«داد» نقطه مقابل مستندهای ماهواره‌ای است/نقد مسائل و مشکلات باعث تحرک انقلاب است

مسعود براتی گفت: مستندهایی مثل «داد» به عنوان یک نقد درون گفتمانی حساب می شوند و دقیقا حرف آن، نقطه مقابل مستندهایی

به گزارش روابط عمومی جشنواره عمار، مسعود براتی کارشناس مسائل اقتصاد مقاومتی و دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی درگفتگویی پیرامون مستند جنجالی «داد» که در اکران‌های مردمی خود با برخی حواشی نیز همراه بوده است، گفت: آنچه در مستند «داد» از همه مهتر بود و موجب جلب توجه همه به آن شد موضوع و سوژه جسورانه ای بود که کارگردان و عوامل سازنده مستند انتخاب کرد؛ بحث مبارزه با فساد و تبعیض در جامعه افرادی وجود دارند که در حال پرداخت هزینه هایی هستند و این موضوع یک سوژه جذابی برای مخاطبان است.
وی با تمجید از جسارت و شجاعت در ساخت مستند «داد» افزود: رفتن به سمت و سوی مسائلی که به صورت طبیعی در سطح رسانه های کشور ضریب پیدا نمی کند و کمتر دیده می شود و جریان رسانه ای معمولا دوست دارد به آرامی از کنار آنها عبور کنند و در نهایت همانند یک پوشش خبری معمولی به آن نگاه کنند، جسارت و شجاعتی را طلب می کند.
عضو سابق شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی به وجه تمایز مستند «داد» نسبت به سایر مستندهای دیگر پرداخت و ادامه داد: موضوع مستند «داد» بحث مهمی عدالت است که مستند به خوبی آن را شکافته و عمیق کرده است. انتخاب این سوژه برای ساخت مستند و جسارت کارگردان برای ساخت کار وجه تمایز این مستند به نسبت مستندهای دیگر است.
این کارشناس بحث مبارزه با فساد و تبعیض را یکی از اصول اصلی انقلاب اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: نکته ای که سوژه و مصادیق پیگیر در این مستند به ما یادآوری می کند این است که ما در یک جامعه اسلامی زندگی می کنیم اما در عین حال، بحث مبارزه با فساد و تبعیض یکی از اصول اصلی ما است و بر این اساس باید مکانیزم هایی در جامعه داشته باشیم تا از افرادی که برای دادخواهی فعالیت می کنند، حمایت شود.
وی در همین زمینه اضافه کرد: افرادی همانند سید میثم صفائیان که در مستند پرداخته شده است، باید برای جامعه ارزش داشته باشند؛ در حقیقت نه تنها با او نباید برخوردهای امنیتی از جنس تنبیهی کنند بلکه باید این قبیل افراد، گروه ها و تشکل هایی را که در این فضا فعالیت می‌کنند مورد حمایت و زیر چتر حمایتی خود قرار بدهند.
دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی در همین زمینه یادآور شد: البته ممکن است شما در یک حرکت که برای مبارزه با فساد و در راه عدالت می‌کنید دچار اشتباه و کار خلاف قواعدی بشوید؛ اما در هر حال این رویکرد و حرکت از آنجایی که ارزشمند است باید زیر چتر حمایتی قرار بگیرد.
براتی در همین زمینه با گلایه از برخوردهای سلبی که در این مسیر با افرادی چون صفائیان انجام می شود، عنوان کرد: در حال حاضر، این‌گونه به نظر می‌آید برخوردهایی که شاهد آن هستیم حمایتی نیست و از جنس سلبی است؛ در حقیقت جنبه‌های تهدیدی حرکتهای افرادی مثل صفائیان، بسیار بیشتر دیده می‌شود تا جنبه‌های فرصت بزرگی که این کارها دارد.
وی خواستار فراهم آوردن ساز و کار لازم توسط حکومت برای مبارزه با فساد شد و تصریح کرد: اگر بخشی از مردم قصد دارند یک مشکل و مسئله‌ای را که در یک سیستم اجرایی مشاهده کردند فریاد بزنند و در مقابل آن حرکتی انجام بدهند حکومت باید ساز و کار لازم را برای اتفاق افتادن این امر را ایجاد کرده و هزینه های این کار را نیز کاهش بدهد.
