سیدیوسف مرادی:

«داد» ظرفیت های نظام را در حوزه نقد بالا می برد/مستند داد جریان سازی می کند

این محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی گفت: اگر قرار است به ساختارهای نظام نقدی صورت بگیرد این انتقادها باید از دورن

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، سید یوسف مرادی محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی در گفتگویی پیرامون مستند «داد» که به اعتراضات صنفی و برخوردهای نادرست با آنها می‌پردازد، گفت: مستند «داد» کار بسیار خوبی است و در این نکته هیچ شکی وجود ندارد؛ نکته ای که در مورد این مستند می توان بیان کرد این است آثاری از این دست که در زمین انقلاب اسلامی تعریف می شوند از برکت فراوانی برخوردار هستند.

وی با ابراز خوشحالی از ساخته شدن مستند «داد» توسط بچه های عمار افزود: نکته مهم این است که این امکان وجود داشت تا شبکه بی بی سی فارسی این مستند را تولید کند که اگر این کار را انجام می داد به صورت دیگری مستند را می ساخت؛ البته خوشبختانه بچه های عمار این مستند را ساختند و دیگر بی بی سی فارسی به آن نخواهد پرداخت.

این محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی با اشاره به ثمرات مستند «داد» ادامه داد: اگر بخواهم به فواید و ثمرات این مستند اشاره کنم باید بیان کنم ساخت مستند «داد» ظرفیت های نظام را در حوزه نقد بالا می برد؛ در حقیقت اگر قرار است به ساختارها نقدی هم صورت بگیرد این انتقادها باید از دورن سیستم و نه بیرون از انجام شود.

مرادی ساخت مسنتد «داد» را اقدامی هوشمندانه ارزیابی و خاطرنشان کرد: ساخت مستند «داد» را اقدامی هوشمندانه می دانم؛ به طور مثال مستند «فقر و فحشا» آقای ده نمکی کار بسیار تندی بود و نقد بسیار شدیدی به ساختار داشت اما هیچگاه در زمین ضدانقلاب تعریف نشد اما در آن طرف هم مستندهای ساده تری نیز ساخته شد که بر علیه نظام بودند و اقدام به سیاه نمایی می کردند.

وی با اشاره به نقش بسیار مهم اصحاب رسانه در گسترش موضوع مطالبه گری اضافه کرد: اصولا کار رسانه ها بسط موضوع مطالبه گری صنفی و اجتماعی است؛ نکته دیگر اینکه اشاره به عنوان رسانه ملی اشتباه است و بهتر است از آن به رسانه باندی نام ببریم و در آنجا بیشتر به سلیقه ها پرداخته می شود تا آن چیزی که نظام نیاز دارد زیرا اگر قصد داشت نظام را درنظر بگیرد باید می آمد و در همین زمینی که مستند «داد» حضور دارد فعالیت کند.

این محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی مستندهایی همانند مستند «داد» را اولویت رسانه ملی ندانست و یادآور شد: نکته مهم دیگر اینکه موضوعاتی همانند موضوع مستند «داد» اولویت رسانه های ما نمی شوند زیرا همین رسانه ها از مردم عقب تر، کم سوادتر و بی اطلاع تر هستند؛ همچنین باید به این موضوع توجه کرد که رسانه ها بیشتر به دنبال منفعت خود هستند و پرداختن به این دست مسائل و مشکلات سودی برای آنها به همراه ندارد. بر این اساس زمانی رسانه ها با این نوع مطالبات هماهنگ می شوند که انقلابی رخ بدهد و یا به عبارتی بهتر یکی دو طرف جناح سیاسی این مطالبات برایش مهم باشد.

مرادی فعالیت رسانه ها در ایران و جهان را براساس منافع آنها ارزیابی و تصریح کرد: رسانه ها بر اساس منافع خود صحبت و فعالیت می کنند و بر این اساس ما در ایران رسانه مستقل نداریم؛ البته می توان نمونه هایی از آن را که بسیار ضعیف هستند را در شبکه های نوظهوری همچون تلگرام مشاهده کرد.

وی با ابراز گلایه از جدایی جنبش های دانشجویی از مردم گفت: درمورد جنبش های دانشجویی و نقش آنها در مطالبه گری و تحقق عدالت باید عرض کنم آنها هم همانند رسانه ها در سالیان اخیر از مردم جدا شده و به بدنه منفعت چسبیده است؛ جنبش های دانشجویی حتی در دهه ۷۰ نیز به بدنه مردمی متصل بود و وقتی جنبش های دانشجویی اینقدر تنزل پیدا میکند یقینا نمی تواند مطالبات مردمی را پیگیری کند.

این محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی با توصیه به مستندسازان برای جلوگیری از سیاه نمایی در آثار خود افزود: فیلم سازان و مستندسازان باید ظرایف و نکاتی را در پرداخت به این نوع موضوعات رعایت کنند تا آثار آنها به سیاه نمایی دچار نشود و یکی از مهمترین اقدامات آنها حرکت در زمینه انقلاب اسلامی است زیرا بودن در این مسیر بسیار سخت و پیچیده است.

مرادی با انتقاد از مستند «لکه» که از تولیدات جشنواره عمار است ادامه داد: به عنوان مثال به یکی از مستندهای ساخته شده توسط جشنواره عمار به اسم «لکه» اشاره می کنم که این اثر در زمین ضدانقلاب بازی کرده است؛ این مستند یک فیلم ضد انقلابی به تمام معنا بود و برای اینکه به زمین انقلاب بیاید فقط کافی بود تا یک متغیر را عوض کند و به جای آن همسر شهید، یک دختر شهید قرار می داد که اگر یک پسر شهیدی با فتنه است ولی دختر شهید با فتنه نیست.

وی در تکمیل سخنان خود درمورد مستند «لکه» خاطرنشان کرد: آنقدر کارگردان و یا نویسنده «لکه» بی توجه است که در مستند آورده پسر شهید با فتنه است و مادر شهید برعلیه فتنه است؛ این درحالی است که جایگاه همسر نسبت به فرزند در زمین خانواده بسیار متفاوت است.

این محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی مستند داد را متعلق به تمامی مردم جامعه دانست و اضافه کرد: مستند «داد» اثری متعلق به تمامی مردم جامعه است و می تواند به مردم این آموزش را بدهد که چگونه می توان نقد انجام داد؛ همچنین از دیگر آثار و کارکردهای این مستند شکل گیری زمینه ایجاد مطالبه در میان مردم است. البته در ساختارهای فعلی صرفا مطالبه کردن خود جرم محسوب می شود.

مرادی پیرامون دلیل بایکوت شدن مستند «داد» تصریح کرد: این مستند به دو طرف دعوا هیچ منفعتی را نمی رساند بلکه به مردم آموزش می دهد که دو طرف را زیر سوال ببرند و این خصلت مستند «داد» محسوب می شود؛ بر همین اساس که به جناحی و گروهی منفعتی نمی رساند نتیجه این می شود که هر دو طرف در برابر بایکوت کردن آن سکوت می کنند.

وی در پایان سخنان خود این مستند را متعلق به آینده دانست و تصریح کرد: در آخر هم یک مطلب مهمی درباره مستند «داد» بیان می کنم و آن مطلب این است که این مستند در حال حاضر دیده نخواهد شد بلکه سال های آینده دیده خواهد شد؛ همچنین می توان گفت که این مستند قابلیت جریان سازی برخوردار است.