در رونمایی مستند قرارداد ۱۹ ژوئن مطرح شد

حاکمیت ملی ما با «قرارداد ۱۹ ژوئن» از بین رفت/ در روابط بین الملل چیزی به عنوان اعتماد نداریم

سفیر سابق ایران در اتحاد جماهیر شوروی گفت: حاکمیت ملی ما با «قرارداد 19 ژوئن» از بین رفت. زیرا ما رفته بودیم تا در

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، مراسم روز رونمایی از مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» روز گذشته با ناصر نوبری، سفیر سابق ایران در اتحاد جماهیر شوروی و حسین شیخ الاسلام، سفیر سابق ایران در سوریه در باشگاه خبرنگاران پویا برگزار شد.
ناصر نوبری در مراسم رونمایی از مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» در سخنانی گفت: قبل از اینکه برای سخنرانی در این مراسم به اینجا بیایم مستند قرارداد ۱۹ ژوئن را دیدم که یاد مناظره چهار سال قبل در آذرماه و دی ماه سال ۹۲ با آقای کواکبیان داشتم افتادم. بر این اساس بعد از اینکه توافق ژنو انجام شد من بلافاصله نکات خود را به صورت یک نامه سرگشاده برای شخص رئیس جمهور ارسال کردم.
وی افزود: در آن زمان حوزه علمیه قم و موسسه معصومیه در زمستان ۹۲ از من و آقای کواکبیان دعوت کردند تا نخستین مناظره را درمورد قرارداد ژنو داشته باشیم؛ در آن مناظره ای که حدود ۳ ساعت طول کشید نکات فراوانی مطرح شد. زمانی هم که مستند را برای دیدن به من دادند مشاهده کردم همانند آن نکاتی که در سال ۹۲ بیان کردم در این مستند عینا تکرار شده است.


سفیر اسبق ایران در اتحاد جماهیر شوروی از گیر بودن دولت ها در این قرارداد برجام تا ۵۰ سال آینده خبر داد و ادامه داد: وقتی این مستند را می بینیم متوجه می شویم نزدیک به ۲۰۰ سال به صورت مرتب از یک لانه گزیده می شویم؛ با توجه به مواردی که من در این قرارداد دیدم می توانم بگویم نه تنها در این دولت و دولت های بعدی بلکه تا ۲۰ الی ۲۵ سال و حتی تا ۵۰ سال آینده پای دولت ها در این قرارداد گیر است.
نوبری خاطرنشان کرد: به عنوان یک کارشناس نزدیک به ۲۰ سال است این نکات و مواردی که در مناظره با آقای کواکبیان گفتم و در این مستند هم آمده را در پشت درهای بسته بیان کرده ام ولی کسی سخنان من را گوش نکرد؛ آنها نه تنها حرف من را گوش نکردند بلکه من را از وزارت امورخارجه برکنار کردند.
وی در تکمیل سخنان خود اضافه کرد: ۱۵ سال قبل در وزارت امورخارجه بودم و همین نکاتی را که امروز در این مستند دیدید را به آنها گفتم که اگر به همین صورت جلو بروید همه چیز را می دهید و آنها هم هیچ چیز نمی دهند زیرا شما با جزئیات اجرا می کنید و درعوض آنها به صورت کلی متعهد می شوند.
سفیر اسبق ایران در اتحاد جماهیر شوروی با اشاره به توصیه های خود درباره مذاکرات ژنو یادآور شد: در مورد مذاکرات ژنو هم به همین صورت مجددا می دیدم همین اتفاق دوباره درحال رخ دادن است؛ ولی بازهم از سر خیرخواهی قبل از اینکه مذاکرات شروع شود و تیم مذاکره کننده به وین بروند در چند دانشگاه سخنرانی کردم و همین نکات را مجددا گوشزد کردم و هشدار دادم مبادا با جزئیات تعهد بدهید و تعهد آنها در کلیات خلاصه شود که وضعیت سال های قبل دوباره تکرار می شود.
نوبری از درخواست خود برای ایجاد یک پکیج برای مذاکرات ژنو خبر داد و متذکر شد: من از آنها درخواست کردم که یک پکیج درست کنید که آنها نتوانند از زیر آن دربروند؛ در حقیقت یک پکیجی را شاهد باشیم که هر دو طرف معادل یکدیگر باشد. اتفاقا آقای عراقچی هم آمدند و گفتند که ما می خواهیم یک پکیج داشته باشیم که اول و آخر آن همانند هم باشد.
وی با اشاره از حقه جدید آمریکایی ها به تیم مذاکره کننده ایرانی تصریح کرد: من هم بسیار خوشحال شدم ک دوستان ما قصد دارند تا از تمام تجربیات تاریخی استفاده کنند؛ اما ببینید طرف مقابل این‌بار هم حقه جدیدی به ما زدند و بعید می دانم دوستان ما متوجه نشده باشند.
این دیپیلمات در بخش دیگر سخنان خود گفت: آمریکایی ها در مذاکرات یک حقه جدیدی به ما زدند و گفتند اجرای شما این است که در قلب راکتور خود بتن بریزید و کارهای اجرایی خود را اینگونه آغاز کنید؛ در آن طرف هم اجرای تعهد آنها هم این می شود که قطعنامه صادر کنند! در نهایت آقای عراقچی و دوستان خود ۳ ماه قبل گفتند که آنها تحریم ها را فقط بر روی کاغذ برداشتند و عملا برنداشتند.
نوبری افزود: بعد از پایان توافق آقای رئیس جمهور آمد و به مردم گفتن از امروز تمامی تحریم های اقتصادی و بانکی برداشته شده است؛ البته من به خوبی آگاه بودم که چه اتفاقی رخ داده است. اگر قصد داشتیم درست عمل کنیم باید به جای بتن ریزی راکتور اراک و از کار انداختن آن، مراکز هسته‌ای را پلمپ می کردیم و بعد از اجرایی شدن وعده های روی کاغذ برای طرف مقابل، ما هم تخریب و بتن ریزی تاسیسات خود را می کردیم.