این کارشناس در بخش دیگر سخنان خود گفت: اگر هزینه صحبت، حرکت و اقدام کردن در مقابل یک فساد محرز برای افراد زیاد باشد بالطبع افراد کمی در این مسیر حرکت می کنند؛ چراکه همه افراد در یک جامعه حاضر به پرداختن هزینه های بزرگ نیستند و در این راه با افراد کمی روبرو هستیم و بر اساس اصل ۸ قانون اساسی این قبیل اقدامات در حاکمیت و حکومت اسلامی باید کم هزینه باشد.
براتی افزود: مستند «داد» از این نظر، تلنگر بسیار جدی را به ما می زند که بعد از ۳۸ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و در اواخر دهه چهارم انقلاب نیاز به ایجاد ساز و کارهایی در سطح جامعه امروز خود برای حمایت از مبارزه افراد و گروه‌ها با فساد داریم.
وی در ادامه سخنانش راهبرد دشمنان برای مبارزه با انقلاب را سیاه نمایی عنوان کرد و ادامه داد: ما جامعه ای ایدوئولوژیک و انقلابی هستیم بر این اساس از دشمنان خارجی و داخلی فراوانی برخوردار هستیم؛ یکی از راهبردهای مستمر آنها برای اینکه به حکومت ما ضربه بزنند ایجاد سیاه نمایی برای ناامید کردن مردم است تا بگویند ایده و فکر حکومت اسلامی ناکارآمد بوده و باید کنار گذاشته شود.
دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که آیا طرح نواقص و خلاء‌ها به معنای پمپاژ کردن ناامیدی در جامعه است؟ اینجا این موضوع مهم است که از میان افراد و گروه هایی که این مسائل و مشکلات را مطرح می کنند هر کدام هدفی متفاوت دارند، اما اگر یک گروه انقلابی باشیم دغدغه پیشرفت و نه از میان بردن انقلاب را خواهیم داشت.
براتی در بخش دیگری از سخنانش به تفاوت مستند «داد» با مستندهایی که توسط شبکه های ماهواره ای ساخته می شود اشاره و اضافه کرد: تفاوت مستندهایی همچون «داد» با مستندهایی از قبیل «انقلاب ۵۷» که شبکه ماهواره ای فارسی زبان «من و تو» می سازد در نوع نگاه به انقلاب اسلامی ایران است؛ آنها به دنبال القای ناامیدی در میان مردم ایران هستند اما مستندهایی چون «داد» به عنوان یک نقد درون گفتمانی طرح می شوند و دقیقا حرف آن، نقطه مقابل مستندهایی است که از سوی دشمنان انقلاب ساخته می شود.
وی انقلاب را در برطرف کردن مشکلات جامعه توانا دانست و یادآور شد: اسلام ناب که انقلاب اسلامی بر اساس آن شکل گرفته توانایی برطرف کردن مشکلات جامعه را دارد، ایراد ما این است که از اسلام ناب فاصله گرفته ایم؛ زمانی که اصل امر به معروف و نهی از منکر را در قانون اساسی داریم و از مردم خواسته ایم بر رفتار حکومت ناظر باشند یعنی اینکه ظرفیت این نظارت در این ایده امر به معروف و نهی از منکر وجود داشته است.
عضو سابق شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی در ادامه متذکر شد: نوع ادبیات پرداختن به مسائل و مشکلات کشور در یک کار مستند بسیار مهم و اساسی است؛ البته از طرف دیگر هم نباید چشمان خود را بر روی واقعیات روز جامعه ببندیم زیرا این کاری اشتباه است. در حقیقت واقعیات مثبت و منفی را باید همزمان در کنار هم ببینیم، به آینده امیدوار باشیم و به دنبال اصلاح آن مسیر، حرکت کنیم. در اصل نقد ما باید موجب تحرک شود و نه اینکه زمین‌گیر شدن انقلاب را به همراه داشته باشد.
براتی تصریح کرد: مخاطبان اصلی مستند «داد» را درلایه ابتدایی آن نخبگان و خواص جامعه می دانم و در لایه بعدی البته با شدت کمتر مردم و مخاطبان عادی جامعه نیز جای می گیرند زیرا ما در بحث نظارت همگانی باید تمامی اقشار مختلف مردم جامعه را درگیر کنیم.
وی در پایان سخنان خود گفت: نمایش و اکران این قبیل مستندها را دارای اثرهای مثبتی می دانم که نتیجه‌اش این است که مردم باور می کنند که در کشور یک جریانی وجود دارد که نسبت به این قبیل موضوعات حساسیت دارد و آنها را پیگیری می کند تا حق و حقوق مردم پایمال نشود.