داوود مرادیان : اصلاح سیستم مدیریت فرهنگی راهی برای رسیدن به هنر متعالی در انقلاب اسلامی

داود مرادیان در نخستین کارگاه آموزشی سیزدهمین جشنواره ی مردمی عمار گفت :اگر می خواهید کار بسازید باید جریان مدیریتی حاکم را بشناسید .

به گزارش عمار فیلم ، اولین کارگاه تخصصی از سلسه نشست های آموزشی سیزدهمین جشنواره ی مردمی عمار با حضور داود مرادیان ، مستند ساز ، در سالن شماره ی 3 سینما فلسطین برگزار شد.

در ابتدای این نشست مرادیان با اشاره به فضای مدیریت فرهنگی در جامعه گفت :یکی از مهمترین چالش های مدیریتی ما در عرصه ی فرهنگ تکنوکرات بودن مدیران ماست ، که امروز سنگ بزرگی پیش پای تولید کنندگان محسوب می شود . معمولا این نوع مدیریت که الگو برداری از نظام سرمایه داری است اصالت خود را مبتنی بر منفعت و سود مالی تعریف می کند که همین امر سبب می شود ملاک و ومعیار گزینش در تولید را متحول کند.

وی با اشاره به روند تولیدات در سالهای گذشته افزود: اغلب فیلم های که امروز روانه ی بازار می شوند همان فیلم های خارجی با محتوای غربی است  که نمادهای انقلابی بر انها منگنه شده پیوندی که مبنای فکری و محتوایی ندارد که این نتیجه ی نگاه سطحی و فاقد ایدئولوژی بودن مدیران تکنوکرات است . این مدیران تنها ایدئولوژیشان در منافعشان خلاصه شده است که نتیجه ی جز حد رفتن سرمایه ی ملی به دنبال نداشته .

مرادیان ادامه داد :تکنوکرات ها به نوعی از شعارزدگی دچار شده اند که هدفشان تنها در تصویرگری از انقلاب خلاصه می شود که پشتوانه ی فکری ندارد. آنها نه تکنیک را می دانند و نه محتوا را می شناسند بلکه تنها ادای تکنیک را در می آورند . مسئله ی اصلی این مدیران همان منافع فردی است که اساس تصمیمات آنها را شکل می دهد .

این مستند ساز با شاره به شیوه ی برخورد تکنوکرات ها با جریان های اپوزیسیون گفت : نباید در توزیع سرمایه میان تولید کنندگان رفافت و یا قاب های تبلیغاتی را اولویت قرار دهیم و گروه ی را که شایستگی تولید دارند اما نمی توانند منافع فردی مدیران را تامین کنند حذف شوند .

در ادامه مرادیان به تشریح شیوه مدیریتی محتوا گرا پرداخت  و عنوان کرد که مدیران محتوا گرا نسبت به تکنوکرات ها در جریان مدیریتی کشور راه گشا تر اند .

مرادیان ادامه داد : محتوا گرا ها به پشتوانه ی نظام فکری عمیق و جهان بینی که دارند از مدیران تکنوکرات جلو ترند هر چند که درتکنیک هنوز نتوانسته اند جایگاه درست خود را پیدا کنند همین باعث شده تا مخاطبان خود را از دست بدهند و در نتیجه ماحصل این مدیریت، سیستم فکری بدون اجرا است .

وی  تاکیدکرد : در این زمانه ای که تفکرات غربی از هر سو لایه های فرهنگی ما را نشانه رفته است این مدیران محتوا گرا هستند که می توانند به داد جامعه برسند و مبنای فکری جامعه را باز تولید کنند.

پس از آن مرادیان از جریان مدیریتی میانه ای نام برد و آن را بهترین شیوه ی مدیریت خواند و گفت : شهید آوینی بهترین نمونه ی این شیوه از مدیریت بود که به اصالت و توانایی انقلاب در مواجه با غرب اعتقاد داشت . آوینی مبنای فکری و جهان بینی داشت عمق و اصالت محتوایی هم داشت اما در کنار اینها تکنیک و فرم را هم بلد بود و توانسته بود به شکل روایت خود برسد .

وی ادامه داد :آوینی فرم خود را در امتداد ابراهیم گلستان و فروغ فرخ زاد پیدا کرد و اگر به آنها رجوع نمی کرد شاید هیچ گاه آوینی متولد نمی شد بنابراین نباید هم چون مدیران محتواگرا از فرم ابا داشته باشیم و از آن فرار کنیم.

وی در ادامه داشتن جهان بینی را پایه ی اصلی یک هنر اصیل دانست و گفت :جهانبینی مهم ترین عاملی است که به هنرمند می گوید چه گونه تصویر خود را فارغ از زیبایی ها و تکنیک های فنی قاب بگیرد تا عمیق ترین مفاهیم را بیان کند و نظام آموزشی ما این اصل اساسی را جا انداخته و تنها به تکنیک اکتفا کرده است که این روند سبب شده تا هنرمند بر اثر کوچکترین ناملایماتی زود خودش را ببازد و از مسیر درست خود خارج شود.

در انتهای این نشست مرادیان به پرسش حاضران در جلسه پاسخ داد.

انتهای پیام/