منافع ملی ما امروز زیر سوال رفته است
وی در ادامه با اشاره به سخنان رئیس بانک مرکزی در مورد برجام اظهار داشت: متاسفانه در آخر هم دیدیم که رئیس ک بانک مرکزی گفتند آن چیزی که طرف مقابل انجام داده، تقریبا هیچ است؛ بنابر این توجه داشته باشید که نسل شما و نسل های آینده باید به چند چیز دقت کند. امروز می‌بینیم که شور و هیجان و تقدیر بر فضای دیپلماسی کشور حاکم به خاطر این برجام است در حالی که منافع ملی ما اینگونه زیر سوال رفته است.
سفیر اسبق ایران در اتحاد جماهیر شوروی با انتقاد از پنهان نگاه داشتن جزئیات مذاکرات از مردم خاطرنشان کرد: آن‌چیزی که باید عرض کنم این است که در آینده هم باید به نسل های بعد از خود اعلام کنیم که دقت کنند و مستندهایی مثل قرارداد ۱۹ ژوئن را ببینند.
نوبری اضافه کرد: آن چیزی که در مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» دیدیم به صورت مرتب در ایران تکرار شده است؛ علت آن هم روحیه عجیب مردم ایران است. حافظه طولانی مدت تاریخی مردم ایران بسیار خوب است ولی حافظه میان مدت و کوتاه مدت آنها ضعیف است.
وی در ادامه سخنانش با انتقاد به از دست دادن زمان در مذاکرات دیپلماسی یادآور شد: ما وقتی که زمان را از دست می دهیم وارد مذاکره می شویم؛ به عبارتی بهتر زمانی که درقدرت و موضع برتریم، بسیار مغرور هستیم و اهل مذاکره و صحبت نیستیم اما وقتی که دچار ضعف می شویم رو به مذاکره می آوریم.
سفیر اسبق ایران در اتحاد جماهیر شوروی متذکر شد: در مورد جنگ ایران و عراق هم وضع به همین صورت بود؛ زمانی که در قدرت بودیم تن به مذاکره ندادیم ولی زمانی که عراق در سال آخر جنگ وارد خاک ما شد و تا تصرف کرمانشاه هم پیش رفت، آن وقت بود که وارد مذاکره شدیم.


