به مناسبت آزادسازی بزرگ‌ترین شهر سوریه؛

حقیقت حلب در آثار جشنواره مردمی فیلم عمار

به بهانه آزادسازی حلب با توجه به دروغ پردازی گروه‌های افراطی و حامیان آن‌ها در نشان دادن حقایق این شهر، جشنواره

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به بهانه آزادسازی حلب، بزرگترین شهر سوریه از سیطره تروریست‌های داعشی و با توجه به هجمه رسانه‌ای و دروغ پردازی گروه‌های افراطی و حامیان آن‌ها در نشان دادن حقایق این شهر، جشنواره عمار به بررسی و معرفی آثار رسیده به این جشنواره با موضوع مقاومت در سوریه می‌پردازد.
این آثار مستند، ضمن نشان دادن جنایات گروه‌های ترویستی در سوریه، به چگونگی مقاومت مردمان آن از ادیان و مذاهب مختلف در طول این سال‌ها می‌پردازند.

جشنواره عمار

نبرد پنهان (۲۰۱۶)
«نبرد پنهان» به کارگردانی ناصر نادری یکی از متفاوت‌ترین آثار در نشان دادن حقایق در سوریه است که توسط حسن شمشمادی، خبرنگار ایرانی که به مدت چهار سال در این کشور حضور داشته، روایت می‌شود. در کنر شجاعت و خطرپذیری زیاد در ساخت این اثر، در مجموع به یک نکته مهم در قبال جنگ سوریه پرداخته شده و آن پشتیبانی کشورهایی چون ترکیه، عربستان و برخی حاکمان منطقه ای با حمایت آمریکا و اسرائیل از گروه های تکفیری است.
این مستند به خوبی نشان می‌دهد که مخالفان نظام سوریه چطور به بهانه‌های گوناگون بر طبل نفاق در کشوری که سال ها، ادیان مختلف را در زیر پرچم صلح جمع کرده است، کوبیدند و تصویری دروغین از تقابل میان ادیان و مذاهب ارائه کردند. مصاحبه با خانواده‌ها و رزمندگان ارتش سوریه که از ادیان و مذاهب مختلف در کنار هم می‌جنگند، نشان از همبستگی مردمی برای ایستادگی در مقابل جبهه تکفیر است که در فیلم، به خوبی به آن اشاره شده است.
«نبرد پنهان» که در هفتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار حضور دارد، تلاش کرده است به کمبود نگاه درست رسانه‌ای به تحولات سوریه پاسخ دهد. به گفته عوامل سازنده آن، قسمت‌های بعدی این مستند نیز در حال ساخت است.

مالکیه (۲۰۱۴)
«مالکیه» نام روستایی در جنوب شهر حلب و در نزدیکی مرز ترکیه که در ۱۸ مارس ۲۰۱۳ تمامی مردانش در آتش سوزانده شدند. محمدباقر شاهین، کارگردان این اثر، در یک کار صد ثانیه‌ای، جنگ را از طریق پژواک آن در صحنه کوچک تئاتر نمایش می‌دهد.
نمایش بی‌واسطه و تاثیرگذار جنگ در سوریه، احتراز از هرگونه تعبیر، تفسیر و هوشمندی کارگردان موجب شده «مالکیه» اثری تاثیرگذار و ساده، به رغم کوتاهی آن، از آب درآید.
«مالکیه» که در پنجمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار حضور داشته است، در جشنواره «ویدئو آرت» نیویورک و همچنین در بخش «حقوق بشر» جشنواره فیلم بارسلونا نیز سابقه شرکت دارد.

ام غیاث (۲۰۱۳)
چشمی گریان و لبی خندان؛ وصف حال زنی است که یک سال گذشته را با سخت‌ترین حوادث زندگی روبه رو بوده؛ شهادت چهار تن از پسران و از دست دادن ناگهانی همسرش. در پاسخ ما که می پرسیم: مادر، هیچ پشیمان هستی؟ لبخند می زند: «وطن عزیز است مادر! و سزاوار این که همه چیزمان را فدایش کنیم. من هنوز دو پسر دیگر هم دارم. آن ها هم باید بروند.» امّ غیاث، مادر چهار شهید از رزمندگان «دفاع وطنی» سوریه است. او در حومه دمشق زندگی می‌کند. در متن محلّه‌ای که تنها یکی دو کوچه با خط درگیری با تروریست‌های تکفیری فاصله دارد.
«ام غیاث»، نمونه‌ای از زنان و مادران مقاوم امروز سوریه است. مجید ذوالفقاری، کارگردان این اثر روایتی از زبان او، مواجه و صبر این مادر بر این داغ‌ها و رنج‌ها از زبان خانواده و نزدیکان را به ثبت رسانده است. این اثر علاوه بر شرکت در بخش بیداری اسلامی دوره پنجم جشنواره عمار در سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت نیز حضور داشته است.

یرموک بهانه‌ای برای آزادی (۲۰۱۴)
مستند «یرموک بهانه‌ای برای آزادی» به کارگردانی سید محسن موسوی، به موضوع آوارگان فلسطینی می‌پردازد که به کشور سوریه پناه برده‌اند. «یرموک»، بزرگ‌ترین اردوگاه فلسطینیان آواره است که شاید بیشترین حجم مبادلات تجاری و اقتصادی در میان فلسطینیان قبل از جنگ به این منطقه اختصاص داشته است. جنگ در سوریه بواسطه هجوم تکفیری‌ها این بار اما موجب نشده که بار دیگر فلسطینینان قصد خانه‌های خود و مهاجرت به سرزمین دیگری را داشته باشند و این بار مقاومت را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
موسوی راجع به سوژه خود این طور می‌گوید: کشور سوریه تنها کشور عربی است که اجازه حضور بیشترین مهاجر فلسطینی را در کشور خود می‌دهد و حقوق آوارگان شصت ساله فلسطینی این کشور را در بالاترین حد تعریف کرده است. این کشور، همچنین تنها کشور عربی است که از سوی دیگر کشورهای عربی همواره تحت فشار بوده است. این موضوع سبب شده که در ماه‎های اخیر مهاجران فلسطینی به کشورهای اروپایی پناهنده شوند که البته این موضوع باعث می‎شود تا مردم فلسطین روز به روز از وطنشان دورتر شوند تا شاید برای همیشه از کشور و وطن خود دور بمانند. این اثر در بخش بیداری اسلامی پنجمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار حاضر بوده است.