا را برای مخاطبان داخلی خود خوب تعریف نکرده ایم این در حالی است که به آمریکا اجازه داده ایم تا آنگونه که تمایل دارد ما را به مردم معرفی کند؛ نتیجه این کم کاری این می شود مردمی که از کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ تا به امروز زخم خورده آمریکا هستند به این کشور علاقمند بوده و بعضا در برابر نقدها و انتقادهای ما از این کشور مقاومت کرده و جبهه می گیرند.