نوبری تصریح کرد: در مورد قرارداد الجزایر زمانی که ما در اوج قدرت بودیم و کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا منت ما را می کشید و به ما التماس می کرد عجله ای برای مذاکره نداشتیم زیرا اگر در زمان کارتر دیپلمات ها را آزاد می کردیم او شانس مجدد انتخاب به عنوان رئیس جمهور شدن را داشت اما ما این کار را نکردیم ولی زمانی که ریگان رئیس جمهور آمریکا شد و ۷۲ ساعت فرصت داد تا دیپلمات ها آزاد شوند آن وقت بود که به میز مذاکره رفتیم.
وی پیرامون نحوه مذاکره با آمریکا در مورد دیپلمات های به گروگان گرفته شده نیز اشاره کرد و گفت: در مورد دیپلمات ها آنقدر تعلل کردیم که این موضوع که به عنوان امتیازی در دستان ما بود بعد از گذشت ۴۴۴ روز ارزش خود را از دست داد و برای ما به یک نقطه ضعف تبدیل شد؛ در حقیقت کار تا آنجا پیش رفت که فقط می خواستیم گروگان ها آزاد شوند تا از دست آنها و شرایطی که پیش آمده بود خلاص شویم.
این سیاستمدار ادامه داد: نکته دیگر اینکه ایرانی‌های که بعد از انقلاب به جرم ساواکی بودن و اعمالشان، برخی اموال آنها مصادره و توسط مردم از آنها پس گرفته شده بود، خود را شهروند آمریکایی کردند و در دیوان لاهه و با فشار آمریکا بخشی از اموال ایران را گرفتند. این در حالی بود که به این موارد باید در دادگاه های داخلی کشور رسیدگی می شد زیرا در هر صورت آنها ایرانی بودند.
سفیر سابق ایران در اتحاد جماهیر شوروی افزود: این شیوه مذاکره و دیپلماسی ما به غیر از قرارداد الجزایر در مذاکرات جنگ ایران و عراق و مسئله هسته ای هم تکرار شده است؛ اشکال و نقص کار ما در این است که زمان مناسب وارد گفتگو و مذاکره نمی شویم و آن زمانی که از قدرت و موقعیت خود دور شدیم و آن زمان را از دست دادیم تن به مذاکره و گفتگو می دهیم.

قهرمان از دست دادن فرصت های طلایی هستیم
نوبری در بخش دیگر سخنان خود ادامه داد: مقام معظم رهبری صحبتی دارند به این صورت که «ما قهرمان از دست دادن فرصت های طلایی هستیم»؛ غرور نباید ما را بگیرد و باید مذاکره بابت هر موضوعی را در زمان خود و مناسب آن انجام بدهیم. این عدم مذاکره در زمان مناسب را هم در مسئله هسته ای، هم در مورد مذاکرات جنگ و هم در مسئله گروگان های آمریکایی مشاهده کردیم.
وی با انتقاد از تاخیر در انجام مذاکره در مورد مسئله هسته ای خاطرنشان کرد: ما مذاکره در مورد مسئله هسته ای را می توانستیم در بهترین زمان خود انجام بدهیم اما گذاشتیم تا تحریم های کمرشکن و بسیار سخت بر کشور اعمال شود تا پای میز مذاکرات برویم و راضی به برداشتن بخشی از تحریم ها حتی بر روی کاغذ بشویم.
سفیر سابق ایران در اتحاد جماهیر شوروی یادآور شد: در سال ۸۶ زمانی که ما در اوج قدرت منطقه ای خود قرار داشتیم مقرر شد تا با آقای «تونی بلر» به نمایندگی از کشورهای اروپایی و آمریکا در کشور عمان مذاکره کنیم و من هم نماینده ایران شدم تا به مذاکره بروم. متاسفانه به دلیل سرما و بارش فراوان برف در فرودگاه امام خمینی (ره) و لغو ۴۸ ساعته پروازها آنقدر تعلل کردیم که به آنها برخورد و عنوان کردند که ما این مذاکرات را جدی نگرفته ایم و اینگونه شد آن فرصت بسیار خوب که می توانستیم امتیازات بسیار خوبی را از آن کسب کنیم از دست رفت.

کلمه اعتماد در دیپلماسی برای دوران قاجار است
نوبری متذکر شد: نکته بعدی اعتماد به طرف مقابل است؛ امروز در روابط بین الملل چیزی به عنوان اعتماد وجود ندارد. کلمه اعتماد در دیپلماسی برای دوران قاجار است و در روابط بین الملل امروز واژه اعتماد و اعتمادسازی بیشتر شبیه یک جُک است. امروز حتی بین اسرائیل و آمریکا هم اعتماد نیست و بعضا می بینیم که جاسوس های یکدیگر را دستگیر می کنند.
وی با اشاره به اهمیت تعادل در مذاکرات بیان کرد: امروز در مذاکرات تعادل اصلی مهم و اساسی است و شما باید هنر داشته باشید تا معادله موازنه قوا درست کنید که اگر بتوانید موفق هستید و درصورتی که نتوانید شرایط شما همانند برجام می شود که یک تکه کاغذ بیشتر دست شما را نخواهد گرفت.
سفیر اسبق ایران در اتحاد جماهیر شوروی تصریح کرد: متاسفانه امروز هم در عمق وزارت امور خارجه می بینیم که در گیر این افکار هستند که آمریکا یا روسیه کدامیک بهتر است؛ این درحالی است که امروز دیگر این حرف ها در دنیا نیست و بیشتر شبیه به جوک می ماند. به قول امام خمینی (ره) همه شیطان و از یکدیگر بدتر هستند.

بتن ریختند و به جای آن کاغذ گرفتند
نوبری در بخش دیگر سخنان خود گفت: در مسئله برجام، با وجود توجیه هایی که هنوز هم برای ما می آورند باید گفت بتن ریختند و به جای آن کاغذ گرفتند؛ بر این اساس، کلمات اعتماد و اعتماد سازی را باید از واژگان روابط بین الملل کشور برچید. متاسفانه سیاست خارجی و دیپلماسی ما دچار یک عقب افتادگی مفرط است.
وی افزود: هیچ وقت معامله نقد را نباید با نسیه انجام داد؛ به عبارت بهتر اینکه در مذاکره وعده های نقد را در برابر تعهدهای نقد بدهیم. اگر غیر از این عمل کنیم قطعا در تمامی مذاکراتی که خواهیم داشت ضرر می کنیم.

 

حاکمیت ملی ما با «قرارداد ۱۹ زوئن» از بین رفت
نوبری در پایان تصریح کرد: در اصل حاکمیت ملی ما با «قرارداد ۱۹ ژوئن» از بین رفت. زیرا ما رفته بودیم تا در این مذاکرات چیزهایی را از آمریکایی ها بگیریم ولی ماجرا برعکس شد.
در ادامه این مراسم برنامه، حسین شیخ الاسلام، از دانشجویان پیرو خط امام و نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اهیمت انتشار گزارش ۳۰ سال پیش درباره قرارداد ۱۹ ژوئن در رسانه ها اظهار داشت: پس از قرارداد ۱۹ ژوئن و فضاحت به بار آمده کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گزارشی آماده کرد که در آن میزان فضاحت تیم مذاکره کننده ایرانی در این قضیه مشخص است، اما آن گزارش هرگز منتشر نشد و بنده تأکید دارم که جهت شفاف سازی و نمایش چهره واقعی آمریکا این گزارش منتشر شود.

سرمنشأ تسخیر لانه جاسوسی پناه دادن آمریکا به شاه معدوم بود
سفیر سابق ایران در سوریه، با بیان این که آمریکا در قضیه تسخیر سفارت کشورشان توسط دانشجویان پیرو خط امام، سرآغاز تمام ماجراها را از روز ۱۳ آبان شروع قلمداد می کند، گفت: خیانت های آمریکا پس از انقلاب اسلامی در حق ملت از پناه دادن به شاه معدوم و فراری ایران آغاز شد و ملت ایران به استناد به ماده ۵۰ منشور ملل متحد از خود دفاع کرد.
وی با اشاره به خوشبینی عده ای نسبت به آمریکا و این که گویی کاپیتولاسیون و ۲۸ مردادی در کشورمان اتفاق نیفتاده است، گفت: افراد خوشبین به واسطه همین خوشبینی خود بزرگترین خیانت ها را در حق ملت ایران کرده اند و مرحوم مصدق نیز هم تصور را می کرد که آمریکایی دوست ملت ایران هستند و آن بلا بر سر کشور آمد.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که تفسیر ما به عنوان جمهوری اسلامی با تفسیر آمریکا از بند ۵۰ منشور سازمان ملل متحد متفاوت است، اظهار داشت: آمریکا با تفسیر های خود از این بند خاورمیانه را به خاک و خون کشیده است، اما از سوی دیگر، پایبندی به تعهدات، اصلی است که جمهوری اسلامی هرگز زیرپا نخواهد گذاشت.

تسخیر لانه جاسوسی آمریکا؛ زورآزمایی جمهوری اسلامی و لیبرال-دموکراسی غرب
شیخ الاسلام قضیه لانه جاسوسی را زورآزمایی جمهوری اسلامی ایران و لیبرال دموکراسی غرب عنوان کرد و افزود: در آن دوران کارتر تمام تلاش خود را کرد تا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود اما رفتار او در این قضیه مانع از پیروزی اش در انتخابات شد.
وی با بیان این که تاریخ جمهوری اسلامی ایران نشان داده که نمی شود به آمریکا اعتماد کرد و این شیطان بزرگ کشوری نیست که به تعهداتش پایبند باشد، گفت: از زمانی که ترامپ به سرکار آمده در حالی که موظف به اجرای تعهدات تصویب شده ما قبل از خود است، به سادگی همه چیز را زیر پا گذاشته است.